Zelfbouw fijnstof filterunit

8 feb 2016
10
0
@Kor, lever jij nog altijd die filters? Ik zou graag ook een setje bemachtigen. Heb al een ventilator van marktplaats.nl, dus als ik filters heb kan het bouwen beginnen.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
En moest je ze niet meer kunnen bemachtigen, kan je dan eventueel laten weten waar ze nog wel te vinden zijn? Liefst in BE dan voor mij :)
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Een tweede punt wat ik me afvraag is of het bijvoorbeeld niet handig is om bijvoorbeeld ene bijkomende ingang te voorzien voor een slang die je boven je werkstuk kunt plaatsen (semi mobiel) waardoor je ook lokaal al iets meer fijnstof kunt afvangen.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Huis-ventialtie zoals gebalanceerde ventilatie is berekend op iets van 1 maal per uur alle lucht verversen -- in die orde van grootte. Fijnstoffiltering in de werkplaats pompt veel meer lucht rond - gebruikt ook vaak nog eens twee filters. Je kunt daar dus niet buiten.

Ook iets wat van belang is: de filters in je huisventilatie raken heel snel verstopt met dat fijne houtstof; dan heeft het ook weinig werking.
 

G52

Nieuw lid
28 feb 2017
2
0
Hoi Kor,
Ik ben helemaal voor, dit is een goed idee.
ik ben zelf al eens bezig geweest met afzuigkap filters, maar die lopen zo vol en dan is de lol er snel van af.
ik kijk uit naar je bericht mbt de fijnstoffilter.

mvg Ger - G52
 

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Hoi Kor Ik heb ook belangstelling voor de fijn stof unit,
mijn werkplaats is 3 x 4,5 m.
Kun je adviseren over de grote van de ventilator en afm. van de filters.
En zijn de filters nog altijd bij jou te koop?
M.v.g
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Pff. Gisteren even de tijd genomen om het hele topic door te lezen. Daar ben je wel even mee bezig.

He idee dat het meeste fijnstof weer word verwijderd uit de lucht spreekt me wel aan. Als ik het goed begrijp en gelezen heb moet de inhoud van de ruimte maal 10 de sterkte van de ventilator zijn. Mijn ruimte is 10 x 5 meter en 2,60 hoog. Ik zou dan een ventilator nodig hebben van 1300m3.

Maar wat is wijsheid. Een ventilator kopen van meer of minder capaciteit. Zou één van 1000m3 ook goed genoeg zijn?

En als ik het goed begrepen heb, heb ik aan een half filter met voorfilter genoeg omde ruimte redelijk snel schoon te krijgen?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik heb hier ook al een paar keer naar zitten kijken.

@Kor, wat vindt jij van zoiets? Natuurlijk is 'custom built' beter, maar kan dit er mee door?

Deze Record ( en ook de Jet) kan er mee door, maar houdt slechts deeltjes vanaf 1 micron tegen. ( 'mijn' unit doet minimaal 85 % 0,2 micron)
En juist dat fijnere stof, dus beneden de micron, dringt in je longen door.
Het filteroppervlak is veel kleiner, dus je zal eerder filters moeten vervangen.
In de door mij gebruikte fiters zit 7 m2 filter, de zakjes van een Record of Jet zijn nog geen 1/2 m2.
Voor ongeveer dezelfde prijs maak je zelf een unit die beter en veel langer functioneert.
Ik draai nu meer dan 5 jaar met dezelfde en heb pas 1 keer het voorfilter hoeven vervangen.

Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hoi Kor Ik heb ook belangstelling voor de fijn stof unit,
mijn werkplaats is 3 x 4,5 m.
Kun je adviseren over de grote van de ventilator en afm. van de filters.
En zijn de filters nog altijd bij jou te koop?
M.v.g
Uitgaande van eenplafondhoogte van ca. 2,5 meter is je werkplaats 34 m3.
Dan zou een unit van 340 m3 geschikt zijn in combinatie met een halve unit. (fijnfilter: plm .300x600x300 mm, voorfilter: plm. 300 x 600 x 45 mm)
Echter zal niet alle ruimte open zijn en kan een 250 m3/h ventilator prima.
Een halve filterunit ( fijnfilter plus voorfilter) kan ik direct leveren. ( nog 2 stuks op voorraad)

Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Pfff, iedereen heeft antwoord.

Ik werd ineens overvallen door zoveel vraag naar filters, maar ja had ik maar vaker op ons forum moeten kijken:)
Ik probeer dit topic in ieder geval weer wat frequenter te volgen.

Sorry als het wat langer heeft geduurd voordat jullie reactie van mij kregen.

Filters blijf ik altijd leveren, zolang ik werkzaam ben in die business. En ik heb nog iets meer dan 9 jaar voor de boeg, dus voorlopig geen zorgen.
Ook daarna heb ik mogelijkheden om aan filters te komen en wil ik graag advies blijven geven.

Groet, Kor
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Hallo kor, bij zijn de spullen ook binnengekomen en heb de filter unit van het weekend gemaakt. De voorste filter heb ik met 4 plaatsjes op zijn plaats gehouden maar daar komt nog een mooi afwerklijst voor.

bedankt kor
 

Bijlagen

  • IMG_0774.jpg
    IMG_0774.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 590

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Voor mijn schuur/werkplaats ben ik aan het zoeken geweest naar een ventilator en heb er 1 gevonden alleen lijkt mij die veel te groot :rolleyes: hij is wel lekker stil.
De schuur/werkplaats waar die in moet komen is 3 bij 5 meter en 2,5 meter hoog kom ik op een inhoud van 37,5 3m.
De ventilator die ik nu heb is een Ostberg IRE 250 D (Art.nr. 7900097) wat ik op internet kan vinden zou die een goeie 1000 3m/h aan capaciteit hebben.
Is die geschikt of is het beter om verder te kijken naar een kleinere? Hij is wel makkelijk te regelen in snelheid.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik vermoed dat het toerental de factor is die (oa.) het geluidsniveau bepaalt. Indien je een stille ventilator wil, neem je dus best een groter (nominaal debiet) model, waarvan je het toerental (en dan dus ook terug het debiet) terugschroeft. Fysiek worden de afmetingen dan ook wel groter...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.