2de Project : Van garage tot werkplaats

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Belangrijker dan de CE keuring dan wel de misleidende C E labelling lijkt me toch dat je stopcontacten ALTIJD in 2,5 carré uitvoert, of het nu moet of niet. Uiteindelijk draai je er toch een zwaardere zekering in...

(Volgens mij zelfs verplicht in België, maar dat is me allemaal net iets te lang geleden)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je 1,5 mm gebruikt naar een WCD (Stopcontact) heb je een maximale belasting die zeker niet boven de 2000 watt uit mag komen. de exacte weaarde weet ik zo ff niet maar het is gewoon veiliger al je WCD's met 2,5mm aan te sluiten.
1,5 mm is bedoelt voor verlichting en vaste lagere belasting aansluitingen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Me pa heeft alles in 2,5mm2 gedaan, dus dat is geen probleem.
Er is stopcontact wat niet op de beveiliging komt. Deze zit in de hoek waar de lichtknoppen komen.
Het houtwerk is inmiddels klaar. De foto's zal ik morgenochtend plaatsen. Wilde ze gisteren al doen, maar de nachtdiensten gooide roet in het eten.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zoals gezegt, fototjes van het houtwerk. Vanmiddag wat muurwit erbij halen.
Het beetje wat we over hadden bij de aankoop van het huis zal denk ik niet genoeg zijn.
Dan wordt het morgenochtend optijd opstaan vanuit de 2de nachtdienst..... pfff



 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ah Viepert, dat gaat er heel goed uitzien en als het wit is geeft meteen een gevoel van ruimte en je licht zal meer helderheid geven, optisch gezien dan.
2,5 mm is veiliger gezien sommige piekstromen die er zijn als je met machines werkt.
Ook de hoofdschakelaar ivm veiligheid is goed gedaan.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Een beetje wit is altijd leuk. Dat heb ik recent ook ondervonden. Die van de A****n is trouwen wel nette kwaliteit, zeker voor een klushok.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nou, dan is het eindelijk zover.
99,9% van de elektra is klaar. Beveiligingschakelaar is geinstalleerd en alle stopcontacten zijn aangesloten.
Enige wat er nog gedaan moet worden om de "machine-stopcontacten" te laten werken is een extra groep in de meterkast.
De groep had ik nog liggen, maar voor het nette moest er ook nog een aardlek bij. Dat wordt dus aangesloten over een paar dagen.
De lichtarmaturen doen het. Van de 4 schakelaars zijn de lichten aangelsoten op 3. De 4de laat ik reserve voor een eventuele fijnstoffilter.
Oja, de speakers zitten er ook in ;)

Maar het grote werk vandaag is gedaan. De garage is WIT!!
Ik heb maar 1 laag gedaan, de vlokken van het OSB wat erdoorheen komt vind ik wel mooi.
Het hoeft niet zo smetteloos als een OK te wezen natuurlijk.
Tevens heb ik de regenpijp iets omgelegt zodat er meer ruimte komt voor eventuele kasten.
Dit werd een aantal reacties gelegen ook al geopperd ;)

Volgende wat we gaan doen is het kozijn voor de deuren.
Zodra die erin zit kunnen we de vloer gaan doen.





PS,
Oja, ook nog een cadeautje voor mezelf gehaald zoals op de 1ste foto te zien is :D
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
mooi hier zetten.
blijft het lekker overzichtelijk.
moet je alleen geen schuurbouw ertussen door posten.
maar die is volgend mij al bijna af toch?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Mooi geworden zeg!

Kleine aanmerking op de elektra, eigenlijk had je montageplaten moeten gebruiken bij de stopcontacten omdat ze gemonteerd zijn op hout.
 
P

Pel

Guest
Nee, 3dmazter, hij bedoelde die rol schuurpapier op de workmate;) het wordt een mooie werkplaats Viepert.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.