Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Ja, als het uit de UK komt valt het wel mee maar van de kosten die erbij komen als je bij een Amerikaanse koper iets ziet klapperen je oren en zakt je broek af. Bij mij tenminste...

Groet, Zaagselsnuiver
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Hierbij nog een link die ik vond voor het dateren van Engelse Stanley schaven, maar ik moet zeggen dat ik er nog niet ben ingedoken.

http://www.timetestedtools.net/2016/02/20/stanley-english-type-study-draft/

Ben de hele avond bezig geweest te kijken wat ik kon vinden over een Zwitserse Bleuer schaaf die ik heb gevonden. Een onogenlijk geval maar ik vond heb zo'n vreemd ding dat ik 'm toch maar meegenomen heb.

IMG_20170422_224707.jpg

IMG_20170422_224725.jpg

IMG_20170422_224837.jpg

IMG_20170422_224933.jpg

IMG_20170422_225014.jpg

IMG_20170422_225413.jpg

Er hoort een zijgeleider bij die helaas ontbreekt, er zat een scheermesje geklemd tussen het geslepen, verroeste klemblad/keerbeiteltje, dat op de laatste foto verwijderd is en net als een stanley 80 lijkt te dienen om spanning te zetten op het mesje dat worden gespannen tussen dat keerbeiteltje. Het apparaat is van gegoten aluminium. Ik heb een mailtje met deze foto's gestuurd naar Wolfgang Jordan van www.holzwerken.de omdat die site opkwam toen ik Googlede op Bleuer Schweiz en ik daar wel een paar patentnummers vond. Verder stond er bij die patentnummers dat het om een een "Handgerät zum Schneiden von Nuten in Holz und holzänlichen Stoffen" ging. Ik dacht dat Nuten dames van lichte zeden waren, ben dus erg benieuwd naar het antwoord van de heer Wolfgang Jordan. Maar die knop die op het ding zit is inderdaad net een aarsplug.

Groet, Zaagselsnuiver.
 
P

Pel

Guest
Ducotools heeft een grote verzameling schaven opgekocht uit de 18de eeuw, ze geven een boekwerkje uit met foto's van de schaven 60 bladzijde met info over de schaven. ik heb een boekje gereserveerd bij Marie-Jozé de prijs incluis verzendkosten €16,90

Groet Pel.
Nederlandse schaven uit de 18de eeuw.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik heb het boekje Nederlandse schaven uit de uit de 18 de eeuw binnen gekregen, voor diegene die ook het boek Vier Eeuwen Nederlandse schaven van Gerrit van der Sterre hebben, vind ik dit een leuke aanvulling met mooie grote kleuren foto's van rijk versierde schaven.

Groet Pel.
Schaven 1.jpg

schaven 2.jpg

Schaven 3.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Leuk boek om je te verwonderen !
wat ik me af vraag is of deze schaven ooit gebruikt zijn geweest of dat ze meer een soort kunst waren want ze zien er zo hagelnieuw uit , staat dat ook beschreven ?
 
P

Pel

Guest
Ja pine, ze zijn allemaal in gebruik geweest, ze denken dat de versieringen niet door de eigenaars van de schaven zelf erop zijn gemaakt, iedere periode in de 18de eeuw had zijn eigen versieringen op de schaven. Volgens deskundige zijn de versieringen op de schaven van hoge kwaliteit, zeer waarschijnlijk van een houtsnijder.

Groet Pel.
 
D

DervishD

Guest
Vanmiddag werd mn nieuwe 2e hands Record #3 zoetschaaf bezorgd en hij is echt in hele goede staat. Alle emaille zit er nog op en verder alleen op een paar plekken wat oppervlakkige roest. De zool moet wel even gevlakt worden want die is bijna 1mm hol en ik pak de kikker ook even aan. Die schuur ik even met korrel 400 op om 'm wat gladder te maken wat de weerstand bij het instellen van de diepte vermindert. Dan nog even de beitel, keerbeitel en dekbeitel vlakken en gaan met die banaan.
oHfWmk9.jpg

63NZdx6.jpg

DT9Cfwh.jpg

3csUOtr.jpg

6LCLvrS.jpg

7Nfu22C.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Man dat ding ziet er mooi uit! Die kikker glad maken kan ik me voorstellen, je moet ermee werken maar ik vind die fabriekssporen ook wel mooi:).

Groet, Zaagselsnuiver
 
D

DervishD

Guest
De fabriekssporen op de kikker krijg je er met korrel 400 niet uit hoor. Het is puur bedoeld om het geheel wat gladder te maken. Het gaat ook alleen om de onder en bovenkant van het schaafbed. Een dunne schaafbeitel staat door de druk van de keerbeitel bol en raakt daardoor alleen onder en boven het schaafbed. Het midden interesseert me niet.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Afgelopen dagen weer op zoek geweest bij kringloopwinkels naar gereedschap dat ik nog niet had, maar je komt dan ook altijd dingetjes tegen waarvan je niet weet wat het is. Maar ja, als het 50 cent kost, dan neem je het toch maar mee. Item 1:

IMG_20170430_123905.jpg

IMG_20170430_124158.jpg

IMG_20170430_124033.jpg

Het ziet eruit als een lang, driehoekig mes waarvan de bladen 120 graden t.o.v. elkaar staan. Hierdoor zijn die bladen die bij elkaar 6 snedes hebben in 3 keer te slijpen.

Item 2:

IMG_20170430_124229.jpg

IMG_20170430_124331.jpg

IMG_20170430_124310.jpg

IMG_20170430_124350.jpg

En wat is dit? Er zit een getand blad in dat helaas vastgelast lijkt, ik krijg het i.i.g. niet los. Het is een onderdeel, maar waarvan? Op de afgeschuinde achterkant staat 71P , daaronder het merk Fahr.

Als iemand iets weet en kan vertellen, graag!

Groet, Zaagselsnuiver
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Item no1 is een schraapstaal en dan voor metaalbewerking, item 2 is een heel intrigerend voorwerp wasrvan ik de functie wel zou willen weten maar niet ken
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Maar google doet wonderen dit is wat ik vond " einzelfinger für mähbalken " het is een onderdeel van een maaibalk .
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Katan, hartelijk dank, Google, ik was er nog niet aan toe gekomen. Ben vooral huishoudelijk bezig vandaag, wasjes draaien en zo. Tsja, maaien doe ik niet, en qua metaalbewerking ben ik niet verder gekomen dan de ijzerzaag, slijptol en laatst voor het eerst met tap en snij set in de weer geweest. Wist niet dat er in de metaalbewerking ook werd geschraapt, maar ik heb laatst een Stanley 80 op de kop heb getikt en de prijzen voor een vervangend schraapijzer vind ik toch wel schrikbarend. Maar op YT gezien dat je van oude zagen die ook zelf kan maken. Heb dus op Koningsdag een paar oude zagen geritseld waar ik vanavond maar ff wat schraapijzers van ga maken. Kan ik tenminste de slijptol weer eens gebruiken.

IMG_20170414_160029.jpg
handvat is wél mooi..

IMG_20170414_160754.jpg
tis een Sandvik 270

IMG_20170414_160358.jpg
26 inch lang

IMG_20170430_123835.jpg
maar moet geslepen worden en daar heb ik geen verstand van dus de slijpschijf er maar in.

Ik heb ook geen verstekbak dus deze moet er ook aan geloven:
IMG_20170430_142439.jpg

IMG_20170430_142505.jpg
Spear & Jackson maakt overigens ook die Duifjes, en ik heb er een oude spookschaaf van.
IMG_20170430_142617.jpg
Op dat Duifje dat ik heb zit zo'n mooie zegel, maar deze is niet echt bijzonder.

En als laatste vondst nog deze, ook weer een Sandvik, maar wat moderner.
IMG_20170430_123717.jpg
Heeft een plastic/hardhouten handgreep. En helemaal geen schroeven of zegels. Dus hoe je die nou uit elkaar haalt??
IMG_20170430_123728.jpg
Model 2000, schijnt extra gehard te zijn. Is natuurlijk wel gunstig voor de stand tijd van mijn schraap ijzers.

IMG_20170430_123747.jpg
22 inch lang dus minstens 7 schraapijzers!!

Groet, Zaagselsnuiver
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
vergis je niet in een schraapstaal die moet je op een speciale manier prepareren om daar een schaapstaal van te maken en voor extra gehard staal heb je ook een extra hard aanzetstaal nodig . Ik zou een naslijpbare zaag nooit offeren om daar schraapstalen van te maken en bij Baptist kun je een schraapstaalijzer kopen van Kunz dat in die Stanley past .
Christopher Schwartz heeft trouwens een uitstekend artikel geschreven over hoe je die Stanley moet gebruiken.
Ik heb net zelf mijn schraapstalen weer goed gekregen met de Arno Carbur 2 , te koop bij o.a Baptist , werkt echt geweldig , ook eigenlijk op aanraden van Christopher Schwartz.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Daar zitten volgens mij wel goede zagen bij, die zou ik zeker niet in stukken slijpen. Kan je beter deze verkopen en wat merkloze, geharde of opgeslepen zagen op marktplaats kopen voor een paar euro. Slijpen van zagen is trouwens niet zo ingewikkeld. Een kapzaag kan je voor veel meer toepassingen gebruiken dan alleen in een verstekbak. Mocht je die toch weg willen doen heb ik wellicht wel interesse.

Ik heb even opgezocht wat zo'n vervangend schraapstaal van Kunz voor de Stanley 80 kost, dat is maar 5,90 bij Baptist dus dat is te overzien lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.