4mm MDF lijmen.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik wil een paar bakjes maken van 4mm dik MDF, dit kan ik snijden op mijn laser graveer machine en dan zat ik te denken aan een vinger verbinding.
Nu kan ik dat lijmen met gewone houtlijm, maar is het ook mogelijk met CA lijm+activator?
En hoe lang blijft zo'n verbinding dan goed?
Een ander punt is dat als ik het met de laser snijd dan worden de randen heel donker bruin/zwart.
Is dit een probleem voor de lijm?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wat ik van de youtube filmpjes weet is dat dit na borstelen gewoon gelijmd word. Ik ben geen fan van superlijm voor dit soort verbindingen. Echter veel afwerklatten van keukens worden zo onder verstek gelijmd.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Wat ik van de youtube filmpjes weet is dat dit na borstelen gewoon gelijmd word. Ik ben geen fan van superlijm voor dit soort verbindingen. Echter veel afwerklatten van keukens worden zo onder verstek gelijmd.
Ik heb ook een beter gevoel bij gewone lijm, maar aan de andere kant kan ik niet oordelen omdat ik nooit met CA lijm+activator hebt gewerkt.
Ook komt er geen grote krachten te staan op deze verbindingen.
Ik dacht dat CA lijm+activator makkelijker te doseren was dan witte lijm.
Bij de Ikea hebben ze van die mooie kleine kwastjes, ik denk dat ik het daarmee gaat doen, beetje priegelen, maar dat komt goed.

Wat betreft borstelen, ik heb zo'n heel klein staal borsteltje liggen, nou ja staal, hele dunne koper haartjes, misschien kan ik dat er voor gebruiken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Ik denk dat je een tamelijk dikke, gelachtige CA lijm moet gebruiken om dat mdf nogal absorbeert.

Voor gewone houtlijm gebruik ik deze kwastjes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.