Deze week onze laatste aanwinst wezen ophalen, met de vrachtwagen, drijven of varen is voorlopig niet aan de orde.
Een relatief onbekende zeilklasse, Duits van ontwerp, en bij onze Oosterburen redelijk populair geweest. In topvorm is het een uitmuntende zeiler, en zeer snel aan de wind. Er zijn verschillende boten in licentie in Nederland gebouwd geweest in de jaren '30 van de vorige eeuw. De eerste types waren nog gaffelgetuigd, later is men overgestapt op een torentuig, maar het aantal m2 zeil is gelijk gebleven 45m2, en dit is meteen ook de naam van de zeilklasse, kort en krachtig.
Onze nieuwe aanwinst heeft als geboortejaar 1922 laten optekenen, en mocht met recht en reden het nummer "U 10" in het zeil voeren.
Zoals met de meeste van de deze houten boten zal er serieus wat werk aan zijn alvorens het terug te water kan, we gaan ons de komende jaren dan ook niet hoeven te vervelen.
De huidgangen zijn vervaardigd uit Lariks, binnenin vinden we Essen gestoomde spanten, voorsteven en kielbalk laten Eik optekenen als bouwmateriaal. De mast is een exemplaar uit Oregon van 12m lengte en verkeerd in nieuwstaat, is er toch nog iets goed aan.
Lengte op de waterlijn: ruim 7m, lengte over alles: 10,50m. Voorzien van een stalen ballastkiel.
Bijgaand een foto van de oldtimer.
Mvg,
André
Attached files
Een relatief onbekende zeilklasse, Duits van ontwerp, en bij onze Oosterburen redelijk populair geweest. In topvorm is het een uitmuntende zeiler, en zeer snel aan de wind. Er zijn verschillende boten in licentie in Nederland gebouwd geweest in de jaren '30 van de vorige eeuw. De eerste types waren nog gaffelgetuigd, later is men overgestapt op een torentuig, maar het aantal m2 zeil is gelijk gebleven 45m2, en dit is meteen ook de naam van de zeilklasse, kort en krachtig.
Onze nieuwe aanwinst heeft als geboortejaar 1922 laten optekenen, en mocht met recht en reden het nummer "U 10" in het zeil voeren.
Zoals met de meeste van de deze houten boten zal er serieus wat werk aan zijn alvorens het terug te water kan, we gaan ons de komende jaren dan ook niet hoeven te vervelen.
De huidgangen zijn vervaardigd uit Lariks, binnenin vinden we Essen gestoomde spanten, voorsteven en kielbalk laten Eik optekenen als bouwmateriaal. De mast is een exemplaar uit Oregon van 12m lengte en verkeerd in nieuwstaat, is er toch nog iets goed aan.
Lengte op de waterlijn: ruim 7m, lengte over alles: 10,50m. Voorzien van een stalen ballastkiel.
Bijgaand een foto van de oldtimer.
Mvg,
André
Attached files