De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha, nee dat is meer omdat ik nog niet bedacht heb waar en hoe ik die ga opbergen
Sommige dingen hebben gewoon tijd nodig om een logisch plekje te krijgen
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Neem je tijd en het ziet er erg logisch uit allemaal reeds. Knap gedoe allemaal, ik ben een beetje bweiii ik zeg het niet graag, jaloers ja! Al die mooie dingen.

Groetsels
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk....
Zo hebt ik weer uit andere draadjes en meningen inspiratie opgedaan ;-)
Uiteraard wel even een fotootje posten als je dingen schaamteloos overneemt, dat vind ik dan ook wel weer leuk :D
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Wordt steeds mooier, kan zoals andere ook veel ideeën gebruiken voor mijn eigen werkplaats, dank hiervoor en succes met de laatste loodjes!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een tijdje niet gevold maar het is wel een heel fijne werkplaats, met verdraaid handige oplossingen om je tools een plek te geven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Den Deze, ik heb ze alleen geschroefd, dat houdt prima

Dank je Marcel, als je tijd voor een bakkie hebt geef je maar een gil

Huib, niet alles is eigen idee hoor, sommige ideeën zijn door tips/info hier van het forum al dan niet met een eigen twist
 

WR1944

Oud hout
Dat zijn de leuke dingen van een werkplaats inrichten, verzinnen hoe en waar je wat opbergt. Ikzelf was aardig gestructureerd bezig toen ik in Amerika m'n kelder ging inrichten. Als ik iets nieuws kocht werd er een plekje voor het bord gezocht alsmede een houder (of soms alleen een spijker of schroef). Maar toen kreeg ik m'n Nederlandse gereedschap in de verhuisdozen en met die overdosis liep het mis. Een deel van m'n gereedschap zit in kratten op de vloer te verstoffen.
Maar om op jouw mooie reksysteem terug te komen: voor die boren kan je beter een iets andere opstelling kiezen. Het is beter de boortjes van achter naar voren in een aflopende volgorde te plaatsen. Als je een boor van achteren pakt moet je over bijna even lange boren reiken. Hoe hoger dat rek hangt, hoe meer je je aan die andere boren zult prikken. Ik heb dat ook in de praktijk moeten leren. ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De boortjes die achter elkaar staan zijn allemaal dezelfde maat, reserve zeg maar, dus ik hoef er niet overheen te reiken om er 1 te pakken ;-)

Het steunlatje bij de machines heb ik naar gekeken en hier is zeker ruimte voor, de houders steken ver genoeg over de cleat heen om hier nog een steunlatje aan toe te voegen, dat ga ik vd week dus even doen (goeie tip dus)

Bang dat ik geen ruimte heb meer voor het ophangen heb ik (nog niet) ik heb nog een muur waar ik cleats kwijt kan, daarbij heb ik nog heel veel opberg ruimte onder de werkbank, moet wel raar lopen als het niet past ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag stond in het teken van opruimen en schoonmaken/onderhoud

De kolomboor was in de loop der tijd best vies geworden, deze had een kleurtje gekregen dat ik begon te twijfelen aan vliegroest
P1090542.jpg

Met een doek wasbenzine in de weer en binnen de kortste keren stond de kolomboor zo te glimmen dat zelfs Ali G hierbij zou verbleken
P1090543.jpg

Dus het hele apparaat maar eens lekker schoongemaakt en daarna in de wd40 gespoten
P1090544.jpg

Vervolgens was de vandikte bank aan de beurt, die had tijdens de verbouwing 2 nachten buiten onder een zeiltje (en onder de carport) moeten doorbrengen, dat heeft toch wat vliegroest op het blad doen verschijnen, de andere reden was dat bij het vandikte schaven in merkte dat de eerste planken met een beetje kracht ingeschoven moesten worden, het leek wel of de eerste rol niet liep
P1090545.jpg

Ik heb eerst alles met wasbenzine schoongemaakt
P1090546.jpg

Vervolgens met korrel 600 en korrel 1000 (abranet) geschuurd, daarna een laagje wd40 uitgewreven
P1090547.jpg

Dát ziet er een stuk beter uit en voelt ook weer lekker glad aan, wellicht in een later stadium dat ik er nog eens korrel 2500 na schuur en dan de poets machine er overheen haal, maar of dat nodig is weet ik (nog) niet

Dit verklaarde natuurlijk niet die moeizame rol, dus kappen er af en daar de boel schoonmaken
Alles was goed gangbaar, dus daar zal het niet aan liggen (denk ik) door aan de tandwielen te draaien kreeg ik beide rollen prima in beweging
De tandwielen en ketting waren wel vies en er zaten ook de nodige krullen in, of dat het geweest is weet ik niet, maar de boel is weer schoon en ingevet dus dat moet goed zitten
P1090549.jpg

Vanaf dag één zat ik met een grote diepvrieskist opgescheept, dat ding ging van links naar rechts en weer terug maar nooit de goed kant op, er uit !
Hier linksonder is het onding al te zien
P1080514.jpg

Daar is nu verandering in gekomen, hij is weg, YESSSSSSS.....

Een hele verbetering !
Dit is niet de indeling voor die muur maar even tijdelijk zo de spullen neergezet
P1090550.jpg

Volgende issue:
Er zijn allerlei losse (grote) dingen voor oa. de CMS modules die ik graag wil opbergen
Ik ben er nog niet zeker van, maar ik denk dat ik een diepe lade ga maken
Op het blad heb ik een deel even neergelegd, de twee rolmaten visualiseren de maximale breedte van de la
Er zijn nog meer spullen dus één la volstaat niet, het moeten er 2 boven elkaar worden (denk ik)

Ik heb nog even getwijfeld of die modules voor de frees niet op 1 of andere manier op een redelijke manier aan de cleats gehangen kunnen worden maar daarvoor zijn ze, eenmaal volledig gemonteerd, te groot
Met die geleider er in geschoven is het gevaarte ca. 25cm hoog en 30cm diep (om over de breedte nog maar te zwijgen) en die geleider trek je er (als hij er eenmaal in zit) niet zomaar ff uit
Als iemand een goed idee heeft, dan hoor ik dat heeeeeeeel graag
P1090551.jpg

...Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Wat je zegt, een lade lijkt mij hiervoor de ideale oplossing. natuurlijk de lade wel zo dicht mogelijk bij je CMT's.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik weet niet wat je achter je hebt hangen staan op de plaats van je freesmodule, maar zo breed is het niet bij je, dus wellicht achter je ophangen ter hoogte vd freesmodule...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
CivixX dat ziet er goed uit, maar jij hebt niet dat aanduw/klem element er op zitten (zie linker module op de foto)
Zoals je ziet op de foto heb ik dat op de ene wel, echter toen ik die gisteren er probeerde af te halen kreeg ik er niet veel beweging in, de voorste knop had ik wel los gedraaid
als ik die er makkelijk af krijg dan is het opgelost, maar als dat heel veel moeite kost dan zou het hele gevaarte een aardig stuk van de muur af steken

P1090551.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Klopt, idd knop losdraaien zou voldoende moeten zijn. Het kan echter zijn dat er veel stof tussen de achterste klemplaat zit (die je in dat dekseltje schuift) en zou je voorzichtig los kunnen tikken met een stukje hout ter bescherming. Misschien dat alleen uitblazen met perslucht al werkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zal het niet zijn, ze zijn nog maar zelden gebruikt :D
Ik ga er nog eens naar kijken, moet toch redelijk makkelijk los kunnen lijkt me
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.