2 schuifdeuren van 125cm breed x 250cm hoog: welk materiaal?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
De vraag staat al grotendeels in de titel. Ik wil voor mijn bijkeuken 2 schuifdeuren die voor elkaar door kunnen schuiven maken. Deze worden aan het plafond aan een rail opgehangen. Achter de schuifdeuren staat rommel wat aan het zicht onttrokken moet worden, oa wasmachine/droger. Ik heb diverse rail/geleider systemen gezien die aan mijn eisen voldoen, maar ik weet nog niet goed waar ik de deuren van ga maken. 1 van de systemen zegt dat de deuren 19mm dik (rare diktemaat?) moeten zijn. Neem ik dan maar gewoon een MDF 18mm paneel en daarmee is het klaar, of is dit te dun voor de afmetingen? Een ander systeem (Argenta proslide) zegt dat de panelen 40-44mm dik moeten zijn, dat lijkt me uit masief MDF lomp zwaar en sowieso duur. Neem je dan een MDF 18mm paneel en maak je een kader rondom om dit te verdikken? Ik weet niet wat verstandig is, rekening houdend met gewicht en kromtrekken. Het geheel moet dekkend geschilderd worden en de rail & rollers wil ik voor zover mogelijk uit het zicht houden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
De meeste railsystemen zijn bedoeld voor kastenruimte en nissen die als zulks gebruikt worden. 19 mm is een heel gebruikelijke maat voor plaatmateriaal (staat gelijk aan 3/4 inch, vandaar) — en ook de maat die voor kastdeuren enz. gebruikt wordt. De fabrikant gaat ervan uit dat je iets als gelamineerd spaanderplaat of mdf of een decorplaat gebruikt. Een mm meer of minder maakt trouwens niets uit.

Het systeem dat je vermeldt dat om 40 mm dik materiaal vraagt is bedoeld voor 'echte' schuifdeuren. 40 mm of in die buurt is de gebruikelijke maat voor binnen- en buitendeuren. Dan heb je het dus over ruimtescheiders voor kamers.

Voor jouw uitgangspunt voldoen de 19 mm systemen waarschijnlijk in ruime mate.
Trouwens, als je in een goede bouwmarkt de afdeling bezoekt waar de systemen te vinden zijn, zal in diezelfde gang ongetwijfeld een ruim aanbod aan plaatmateriaal te vinden zijn dat erbij hoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Een systeem wat onderop de mdf plaat opsluit is wel een risico als de mdf plaat opzwelt doordat er drie druppels water op de plaat zijn gekomen.
Zou daar wel op letten ivm wasmachine ruimte.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je kan een geplastificeerde spaanplaat gebruiken daar hoeft je alleen een kantenbandje op te zetten
 

blokjes

Nieuw lid
29 jul 2013
8
7
Noord-Brabant
Wat Boertje zegt. Als je de panelen ophangt zou een gordijntje al voldoende zijn qua dikte.

Ik weet niet hoe je indeling is van de kast, maar met twee panelen is er altijd overlap in het midden waar je moeilijk bij kan. Persoonlijk zou ik voor 3 panelen gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Bedankt voor de tips. Ik wil graag de boel strak houden dus geen kader rondom zichtbaar, maar op de zichtzijde moet met dun mdf rondom een kadertje komen, een beetje in dezelfde stijl zoals bij onze keuken:IMG_7976.jpeg

En ik had ook al 3 panelen voorgesteld, maar de baas wilde er 2. Overigens komt dat ook niet verkeerd uit want als ik 1 paneel weg schuif heb ik precies een opening ter breedte van wasmachine en droger.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Een systeem wat onderop de mdf plaat opsluit is wel een risico als de mdf plaat opzwelt doordat er drie druppels water op de plaat zijn gekomen.
Zou daar wel op letten ivm wasmachine ruimte.
Ik begrijp eigenlijk pas na een paar keer lezen wat je hiermee bedoeld, maar ik heb het volgende systeem op het oog, en daarbij gaat dit geen risico vormen omdat de vloergeleiding door een in de onderkant gefreesd profiel loopt (rechtsonder in de afbeelding te zien). Wat me aan dit systeem ook aanspreekt is dat de ophangingen grotendeels weggewerkt worden in de achterzijde aan de bovenkant van het paneel. Bij veel systemen wordt de ophanging aan de bovenkant van het paneel geschroefd waardoor er meer ruimte tussen rail en bovenkant paneel zit

IMG_7971.png
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Zeker, zie onderstaand. Let niet op de rommel, precies daarvoor zijn de schuifdeuren :) en er komen natuurlijk nog planken.

IMG_7978.jpeg

IMG_7977.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
als je hem in drie delen doet met een driedelig rails wordt de maximale opening 2/3 van de kast.


schuiddeuren systemen voor kasten wanden zijn vaak maar een mm of 10 en zitten rondom in een metalen frame
 
  • Leuk
Waarderingen: blokjes

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Ik weet niet of je bij de breedte van 125 cm rekening hebt gehouden met het gegeven dat de deuren een stukje over elkaar moeten vallen wanneer ze gesloten zijn.
Kan je niet een frame maken van vuren, beuken latten van 18mm dik. Dan frees je er een sponning in waarin je dan 8 mm MDF lijmt. De sponning maak je zo breed en diep dat je je minimale kader, zoals ook op de keukenkastjes, over houdt.
MDF Platen van 18 mm x 250 x125 zijn flink aan het gewicht: een kilo of twintig schat ik.

Storemax ben je vast al tegengekomen, maar ik noem het toch nog maar even.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Storemax had ik nog niet gezien, maar heeft net als veel andere systemen een maximale deurbreedte van 100cm.

Overigens heb ik nog eens nagemeten en is de opening 260cm breed, dus ik ga uit van 2 deuren van 135cm
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
135 moet je samenstellen maar je wilt een randje dus dat kan.
het zijn echter wel flink brede deuren dus zorg dat je railsysteem goed uitgelijnd wordt geplaast
 

jorisvh

Post veel
ik zou, om werk te sparen bij het lakken, naar een MDF MR/V313 met grondverf of lakdraagfolie zoeken. in 3050x1300 is die redelijk courant.
formaat 3050x1530 bestaat maar geen enkele grote platenhandel die ik ken heeft die in andere versie dan standaard MDF.
met een kadertje links en rechts kom je er met 2x1300 wel, denk ik.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik zou het liefst wegkomen zonder kader links en rechts, en wel gebruik maken van platen uit een geheel. Ik heb de opening nagemeten en het lijkt op de mm nauwkeurig in de hoogte en breedte, dus hopelijk wordt het strak zonder kader. En dan bij voorkeur v313 gegrond of met lakdraagfolie, maar of dat bestaat… zou gewoon mdf gegrond of met lakdraagfolie hier een no go zijn?
 

jorisvh

Post veel
schuifdeuren die ophangen en goed gelakt zijn in niet vochtige ruimtes moeten in principe niet vochtbestendig zijn.
reden waarom ik altijd V313 neem is dat de randen minder lagen sealer of plamuur of primer nodig hebben voor ze niet meer zuigen. in prof context is de meerprijs peanuts in vgl met werkuren.

V313 met grondverf of lakdraagfolie vind je bij de betere platenhandel vlot in 2080x2070 of 2850x2100, maar die kan je enkel met een opdeelzaag of invalzaag te lijf gaan. en je hebt bijna 1/2 verlies.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik persoonlijk zou niet gaan voor een massieve plaat MDF van 20+kg, je moet er nameijk twee ophangen en daarvoor heb je beperkte ruimte en je moet ze ook nog bewerken, naar binnen krijgen etc.

Ik zou kader nemen van mpx stroken, met voldoende vlees om het op te hangen en een plek waar je de grepen kunt plaatsen. Het kader kun je van 9mm of 18mm plaat maken.Op het kader bevestig je dan een 6mm plaat alles mooi af te werken.
Je zou naar 3mm kunnen, maar dan heb je iets meer vulling nodig om te voorkomen dat het te fragiel wordt.

Ik heb vorig jaar een Geze schuifsysteem gebruikt met aan twee zijden softclose. Heel tevreden over, houdt het ook met twee kleine kinderen goed vol. Ik heb kleine geleiders op de vloer zitten die lopen in een aluminium profiel.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Het heeft eventjes geduurd (allerlei andere afwerk klussen tussendoor), maar ik heb gisteren de 2 panelen opgehangen. Dit was alleen om te passen, ze moeten er nog uit om er nog wat latjes op te lijmen en voor te schilderen. Ik heb gekozen voor 15mm mdf. De deuren worden ongeveer 30/35kg per stuk, maar ze lopen heel licht. Ook 2-zijdig soft close, dus het gewicht levert geen problemen op als ze er eenmaal in hangen. Het bewerken is wel wat lastig, maar ik met mijn beperkte houtbewerkingsskills voelde me niet comfortabel bij andere methoden.

De deuren zijn wel een klein beetje krom (banaanvorm zoals op foto aangegeven), zou dit nog uithangen, of kan ik dit anders corrigeren? De foto vertekent een beetje omdat ze ook een klein beetje scheef hangen: het geleidende pinnetje in de vloer (wat in een sleuf onder in de deur loopt) moet er nog in gemaakt worden.
IMG_8515.jpegIMG_8532.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.