Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rien, een beetje vooruit denken kan geen kwaad

Ronald, daar valt over na te denken, maar dan geef jij een jaar lang les in de zelfde kleur, deal ??

--------------

Morgen ga ik de koker en bedsbanen ophalen (heb nu al spierpijn als ik denk aan het gewicht dat verplaatst moet worden)
Dan op de terugweg stop ik meteen bij de metaaldraaier om wat ideeen door te spreken, als het goed is heeft hij inmiddels de plaatjes binnen om M33 (spoed 3,5) te snijden op de as

De draaier zal voor mij maken een as, spinole en 2x basis voor beitelsteun

--------------

Voor de beitelsteun kan ik me wel vinden in wat Juriaan aanhaalte, grotere schaal is meestal ook dieper, dus een grotere hefboom
Daarom denk ik er aan 2 steunen te maken, de ene voor 40mm en eentje voor inch maten, mocht ik dan een schalensteker bij ronald aan willen schaffen dan past dat zonder problemen
Heb ook gedacht om er een bus in te gebruiken, maar ben bang dat dit OF voor meer beweging gaat zorgen OF die bus gaat lekker vast zitten

Maar als daar betere ideeën voor zijn, ik hoor ze graag
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Heb ook gedacht om er een bus in te gebruiken, maar ben bang dat dit OF voor meer beweging gaat zorgen OF die bus gaat lekker vast zitten

Maar als daar betere ideeën voor zijn, ik hoor ze graag
Waarom geen verlengstuk voor de standaardmaat (maten) 1 inch en 30 mm. Een rondstaal van 40 mm dat in de basis past met een boring van de gewenste diameter waar de eigenlijke beitelsteun in past.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
IK weet niet, dat is gevoelsmatig

enerzijds kom ik dan misschien te hoog uit ? als ik lager uitkom om wel goed uit te komen dan heb ik een vrij grote overlap als ik 40mm gebruik, is dat wenselijk ?
MAAR het idee is zeker goed, ik hou hem even in gedachten, even zien hoe anderen daar over denken ?!

Vandaag contact gehad met de motor leverancier, mijn motor, een splinternieuwe 2,2 kw (3pk) 3-fase motor staat voor mij klaar
Nu nog even een afspraak maken om de frequentie regelaar op te halen :)

--------------------------

Eerdaags ook maar eens foto's maken van de kopdraaibank eens zien of daar nog gegadigden voor zijn
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha, jawel hoor
Vandaag eerst naar smitstaal, daar de koker opgehaald voor de kop
wat ruim een meter zou zijn bleek 140 cm te zijn, dat is tof....ik kan nog wel een stukje voor wat anders gebruiken
De bedsbanen waren er ook, blank staal....
Meteen maar wat betonijzer meegenomen, had ik nog nodig voor project pizzaoven waar ik afgelopen zomer aan begon

Op de terug weg gestopt bij de metaaldraaier, even kennismaken en ideeen bespreken
Materiaal uitladen, pas materiaal achter laten (lagers) en weer op huis aan
ff snel een hap naar binnen en door naar school (ouderraad vergadering)

Vrijdag ga ik naar forummer Grrrt, daar ga ik de laswerkzaamheden doen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm heb ik die niet genoemd, slordig....
Er komt ind. een verdeelschijf in waarmee de as geblokkeerd kan worden
omdat gaatjes boren niet zo veel werk is heb ik gekozen voor een verdeelschijf met 60 posities (gelijk aan een klok dus)

Dank je voor je oplettendheid

Misschien nog iets bedenken om er een microswitch op te zetten, dat scheelt verbrande riemen :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jawel
als de schijf groot genoeg is kan dat best, de kop heeft een binnen maat van 188mm dus er kan een beste schijf in
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als we diameter schijf 180 mm nemen, dan wordt de omtrek dus 560 mm, delen door 60 is 9.5 mm voor gat + omliggend metaal. Dat is al aan de krappe kant voor een gat van 8 mm als je een keer je vierklauw echt met iets meer kracht los wil draaien. Tegelijkertijd zou ik met een staafje van 6 mm niet mijn as willen blokkeren. Ik zou dus even heroverwegen, of je niet naar 48 gaten wil. Dat scheelt t.o.v. 60 alleen een verdeling in 15 stappen, maar geeft je wel 11,7 mm per stap. 32 stappen geeft 17.5 mm, dat is royaal.
Mijn schijf met 60 gaten is ongeveer 245 mm groot, dus ik heb 12.8 mm per stap. Dat ziet er eigenlijk niks te groot uit.

Mocht je per se meer verdelingen willen en je hebt de ruimte, dan kun je natuurlijk ook een dikkere verdeelschijf met 2 rijen naast elkaar maken, bv. 30 (2/3/5/6/10/15) en 32 (2/4/8/16).

Een microswitch mis ik niet, ik ben er altijd bij als ik de draaibank aanzet, en de asblokkering heeft een opvallend oranje handvat. Bij mij gaat trouwens niet de riem slippen, maar de frequentieregelaar ziet dat de motor te veel ampere nodig heeft om de as te laten draaien en geeft een foutmelding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.