Nieuwe werkplaats

Mac

Actieve deelnemer
Vervelend toch dat sommige mensen altijd zo nieuwsgierig moeten zijn, en vaak hun handen niet in de zakken kunnen houden. Ik hoop dat de verassing goede scherpe tanden heeft!

Veel succes met de verbouwing; zal heel goed zijn zometeen met de nieuwe ruimte. Bon courage...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De verrassing is een "hondje" jaren geleden uitgehongerd achtergelaten op het terrein door huurders, ik durfde er eerst zelf niet bij komen maar nu lukt het wel. Hij is al erg oud dus we houden hem liever tot het einde.

Vandaag nog een doorzichtige golfplaat vervangen, de oude was gescheurd en liet water binnen lekken waardoor ik niet eronder aan de houtskelet kan beginnen. Ik ben van plan ze allemaal te vervangen en heb dus 16 stuks gekocht. Aan een paar bedrijven offertes gevraagd enkel voor het vervangwerk en dat ligt allemaal boven de €2000! Dan begrijp je dat ik het liever zelf doen, hier in een half uurtje al € 125 uitgespaard maar het is wel relatief gevaarlijk. Eronder staat een wagen vol stro zodat als ik erdoor zou vallen ik niet 6-7m lager op beton val!
Wel handig die zelfgemaakte stelling voor de frontlader, kan zo'n 8m hoog.

IMG_20150219_160307.jpg
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ziet er goed uit. Ben je al verder gekomen met de verwarming. Ik zit zelf ook te denken om een pelletkachel aan te schaffen. Lijkt me ideaal omdat je er geen omkijken naar hebt en het gemakkelijk te installeren is.
Een houtkachel gaande houden is toch lastig als je aan het werk bent verwacht ik.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ziet er goed uit. Ben je al verder gekomen met de verwarming. Ik zit zelf ook te denken om een pelletkachel aan te schaffen. Lijkt me ideaal omdat je er geen omkijken naar hebt en het gemakkelijk te installeren is.
Een houtkachel gaande houden is toch lastig als je aan het werk bent verwacht ik.

Die indruk heb ik ook, en een "open" vlam die je regelmatig moet voeden in een houtbewerkings atelier is letterlijk spelen met vuur. En dan mag je er in een straal van enkele meters geen hout rond zetten want de uv straling gaat het vochtgehalte onnatuurlijk laag doen gaan in het hout.

Een pellet kachel heeft die problemen niet, maar is ook niet perfect. Het verwarmd vooral de lucht dus het duurt heel lang voordat de ruimte warm aanvoelt. In de gesloten woonkamer bij mijn ouders moet de pellet kachel 7 uur draaien voordat de ruimte niet meer kil is, de houtkachel in de keuken doet dat in 30 minuten dankzij de uv straling.
Ze blaast ook lucht uit dus kan het stof langer in de lucht doen blijven hangen.

Het is alleen lastig dat je pellets moet kopen terwijl ik meer dan genoeg afval maak, dan zou ik een pellet pers moeten aanschaffen om mijn zaagsel te verwerken. Dan heb ik zeker ook beter kwaliteit want dat zou vooral hardhout zijn. De pellets die je koopt lijken voornamelijk van naaldhout te zijn.
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Volgens mij komt er bij een vuurtje helemaal geen UV straling aan te pas, je hebt dan gewoon stralingswarmte, in tegenstelling tot de pelletkachel waar je alleen convectie hebt.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je zou een houtsnipperketel kunnen overwegen. Je kunt dan al je afval versnipperen en aan m voeren.
Deze ketels leveren warm water ipv convectie dus je kunt ze overal plaatsen waar je een opslagbunker kunt maken.
Vervolgens heb je de keuze uit allerlei afgiftesystemen om de warmte over te dragen zoals: vloerverwarming, radiatoren, convectoren, etc.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
De houtkachel zal inderdaad geen UV licht produceren, stralingswarmte wel. Ik kan me goed voorstellen dat het hout vlak bij de kachel dan veel droger wordt dan elders in de werkplaats. Hoeveel effect dat uiteindelijk heeft weet ik niet.
@Benchworks; 7 uur om de kamer op temperatuur te krijgen?? Dat lijkt me heel veel. De pelletkachels die ik zit te bekijken hebben alle zoveel vermogen dat ik bang ben dat het snel teveel is. Vooral ook omdat de warmte met de ventilator nog eens geforceerd weggeblazen wordt. Ik verwacht met de aanschaf een forse overcapaciteit te hebben.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben gelukkig niet gehinderd door enige kennis, maar UV uit een kachel ?? bedoel je niet infra rood (stralings warmte)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik bedoelde inderdaad IR straling, ik heb het al voor gehad dat een 30cm breed paneel van een meubel bijna 1 cm gekrompen was toen ik het in de buurt van de kachel zette. Toen ik hem verplaatste zette hij weer uit.

@Gandel, het is hier een huis uit de 19de eeuw, muren een halve meter dik en geen funderingen. Toen de woonkamer met een kachel verwarmd werd kon je die aan doen als je thuis kwam en had je het een uur later lekker warm door de IR straling. Nu met pellets moet die 24u per dag draaien en zelfs dan blijft het relatief fris omdat die enkel verwarmde lucht uitblaast.
Het voordeel is dan wel in de rest van het jaar, ook in de zomer is het hier binnen fris terwijl de buren allemaal de rolluiken omlaag moeten laten overdag willen ze binnen geen 30 graden hebben.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
En hoe ver sta je al met het binnenschrijnwerk en indeling?
Momenteel ben ik een serie bestellingen aan het afwerken wat nog een tweetal weken werk is en dan ga ik hieraan werken hopelijk totdat de structuur staat, eerst de ramen en deuren maken, dan de muren maken en plaatsen. Vanaf dan zal het makkelijker zijn om er regelmatig maar niet constant aan te werken.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Dat wordt een prachtige werkplaats/atelier !
Heb je voor de verwarming al eens naar de werkplaatskachels van Deom gekeken? Daarin kan je alle afvalhout stoken, als het maar hout is, zagemeel, krollen enz. al dan niet geperst.
gr,
Danny
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Heb je voor de verwarming al eens naar de werkplaatskachels van Deom gekeken? Daarin kan je alle afvalhout stoken, als het maar hout is, zagemeel, krollen enz. al dan niet geperst.
gr,
Danny
Sorry, Danny, maar ik heb zo een kacheltje staan. Een compleet onding. Moeilijk om aan te steken, en eens hij brand rookt en stinkt hij door de halve straat. Alleen met grote stukken hout kan je hem enigszins behoorlijk laten branden. Ik heb schrik om de kachel door de dag aan te steken omdat de buren dan zien wie de lucht verpest!
Bovendien is de kwaliteit van de kachel zeer slecht. Door de vorm slaat de vlam rechtstreeks in de schouw. Hierdoor worden de schouw en het schouwaansluitstuk zodanig heet dat deze snel corroderen. Ik heb het kacheltje nu vier jaar, maar hoewel het niet veel gebrand heeft is het beste er al af. Zowel aansluitstuk als schouw zijn flink aangetast en gaan geen jaren meer meegaan.
De kachel in mijn woonkamer (Morso) was dan wel een stuk duurder ( 4 of 5 keer), maar de kwaliteit is meer dan 4 of 5 keer beter. Na zes stookseizoenen dagelijks branden zijn de vermiculietplaten in de vuurhaard wel aangetast, maar nog niet versleten. De volgende kachel in de werkplaats wordt dus zeker geen >Deom meer.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Hola, da' s een heel verhaal. Ik heb mijn kacheltje ( het kleinste model) ook 4 à 5 jaar, en dat ding brand geweldig. Een 'zipke' , wat klein hout, na een 10tal minuten dikker hout. De schoorsteenbuis wordt inderdaad heet, maar je hebt wel 2 luchttoevoeren om de gloed te regelen. Ik vind het een tof kacheltje, in het begin stak ik er vooral zagemeel op, geen enkel probleem.
Ik heb wel de schouwaansluiting langs achter en daarna gewoon een rechte buis van 2 meter door het dak.
Naargelang welk hout( nat of vuil) ik er opgooi heb ik ook rook, maar we hebben hier lieve buren.....
gr,
Danny
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mijn buren klagen niet, maar zelf vind ik dat vervelend als de kachel stinkt. Mijn buurman wijlen stookte vroeger allerlei rotzooi in zijn kachel met alle stank vandien. Dat vond ik toen ook niet prettig.
Hoe ziet het ketelaansluitstuk bij jou er uit? Is dat nog in goede staat? Bij mij vallen er grote schilfers roest af. Ik heb vooral schrik dat het plots gaat begeven met alle gevolgen (brand) vandien.
Nu is het wel zo dat technicus verwarming ben en dat ik regelmatig aan houtketels werk. Mijn opmerkingen zijn dan ook een stuk beroepsmisvorming (als je dat zo mag noemen).
Ik heb al verschillende instellingen van de luchtklep geprobeerd. Het beste resultaat bereik ik met het reinigingsluik een stukje open te laten.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Hey Mathieu, bedoel je met het reinigingsluikje dat klein plaatje dat vooraan zit ? Dat blijft bij mij gesloten. Ik heb wel roest op het aansluitstuk en de het rookkanaal, maar dat is m'n eigen schuld, bij regen en bepaalde windrichtingen loopt er water langs de schouwpijp in het kacheltje. Niet veel, maar genoeg om roest te veroorzaken.
Ik moet zeggen dat ik enkel en alleen hout stook, wel in al zijn varianten. Geen MDF of spaanderplaat, da's meer lijm en vulmiddel dan hout.
gr,
Danny
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is begonnen, afgelopen week ben ik begonnen aan de muren van de werkplaats. Het ging traag van start want ik moest eerst door 15cm gewapend beton hakken om een afvoerpijp naar buiten onder de buitenmuur door te leggen. Dan een platte basis leggen van gedrenkt hout dat ik met een lazer waterpas heb gelegd aan de hand van "shims" van tropisch hardhout resten.
Omdat het verschil te groot was over het geheel, ongeveer 6cm heb ik besloten elke wand waterpas te leggen onafhankelijk van de andere. Ik moet elke wand aanpassen in hoogte om het geheel even hoog te hebben. Ik zag het niet zitten om op sommige plekken 6cm vulling te steken.

P1000551.jpg

Om de sls'en makkelijk te kunnen zagen heb ik een afkortbank geïmproviseerd die aan één kant m5 lang is en aan de andere 4m, later zet ik gegarandeerd zoiets tegen de muur aan de buitenkant van het atelier. Wat een gemak zeg.

P1000552.jpg

De wanden bouw ik plat op de grond, in elkaar genageld en dan 15mm osb erop en voor de wanden die tegen de buitenmuren staan nog een waterwerende film erop. Tussen de wanden en de basis nog een "diba" film gelegd tegen optrekkend vocht.
Omdat ik vaak maar alleen was moest ik ze met de heftruck plaatsen, anders moest je met 4 zijn om zo'n wand te kunnen oplichten.

P1000556.jpg

Het was zo'n 3 dagen werk met de hulp van mijn vriendin om de wanden te zetten, ééns op dreef gaat het snel.
De ramen en deuren heb ik al grotendeels gemaakt maar sommige moeten nog geverfd worden en ik wacht nog op het glas. dit heb ik allemaal gefilmd dus dat komt nog.

P1000589.jpg

Hieronder zie je de grote ruimte die mijn assemblage ruimte gaat worden, de kleinere ruimte vanachter is de afwerkingsruimte en de kleine deur zal zijn voor de trapgang naar boven. het hele gedeelte links van de zal ik ook nog afbouwen om de machines te plaatsen maar eerst werk ik dit en de bovenruimte af.

op deze wanden moet ik nog een laag sls'en zetten om alles goed bij elkaar te houden dan begin ik aan het plafond. Maar eerst moet ik weer aan enkele dringende bestellingen voor klanten werken :(

P1000587.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.