Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Doe dat nou niet, jongens, dat soort filmpjes plaatsen... Ik HEB al zo'n lange TO-DO lijst!

Mooi en slim bedacht, dat tweede setje pedalen. Toch denk ik zelf meer de kant op van een klassiek trapmechanisme icm een vliegwiel, dat lijkt me, zeker bij bediening door één persoon, wat makkelijker en lichter te bedienen.

Dank voor het filmpje, Ornament!

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Het zet mij ook aan het denken. Niet dat ik een voetgedreven lintzaag wil gaan maken maar ik mis een lintzaag wel degelijk. Omdat de zoldering van m'n kelder net iets hoger is dan ikzelf ben is het lastig een passende lintzaag te kopen. Ik ben bang dat zelf maken de enige optie is. Die moet dan tussen twee vloerbalken geplaatst worden om nog een beetje werkhoogte te hebben. De denkmachine is in beweging gezet maar hou je adem niet in.

Bedankt voor de filmpjes.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
hallo Wr1944,

er is iemand met een houten lintzaag ( multiplex) die het spannen van het lint en het kantelen van het wiel en de aandrijving in het onderste wiel heeft voorzien. Dan moet je de zaag niet zo tussen die balken aan het plafond gaan afstellen. Voorkomen moet worden dat bij het spannen van het zaaglint, de spanning op de ( lange) aandrijfriem verkleint. Maar dat is makkelijk op te lossen. Bij het kantelen van het wiel heb je ook niet meer de ideale uitlijning van de poelies. maar ook dit is op te lossen. Blog in 7 delen met tekeningen , hier deel 2 http://lumberjocks.com/Armand/blog/36047 filmpje

http://youtu.be/HBTQX5dYD_I

De man klaagt over het feit dat hij geen geslepen zaaglinten kan vinden in de Filipijnen. Met een Tuffsaw op deze machine zouden we iets anders zien. Een klassieke opstelling met regelbaar bovenwiel en met de draaier om op te spannen onder het bovenwiel ( zoals toegepast bij grote machines) of zijwaarts naar het frame toe met een wig die aangetrokken wordt waardoor het wiel omhoog gaat, is al even praktisch. En in plaats van een deurtje voor de beschermkast bovenaan kan men de bescherming of gedeelte ervan zijdelings laten wegschuiven, tussen de balken van het plafond

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het zet mij ook aan het denken. Niet dat ik een voetgedreven lintzaag wil gaan maken maar ik mis een lintzaag wel degelijk. Omdat de zoldering van m'n kelder net iets hoger is dan ikzelf ben is het lastig een passende lintzaag te kopen. Ik ben bang dat zelf maken de enige optie is. Die moet dan tussen twee vloerbalken geplaatst worden om nog een beetje werkhoogte te hebben. De denkmachine is in beweging gezet maar hou je adem niet in.

Bedankt voor de filmpjes.

Wim, dat is een gunstige ontwikkeling :). Tot nog toe heb ik nergens een echt succesverhaal van zelfbouwers kunnen lezen. ( zelfbouwverhalen die niet afsluiten met een goede kwalitatieve en kwantitatieve test inclusief resawing schaar ik voor mezelf onder "niet succesvol").
Dat heeft me tot nu weerhouden ontwerp en bouw zelf aan te vatten.

Ik heb een fabriekslintzaagje waar ik zeer ongelukkig mee ben. Daar ga ik in elk geval eerst wat kleine verbeteringen op aan brengen. Hij (dit fabriekslintzaagje) moet me evt helpen een "HEEL goede" zaag te bouwen. Maar ik wacht op een succesverhaal. Die ZOU van jou kunnen komen :).

(koop toch gewoon een goede zeggen jullie?. Ja .... En dan?. Ik droom ervan een te bouwen :). )


klaas0639
 

WR1944

Oud hout
@Klaas, ik heb altijd een lange aanloopperiode omdat bij mij een idee moet rijpen. Ik maak dan wat schetsen en een maattekening van de belangrijkste componenten en een schaaltekening van het totaal. Dan ga ik de hardware verzamelen, te beginnen bij het belangrijkste item, in dit geval een geschikte motor. Dan gaat de rest bijna vanzelf, ook al kan het wel lang duren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Oh, geen zorg WR. Bij mij duurt het broeden nog langer :). Er hebben hier al een aantal (verworpen) schetsen op "de tekentafel" gestaan. Ik denk ook nog aan een evt. verbetering van mijn fabriekszaagje. Het bedenken is vaak al leuker dan het hebben :). Nou ja, dat zal wel een gevolg zijn van mijn achtergrond.
Belangrijk probleem met, of zo je wilt beperking, van de kleine - plaatstalen of aluminium - fabriekszaagjes is hun gebrek aan stijfheid en stabiliteit. Althans, dat is wat ik denk. Het zou me niet verbazen als ook veel houten lintzaagbouwers daar tegen aan zijn gelopen.

mvg
klaas
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad DE uitdaging bij zelfbouw, een voldoende stijf frame ontwikkelen en bouwen. De bouwer in het bovenstaande filmpje is hier volgens mij met brio in geslaagd, dat ziet er een zeer rigide geheel uit, beter nog dan het ontwerp van Mathias Wandel lijkt mij.

De krachten die op een lintzaagframe inwerken zijn niet min, daar was men zich al snel van bewust, getuige de soms heel zware constructies die in de loop der jaren het licht zagen. Ook bij de oude houten lintzagen keek men niet op een cm meer of minder bij de toegepaste houtsecties:p

De verschillende oude houten lintzagen die ik in de loop der jaren gezien heb en welke voorzien waren van houten wielen hadden geen van alle een bekleding op het Beuken loopvlak. Dat is mij wel opgevallen namelijk, alle wielen waren voorzien van Beuken loopvlakken. Er waren vroeger ook fabrikanten die gietijzeren lintzagen op de markt brachten met wielen voorzien van een gietijzeren naaf, ijzeren spaken en een geplooid houten loopvlak. Composiet avant la lettre.

Zelf heb ik jaren gewerkt met een zelfgebouwde houten tafelzaagmachine voor het schulpen van massief hout, zwaar Beuken onderstel, blad en langsgeleider in Afzelia, en een joekel van een motor eronder van 6,5pk 400V. Dit in combinatie met HM schulpzagen van 500mm diam. zorgde ervoor dat balken van 3duim dik er in looppas dooreen gingen, dat ding was niet te stoppen.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Dank je Tuoh.


Weet iemand wat zou er nou gebeuren indien dit type van lintzaag met dit soort frame ( lintzaag 2 van Matthias Wandel ) en maatje groter lintzaag en vooral wat hoger zou gebouwd worden zodat die door 30 of 35 cm hoog hout zou kunnen zagen? Dat frame lijkt me stek genoeg om een vergroting aan te kunnen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd of komen er exponentiële krachten bij indien de wielen wat groter worden?

Waarom schrijft Matthias dat de motor max 2pk mag hebben. Wat indien er een motor van bijvoorbeeld 3,5 pk opgezet zou worden? (als dat al zinvol zou zijn) ? Eventueel met dubbele V snaren?

Ik ben de boel ook wat aan het verkennen, maar ben nog niet van plan echt te gaan bouwen.

groeten,
Ornament

hieronder link naar afbeeldingen een ander type van houten lintzaag, stevig gedaan
http://speyer.technik-museum.de/de/de/bandsaege-mit-daimler-motor
en hieronder nog een andere
http://www.hemag.org/images/Bilder/Bandsaege1.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dan zou ik zeker de vergrotingsfactor voor het frame ook aanhouden bij de secties van de verschillende onderdelen, dan schalen die mee op. De bevestiging en lagering van de wielen op de assen word dan een kritisch punt, lagering inpersen in een stuk multiplex gaat hier niet meer voldoen vrees ik. Ik zou hier eerder opteren voor stalen flenzen waar de houten wielen tegenaan geschroefd worden, de lagering zit dan in flenzen.

Kijkend naar oude in hout gebouwde lintzagen vallen altijd de zeer zwaar overgedimensioneerde onderdelen op, dat heeft men vermoedelijk proefondervindelijk ontdekt in de loop der jaren, het is iets om rekening mee te houden bij een eventuele nieuwbouw.

Alvast een paar aandachtspunten:

- de gebruikte houtsoort, sowieso een mechanisch sterkere houtsoort dan Vuren kiezen.
- betere kwaliteit multiplex gebruiken (meerlagen Beuk of Berken bijvoorbeeld)
- balanceren van de wielen word heel belangrijk
- bij een grotere diameter van de wielen word het risico op "wobbelen" van de multiplex wielen ook een stuk groter, geen enkele plaat multiplex is perfect van scheluwte, de wielen gaan dat dus ook niet zijn.
- de zaaggeleiding, zowel de houten geleiding tegen het frame als de geleiding van het lint moet zeer rigide worden uitgevoerd.
- de motorfundatie en aandrijving, door de zwaardere en sterkere motor komen hier meer krachten op en er gaan meer trillingen optreden en doorgegeven worden naar de rest van de constructie.
- ..........
- .........

Er gaat vermoedelijk nog wel wat uit de hoek komen tijdens het bouwen, maar dit is al een begin:p
Lijkt me wel een uitdagende klus te kunnen worden:D

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Dank jullie voor de raadgevingen, het inzicht in het bouwen neemt toe. Ik begrijp nu ook heel goed waarom de motor pk gelimiteerd moeten blijven

groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Op 2ememain site ( tweede hands) deze houten lintzaag tegen gekomen. Wordt te koop aangeboden, hoogte 2500 mm wiel diameter 600mm

houten lintzaag.jpg

groeten,
Ornament
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik volg dit item met veel belangstelling omdat ik zelf misschien ook een lintzaag wil bouwen. Maar het is zo stil hier :)
@ MichelvdD en Ornament: Hoe staat het met jullie projecten?
Ik ben zeer benieuwd.

mvg
klaas0639
 

WR1944

Oud hout
Ik volg dit item met veel belangstelling omdat ik zelf misschien ook een lintzaag wil bouwen. Maar het is zo stil hier :) .............

Natuurlijk is het stil, iedereen denkt. ;)
Ikzelf moet als eerste de beschikking hebben over een geschikte electromotor. Zonder dat is het in mijn ogen zinloos om wat concreter te gaan denken. Door schade en schande heb ik geleerd om eerst de hardware te verzamelen en dan pas met het houtwerk te beginnen. Eerst nog een ander project aanpakken. Ik heb toch wel enkele redelijk geprijsde lintzagen gezien op het Internet en dan begint de drang tot zelfmaken toch lichtelijk te wankelen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Ik ben de boel ook wat aan het verkennen, maar ben nog niet van plan echt te gaan bouwen.

groeten,
Ornament

Nog steeds aan het verkennen en al wat ronggekeken voor hardware, maar ben nog niet echt van plan om te bouwen.

Ook ik wacht in spanning af naar nieuws over de bouw van de Matthias lintzaag.

Groeten ,
Ornament
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Met het veranderende weer en het vroeger donker worden komt er ook weer tijd om verder te gaan met de lintzaag.
Ik schat dat ik dit over een week of 4 weer oppak. Ik zal mijn vorderingen dan hier uiteraard weer posten.
Dus, stay tuned.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.