Een "raar" freestafeltje.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
HO HO niet zo snel !!! touh gaat nog het bankje in actie filmen (belofte gedaan door touh op 11-12 ) ... nu het klaar is toch ,touh
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Volgens touh een raar tafeltje
Volgens mij een goocheldoos
Volgens rendew een bankje

Euh ja … een filmpje is natuurlijk erg leuk, maar ik zou het "ding" toch graag live willen zien op de Massave open dag in Zwolle mei 2016.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat touh deze datum al in zijn agenda heeft gezet, is dit juist touh?
Mvg,:)
.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Weer een topwerkstuk André!
ik zag dat je er een Bosch frees onder hebt hangen. Is dit de POF/GMF 1600 CE? Zo ja, hoe heb je dat met de connectors opgelost?
 

tuoh

Oud hout
Wat zou dit moeten worden? Het kan als accessoire op het freestafeltje geplaatst worden indien nodig. Het spul is bijna compleet, volgende week enkel nog wat draai- en laswerk aan de laatste onderdeeltjes.
Wat klaar is vandaag al eens in de lijnolie gesopt.

Ook weer een raar iets.
CIMG5517.jpg

En zo zou het moeten komen te zitten tijdens het gebruik, wel minus die latten eronder hé.
CIMG5521.jpg
 

tuoh

Oud hout
Nog wat metaaldraaiwerk gedaan daarstraks, volgende week alles ineen lassen en nog wat schroefdraad tappen, dan is het "bogenfreesapparaat" ook operationeel:p Moet wel nog eens gaan zien achter een stofdicht rollagertje hiervoor.

CIMG5536.jpg

CIMG5539.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Handig die zelfgemaakte schroefbit voor de rampa moeren
Zelf loop ik altijd met een grote schroevendraaier te kloten
Ga ik volgende keer ook doen
Thanx
 

tuoh

Oud hout
Thanks mannen;)

De laatste klusjes zitten er ook op, er staat nu een compleet operationele freestafel. Vandaag het bogenfreesapparaat vervolledigd, rollagertje geplaatst en het spul gemonteerd. Omdat je bij het frezen van gebogen werk een tweede punt nodig hebt, als steun bij het inzetten, maar een oud rollager een tweede leven gegeven. Strikt genomen mocht dit lager heel wat kleiner zijn, maar dit had ik liggen, de keuze was dus snel gemaakt. Het lager zit op een gedraaid houten stuk geperst waarbij de houten pen onderaan het lager 1mm uitsteekt, zo draait het lager altijd vrij van de tafel:p Het ding is snel op en af gebouwd door de centrale bout die door het blad gaat en die onderaan met een moer word aangedraaid.

Het geplaatste rollagertje.
CIMG5542.jpg

In werking.
CIMG5552.jpg

De pen zit 1mm door het lager.
CIMG5550.jpg

Regelbare freesdiepte, en geen frees met rollagertje nodig zo.
CIMG5554.jpg

Nog een laatste modificatie:p
CIMG5565.jpg

Rollagertje is makkelijker bij te regelen op deze manier.
CIMG5566.jpg
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Een goed idee vind ik dit. Ik hoop alleen dat de rollager stabiel staat op dat beugeltje. Maar jij zal daar zeker ook rekening bij gehouden hebben. This te slotten voor u veiligheid.

Ps

Ik heb een foto gestolen van u voor een paar vraagjes die ik gesteld heb op het forum.
Hopelijk vind je het niet erg.
 
P

Pel

Guest
Mooi uit gedokterd Andre, weer meer mogelijkheden op de frees. Dat is het voordeel als je een allround vakman bent, maar ook de nodige apparatuur in huis hebt, zoals een lasapparaat en zelf kunnen draadtappen, enzovoort. Dan kun je veel dingen zelf maken, maar het valt en staat bij de vakman die de apparatuur bediend om die mooie dingen te kunnen maken.

Groet Pel
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik snap die laatste utvinding niet (wat uiteraard aan mij ligt): omdat de frees en de lager niet op dezelfde aslijn zitten, gaan bogen toch verlopen bij het frezen? Recht frezen wordt overigens ook een hele opgave (van zodra het werkstuk die 'vette' rolgeleider is gepasseerd).

Ik denk een filmpje nodig te hebben :)...
 

tuoh

Oud hout
Filmpje komt nog:p

Vandaag één en ander nog wat verfijnt en ook even met de flappenschijf over de lassen geweest, die zien er nu wat strakker uit:p
CIMG5567.jpg

Een uitgezaagd en geschaafd stuk Noten getransformeerd naar een kant en klare glasroede.

Glassponningen frezen.
CIMG5569.jpg

Iets later.
CIMG5570.jpg

Mooier met een profieltje eraan.
CIMG5575.jpg

Het rollager loopt nu in de uitgefreesde sponning.
CIMG5576.jpg

En klaar, totale duur van de freeswerken, incl. het verstellen en freeswissel = 5min:p
Hier kan een grote verticale freesmachine niet tegen op!
CIMG5583.jpg

Zoals misschien te zien op de laatste foto heb ik het "aanvoerwiel" ook verplaatsbaar gemaakt, kan nu kiezen uit drie posities. Voor alle duidelijkheid, dat grote lager zit er enkel om tijdens het inzetten het werkstuk steun te geven, eens het werkstuk gesteund word door het (frees)lagertje is dat grote lager niet meer nodig en moet je er met het werkstuk niet meer tegen blijven lopen, integendeel zelfs, blijf er met het werkstuk vandaan tijdens het verdere freeswerk.
Voor het werken met een opstelling zoals hierboven is het belangrijk dat het werkstuk altijd op hetzelfde punt het lagertje raakt (en dus ook de frees) om een uniforme diepte te krijgen. Hierboven hou ik het midden van het boutje aan als raakpunt. Dit is analoog aan wat er op de grote verticale freesmachine gebeurt trouwens, niks nieuws onder de zon:D De "kleine" freesmachine laat bij kleiner freeswerk evenwel veel sneller werken toe.
Als ik bovenstaande glasroede op de toupie moest maken zou de productietijd toch een stuk hoger komen te liggen.

Iedereen die al tegen een lager gefreesd heeft zal beamen dat er nauwelijks krachten komen op dat lager(tje) tijdens het gebruik, het is dus zinloos om daar een constructie voor samen te flansen waar je met een auto kan tegen rijden;)
Alles moet wat in proportie zijn met elkaar om vlot te kunnen werken. Het hier gebruikte "rondstaal" is het leven begonnen als gordijnroede:rolleyes: van een carrièreswitch gesproken. Maar de kern is 10mm dik staal met een dunne messingmantel er omheen, de afstand tussen verticale as en frees ligt rond de 80mm, dat plooi je niet met de blote hand:p De messing mantel zorgt er voor dat de stelboutjes snel klemmen en hier weinig klemkracht voor nodig hebben. Daarom ga ik de inbusboutjes nog vervangen door vleugelmoeren met draadeindjes, dat werkt vlugger dan staan priegelen met een inbussleuteltje.
Het geheel zit zeer rigide op de machine, daar zit geen 1/10mm beweging in de hele opbouw. De hele opbouw is ook op- en af te bouwen zonder dat de instellingen veranderen. Dit omdat de houten opbouw altijd automatisch gepositioneerd word door een blokje dat tegen de rand van het blad aanligt, dit in combinatie met de spannende boring van de klembout:D
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Heel mooi gemaakt. Hoe kwam je op de inspiratie? Bestaat er al zoiets en heb je het nagemaakt, of is het een eigen verzinsel?
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het kan bekijken is het voor de freesdiepte wel degelijk van belang op welk punt het hout de combinatie frees-lager raakt. Als je het hout rondom het lager laat "walsen" verandert de freesdiepte. Wil je een constante freesdiepte hebben dan zul je er voor moeten zorgen dat het hout in dezelfde tangentiale stand langs de frees loopt.

Maar buiten dat, petje af voor het totale product. Het is leuk en leerzaam het proces te volgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.