15 Ski Tow Runabout

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Welke motor heb je eigenlijk in gedachten ?

Ga je een auto motor erin leggen ? Ik kan me een project herinneren waar ze een mooie V6 erin hebben gelegd uit een sloper. Ging als de brandweer :mrgreen:
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
het was niet de klinkhamertjes boot maar wel leuk want ze hebben wel wat met elkaar gemeen :lol:

De klinkhamers hadden een motor uit een citroen Traction. De boot waar ik het over had had een V uit een citroen xm :D
 

roger and

Nieuw lid
22 nov 2011
2
0
dag bas,

ik ben al even op zoek naar een geschikt ontwerp van een runabout om dit samen met een bevriend schrijnwerker te bouwen. Nu bezie ik jouw werk en vind het prachtig.
De plannen die je hebt aangekocht lijken me echter vrij summier of zijn ze toch goed uitgewerkt?
Kan je mij zeggen waar ik deze kan aankopen of verkoop je deze met je eigen aanpassingen?

vriendelijke groeten

roger and
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
roger and zei:
dag bas,

ik ben al even op zoek naar een geschikt ontwerp van een runabout om dit samen met een bevriend schrijnwerker te bouwen. Nu bezie ik jouw werk en vind het prachtig.
De plannen die je hebt aangekocht lijken me echter vrij summier of zijn ze toch goed uitgewerkt?
Kan je mij zeggen waar ik deze kan aankopen of verkoop je deze met je eigen aanpassingen?

vriendelijke groeten
roger and
roger, als je op zoek bent naar een runabout model moet je ook even kijken naar volgende plannen:
http://www.classicwoodenboatplans.com
http://www.bateau.com/proddetail.php?prod=RB12
http://www.bateau.com/proddetail.php?prod=RB14
http://www.bateau.com/proddetail.php?prod=RB16
http://www.houten-botenbouw.nl/lobster-runabout.html
http://www.dngoodchild.com/divide_for_power_boats.htm (als je deze tekeningen wil, geef een seintje)
Groeten,
bert (die overweegt om ook eens een bootje te bouwen ;))
 

roger and

Nieuw lid
22 nov 2011
2
0
bas, bert

ik volg je project op de voet. Ik heb inmiddels de stap gezet en ook plannen aangekocht bij Glen L van een weliswaar kleinere (is makkelijker te werken in de garage) runabout (flying saucer). Deze plannen leken me toch één van de betere te zijn en jij bent er blijkbaar tevreden over.

grtz
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Sorry, afgelopen week weinig tijd gehad en dus geen reacties geplaatst.

Welke motor heb je eigenlijk in gedachten ?

Klusfoobje, het wordt een boot met buitenboormotor.
In eerste instantie wou ik er een oud model Mercury achterhangen, leek me wel mooi in combinatie met het klassieke model wat ik aan het bouwen ben.
Alleen wordt dit door buitenboordmotor kenners afgeraden ivm. stank, herrie en hoog verbruik.
Waarschijnlijk wordt het een BB-motor van +- 40pk.

ik ben al even op zoek naar een geschikt ontwerp van een runabout om dit samen met een bevriend schrijnwerker te bouwen. Nu bezie ik jouw werk en vind het prachtig.
De plannen die je hebt aangekocht lijken me echter vrij summier of zijn ze toch goed uitgewerkt?
Kan je mij zeggen waar ik deze kan aankopen of verkoop je deze met je eigen aanpassingen?

Roger, De plannen zijn mij erg meegevallen.
Er zitten 3 grote schaal 1:1 plannen bij om het geraamte van de boot te kunnen maken.
Verder zitten er nog 6 kleinere tekening bij waar alles verder in detail wordt uitgelegd.
Het enige nadeel (voor mij) is dat alles in inch en feet wordt vermeld.

Als je op de site van Glen-l kijkt heb je ook een pagina met foto's van andere die dezelfde boot gemaakt hebben.
Ik heb daar alle foto's van uitgeprint waar de constructie van de boot duidelijk zichtbaar op was.
Hier heb ik al erg veel aan gehad.

Ook van jouw model staan er erg veel foto's op, als je ze goed bekijkt kun je daar erg veel info uit halen.

Succes met de bouw!, hou ons hier op de hoogte!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hier weer wat foto's van de laatste vorderingen.

Vorige week zaterdag heb ik aan de achterkant van de boot het dek aangebracht.
Dit is de onderlaag, later wordt hier net als bij de voorkant nog een laag 6mm Mahonie multiplex op gelijmd.

Gisteren heb ik aan de voorkant de mahonie multiplex er al op gelijmd.
De bedoeling is om hier groeven in te frezen van 3mm diep waar ik esdoorn latjes in ga lijmen.
Hierdoor krijg je het idee dat het dek uit latjes bestaat.
De naad die je ziet lopen valt straks precies onder een esdoorn latje weg, alleen op de punt blijf je de naad zien.
Deze zit daarom ook netjes tegen elkaar verlijmd.

Ook heb ik gisteren het dashboard aangebracht.
De ronde kant is helemaal in verstek gelijmd zodat je daar geen naad ziet.

Attached files
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Mooi hoor, Bas.

Heb het topic nog eens overnieuw gelezen maar kan niet ontdekken welke soort plaat, en dikte, je gebruikt hebt om de frames te maken?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Kwibus,

Ik heb voor de frames meranti multiplex gebruikt.
Het meeste is 25mm dik, op de hoeken waar verstevigingen op zitten heb ik 12mm gebruikt.
Dit alles is op elkaar gelijmd met constructie lijm.
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Oké, dank je.
Zelf moet ik nog steeds een definitieve keuze maken vwb het materiaal. Best wel lastig eigenlijk...
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
22
Holten
Ik heb met veel bewondering dit topic doorgespit, wat een gaaf model boot zeg! Het lijkt mij ook wel mooi om eens een keer wat anders dan een keuken/kast/meubel te gaan maken! haha aanstekelijk is dit :D

Hoe werk je de overlengtes van de zijkanten en het dek bij? met een schaaf? en komt er dan een massief stuk mahonie overheen als afdeklijst?
Is het opstapje aan de achterkant van de boot ook massief mahonie? en hoe heb je dit bevestigd?
Klopt het dat je nu wel redelijk duidelijk de naden van de multiplex met mahonie fineer aan de zijkant van de boot goed kunt zien? aangezien een plaat maar 2500mm lang is...

Sorry voor de legbatterij aan vragen, maar dat is enkel uit interesse van mijn kant ;)
Heel veel succes met het verder bouwen aan je geweldig mooie boot!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hallo Geertjun,

Geen probleem hoor al die vragen!, het is altijd leuk als iemand geïnteresseerd is in je werk.

Ik ga aan de zijkant onder het dek nog een smal strookje 18mm multiplex lijmen.
Vervolgens frees ik met de bovenfrees en een kopieer frees alles gelijk (strookje 18mm dient dan als geleiding).
Hierna lijm ik er aan de zijkant nog een massieve lat mahonie op(afdeklijst).
Ook zit ik er aan te denken om er nog een rvs strip op te schroeven.
Aangezien er voor op de neus en aan de achterkant op de hoeken van de spiegel ook rvs komt lijkt me dit wel een mooi geheel, tevens zorgt het voor het voor het behoud van de boot.

Het opstapje aan de achterkant is inderdaad ook van massief mahonie, dit loopt aan de zijkant ook nog door.
Ik heb dit verlijmd met constructie lijm en langs de binnenkant goed vastgeschroefd later zijn er ook nog glasweefselmatten op de naden gelijmd.
Tijdens het omdraaien van de boot hebben we hem hierbij opgetild dus de bevestiging is wel oké.

De naden blijf je inderdaad wel zien.
Ik heb aan beide platen een verstek gezagen om een grotere lijmnaad te krijgen.
Doordat de romp rond loopt en de verstekken valt het niet mee om de naad 100% dicht te krijgen, maar zodra de epoxy erop zat was ik er toch erg tevreden over.
Ik heb er nog over nagedacht om de buitenkant van gewone multiplex te maken en hem later af te plakken met mahonie fineer (wel lange lengtes).
Ik weet alleen niet wat de epoxy en impregneer voor invloed hebben op de lijmlaag, daarom heb ik dat risico niet genomen.

Het is echt een aanrader om aan zo'n project te beginnen.
Langs de ene kant kijk ik er erg naar uit dat hij klaar is en we er mee kunnen gaan varen, langs de andere kant is het ook wel een erg leuk project om aan te werken!

De komende maand ben ik bij mij thuis nog met een verbouwing bezig, daarna ga ik weer volop aan de slag en zal hier weer nieuwe foto's plaatsen.

Dank je voor je reactie!
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
22
Holten
Zou het ook kunnen als je bijv. eerst de gefineerde mahonie mulitplex-platen in verstek zaagt en verlijmd met epoxy en daarna pas op de romp bevestigen of zou je dat dan niet meer kunnen buigen?
Om het inderdaad helemaal na de tijd te gaan fineren lijkt mij ook wel een vrij lastig klusje, maar met een beetje kwaliteit fineer op het multiplex zullen de naden denk ik niet al te storend zijn. toch?

Eerlijk gezegd ben ik er al aan begonnen, in de zin van de voorbereidingen dan.. Heb het handboek kunstoffen aangeschaft, en een tekening gekocht van de Glenn-L site. (zal volgend jaar wel binnenkomen)
Eén van mijn hobbys is waterskieen, en kan dat inmiddels al aardig goed, al zeg ik het zelf :D
Dus heb ik dezelfde tek. als jou.. hopelijk vind je dat niet erg.
Uiteindelijk zal hij er wel anders uit te komen zien, aangezien over de smaak niet valt te twisten!

Ik wil denk ik gebruik maken van Bruynzeel suprahecht garantie multiplex met een teak fineer laag.
Maargoed ik zal er zelf tegen die tijd wel een eigen topic over maken... ;)

Succes met de verbouwing, en hopelijk zien we snel weer fotos van je vorderingen aan de boot, je bent iniedergeval goed bezig!

Groeten Geert,
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Geertjun zei: Klopt het dat je nu wel redelijk duidelijk de naden van de multiplex met mahonie fineer aan de zijkant van de boot goed kunt zien? aangezien een plaat maar 2500mm lang is...[/quote]

Waarschijnlijk weet je dit wel, maar volgens mij kun je de meeste soorten multiplex ook wel in grotere maten dan 1220 x 2500 krijgen, 1530 X 3100 mm is ook een maat.
Het is vaak de moeite waard om te kijken waar het te zagen materiaal het voordeligst en met zo min mogelijk naden in zit.

Mvg, Bjorn
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
22
Holten
Hey Bjorn,

Het klopt wel dat er grotere afmetingen beschikbaar zijn, maar 3100mm is dan nog niet lang genoeg voor een boot met een lengte van ruim 4,5 meter.


Gr. Geert
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Gertjun, leuk dat je aan dezelfde boot gaat beginnen.
Natuurlijk vindt ik dat niet erg!, altijd leuk om te zien hoe andere hetzelfde model bouwen.

Wat betreft de plaatkeus en afmeting, de platen die ik gebruikt heb zijn alleen verkrijgbaar in de kleine variant.
Je blijft altijd met een naad zitten (bij het gebruik van plaatmateriaal), ikzelf vindt dit niet storend.
Gelukkig is het mij gelukt om de naad goed dicht te krijgen.
Het enige probleem is dat je een naad altijd moet schuren, doordat er fineer op zit is dit een gevaarlijk klusje.

Je zou inderdaad de platen op voorhand aan elkaar kunnen lijmen.
Echter is het erg moeilijk om 2 verstekken precies aan elkaar te lijmen zodat ze precies vlak zitten.
Daarbij komt nog de moeilijke vorm die de romp heeft, niks is recht dus probeer maar eens een strook van 5m x 0,8m op een romp te monteren met lijm die erg snel droog is.
Het voordeel van dit model is wel dat wanneer je nauwkeurig je plaat afschrijft je de zichtkanten (mahonie) precies uit 2 kleine platen kunt halen. (geen afval)

Geertjun, hou er bij je materiaal keuze wel rekening mee dat je voor de romp een niet te dikke plaat pakt.
Het is logisch om te denken hoe dikker de plaat hoe sterker.
Ik zelf heb 6mm jumbo marineply plaat gebruikt en met het aanbrengen op de rondingen heeft dit al erg veel moeite gekost. (speciale plaat welke redelijk buigzaam is)
Op sommige momenten kraakte de plaat zo hard dat ik bang was dat hij ging breken.

Nog een vraag langs mijn kant: wat is het voordeel van epoxy t.o.v. constructie lijm voor het verlijmen van alle delen? (steker is niet het goede antwoord)
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Bas,

Naar mijn weten is epoxy beter of heeft meer voordelen, zo kun je er microblums toevoegen, kleine glasbolletjes, zo heb je plamuur, silica voor de stevigheid, katoen voor de dikte, ook kun je nog kleurstof aan toevoegen.

Ook heeft epoxy een hoog trek en druk sterkte die groter is als beton, en het heeft een hoge vloeistofdichtheid.

Nadeel is wel dat het niet UV bestendig is.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Nu de verbouwing thuis klaar is en het weer weer wat beter wordt ga ik mijn boot maar eens afwerken.
Ik moet er een behoorlijke vaart achter gaan zetten want Geertjun zit mij op mijn hielen met zijn Runabout ;) :lol:

Vandaag heb ik het dek verder bekleed met mahonie marineply.
Ook zijn rondom massieve mahonie latten aangebracht om het dek netjes af te werken.
De bedoeling is dat hier later nog rvs stoot-strips over komen.

Ook ligt de boot inmiddels op een trailer welke we vorige week gekocht hebben.
Hieraan moeten nog wat aanpassingen worden gedaan.
De kielrollen moeten hoger komen zitten en de beugels van de rollen moeten verlengd worden.
Doordat de boot aan de onderkant redelijk vlak is moet hij boven de wielkassen komen liggen.

Ook heb ik inmiddels een 40pk blauwband Mercury motor aangeschaft. (foto's volgen)

Hieronder nog 2 foto's.
Ik zal volgende keer buiten wat betere foto's maken.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.