2 schuifdeuren van 125cm breed x 250cm hoog: welk materiaal?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Om de platen recht te krijgen zou je op de achterkant van de ene, en op de voorkant van de andere deur links en rechts verticaal twee rechte latten van bijv 18x44 kunnen schroeven. Met de smalle kant tegen deur.
En natuurlijk de voor- en de achterkant verven.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Dat latje erop schroeven is een mogelijkheid maar doet wel afbreuk aan de looks, en aan de achterkant van de achterste deur is onvoldoende ruimte… het lijkt ook wel erger te worden, terwijl het gewoon hangt in een droge ruimte… ik vind dat raar, maar belangrijker: zou dat te corrigeren zijn als ik beide kanten afgelakt heb? Door ze bijvoorbeeld vlak te leggen met gewicht op het omhoog staande deel?

Edit: in de breedte doet hij ook wat. Als ik hem nu plat op de vloer zou leggen zou de plaat geheel een beetje bol staan in het midden



IMG_8558.jpeg
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
heb je beide kanten afgelakt?

zo gek is het niet dat in een wandkast de temperatuur en eventueel ook de vochtigheid verschild ten opzichten van de rest van de ruimte.
als hij tegen een buitenmuur staat helemaal
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
heb je beide kanten afgelakt?

zo gek is het niet dat in een wandkast de temperatuur en eventueel ook de vochtigheid verschild ten opzichten van de rest van de ruimte.
als hij tegen een buitenmuur staat helemaal
Nee, nog helemaal niets afgelakt. Dat gaat wel gebeuren maar ik dacht ze tot die tijd er in te hangen zodat ze niet zouden krom trekken… verkeerd gedacht? Niet met een buitenmuur te maken, wel met de vloerverwarmingsverdeler waardoor er idd wel een temperatuurverschil kan zijn…
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Mijn ervaring is dat een goede kwaliteit MDF, mits goed afgewerkt, niet of nauwelijks vervormt. Er is echter één caveat: als het niet vlak opgeslagen is geweest, blijft de resulterende vervorming vaak terugkomen.
Een goede kwaliteit MDF heeft massa, is dus zwaar. In de gewone bouwmarkten verkoopt men vaak mindere kwaliteit - met veel lucht opgeblazen noem ik dat.

Als eventuele oplossing zou je de platen een tijd op een echte vlakke ondergrond, met gewicht erop, kunnen laten liggen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Bedankt voor de reactie. Ik heb de platen gehaald bij een bouwmaterialenhandel, niet de doorsnee bouwmarkt. Over het algemeen is de kwaliteit stukken beter als die van de doorsnee bouwmarkt, maar ik heb het mdf nooit vergeleken.

Ik heb een werkbankje geïmproviseerd voor deze deuren af te werken, ik denk dat ik ze daar misschien een tijdje met lijmklemmen op kan klemmen om zoveel mogelijk te corrigeren. Dat gaat dan ook binnenshuis zijn. Wel even checken of dit hout wel voldoende recht is

IMG_8517.jpeg
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Mijn ervaring is, ook met hoge kwaliteit mdf en andere plaatmaterialen dat het lang niet altijd vlak is of blijft. Google eens op 'deurspanners'. Deze kun je infrezen en dan kun je de deur altijd recht stellen. Hier heb ik wel goede ervaringen mee.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Mijn ervaring is, ook met hoge kwaliteit mdf en andere plaatmaterialen dat het lang niet altijd vlak is of blijft. Google eens op 'deurspanners'. Deze kun je infrezen en dan kun je de deur altijd recht stellen. Hier heb ik wel goede ervaringen mee.
Dat is ook een goede tip. Ik ga lekker verder zoals ik van plan was en probeer de deuren te corrigeren door te klemmen en rondom af te werken, en lukt dat niet, dan hou ik de deurspanners achter de hand
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtmoet

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Wat misschien ook nog bij kan dragen is dat door de manier van ophangen van deze deuren, je te maken hebt met een zwaartepunt uit het midden. Ik heb er maar voor gekozen de deurspanners meteen te integreren zodat ik een aantal variabelen weg neem, dat geeft me wat meer zekerheid
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Langzaam maar zeker is er progressie. Eerste deur voorzien van latjes en infrezingen waar nodig (voor deurspanners, handgreep en vloer geleider) en voorzien van een eerste laagje grondverf. Nu wordt het vervelend want ik kan buiten niet schilderen maar binnen niet schuren. Dat wordt dus een aantal keer op en neer met de deur, maar het zij zo

IMG_8631.jpeg


Tevens de vloergeleiders in de vloer geboord, dat vond ik nog wel even spannend maar is goed gelukt. Zandcement is zonder kloppen makkelijk te boren, hoefde maar ongeveer 2cm diep

IMG_8621.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje en jjust

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.