Zwevende kast met haaklatten (french cleat) of slagpluggen

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
En niet gebruik maken van een rijgatboring. 20x32 is inderdaad 640 maar dat is een gegeven die niet relevant.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Voor system32 is dat wel relevant volgens mij. Als alles meervoud van 32 is kun je dingen ook gespiegeld gebruiken. Maar ik kan me vergissen hierin.

Reactie van Hettich:

Als u gebruik wilt maken van het Systeem 32, dan moet u er ook aan denken dat de bodem en
dek wordt meegerekend voor de helft dus dan had de kasthoogte 640mm + 18mm moeten zijn.

Hoe dan ook, inmiddels al aardig wat werk kunnen verzetten en de 'onderkanten' zijn zo goed als af. Ben redelijk tevreden, maar valt me erg tegen hoe krom de meubelplaten zijn en hoe lastig het echt strak en haaks te krijgen. Ook steken de lades allemaal nét niet even ver uit voor de push to open. Snap zelf niet zo goed waar dit verschil vandaan komt.

Morgen beginnen aan de bovenkanten.

image1.jpeg

image2.jpeg

image3.jpeg

image5.jpeg

image6.jpeg
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Nou inmiddels begonnen aan de kast, de meubelpanelen hadden wat vertraging opgelopen (ze waren op bij de houthandel) en ben ook nog even op vakantie geweest...

Voor mij de eerste keer dat ik werk met meubelpanelen (normaal altijd plaatmateriaal) en valt me wel een beetje tegen hoe krom de panelen zijn. Of ligt dat aan de partij? Zijkanten en boven/onderkanten staan van zichzelf al 'bol' en dat is wel jammer. Zo wordt het allemaal wat minder strak als gehoopt.

Ook heb ik me toch iets vergist in de lades. Het onderste deel van de kast waar de lades inkomen is 60,4cm zijkant + boven en onderkant van 1,8cm = 64cm hoog. Zou dus precies 20x32mm moeten zijn. Heb een gatenrij van boven naar onderen gemaakt. De lades zijn 13cm hoog en had gehoopt vier lades per blok kwijt te kunnen. Maar kom net te kort voor de bovenste lade. Niet zo'n ramp dan wordt die wat minder hoog. Maar vroeg me wel af of iemand me hier zou kunnen uitleggen met welke maat ik in het vervolg zou moeten rekenen om dit te voorkomen. Heb de bouwtekening va de geleiders bijgevoegd.

Zijdes maken van 608 mm. Raster van 32 mm. en dan begint de eerste op 9,5 mm van de onderzijde. Daar van uitgaand dat de bodem en dek er boven op komt. Dan klopt de rijdboring uitvoering. Denk dat daar de mogelijke fout ligt met de lades.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Zo we zijn inmiddels een maand verder, maar de kasten hangen (sinds vandaag)! Kwam er wel achter dat op beide onderste kastjes de nerf haaks op elkaar stond. Dat was even balen, konden weer uit elkaar en ik kon nieuwe meubelpanelen gaan halen...ach ja, al doende leert men!

Vandaag alles met haaklatten opgehangen. 3x Fischer 10 x 80L plug per haaklat met M7x100 bouten vastgezet. Volgens Fischer zijn deze goed voor 120kg per plug dus dat zit als het goed is wel goed vast zo! Wel lastig om het exact waterpas te krijgen, maar alleen de rechter bovenkast is uiteindelijk niet helemaal mooi waterpas. Scheelt een graad of twee oid.

Verder in de onderste kastjes 2x USB poort + stekkerdoos weggewerkt. Lades zijn allemaal push to open en deuren bovenste kasten zitten ook dicht met 'mini latches' voor push to open.

Nou goed kleine making of en het eindresultaat:

IMG_2236.jpg

IMG_2237.jpg

IMG_2240.jpg

IMG_2241.jpg

IMG_2243.jpg

IMG_2245-1.jpg

IMG_2247.jpg

IMG_2248.jpg

IMG_2250.jpg

IMG_2253.jpg

IMG_2254.jpg
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Mooi gemaakt.
Maar ff 2 vraagjes.
1, Een french cleat is toch het zelfde als een haaklat?? In deze thread worden ze door elkaar gebruit daardoor was ik als woodworking noob een beetje in de war.
2, Wat voor lade geleiders heb je gebruikt?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Mooi gemaakt.
Maar ff 2 vraagjes.
1, Een french cleat is toch het zelfde als een haaklat?? In deze thread worden ze door elkaar gebruit daardoor was ik als woodworking noob een beetje in de war.
2, Wat voor lade geleiders heb je gebruikt?
1) Yup is het zelfde!
2) Hettich Quadro V6 push to open. Achteraf spijt dat ik niet voor de Hettich Quadro 4D Push to open had gekozen. Die zijn op veel meer vlakken te verstellen en maar een klein beetje duurder. Gekocht bij toolz4you.com, scheelde zo'n € 10,- per geleider vergeleken met NL webshops...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.