bij een elektrische fiets spreekt iedereen over een batterij van 400, 500, … Wh (watt x uur). dàt zegt hoeveel energie een volle batterij bevat maw hoeveel arbeid ze kan leveren maw hoe ver je kan fietsen.
het is mij een raadsel waarom de capaciteit van accu’s voor gereedschap in Ah (ampere x uur) uitgedrukt wordt.
waarschijnlijk omdat
- fietsbatterijen veel later op de markt gekomen zijn dan batterijen voor gereedschap
- het aantal types fietsbatterijen + het aantal fabrikanten beperkt is
- fietsbatterijen niet door de fabrikant van de fiets gemaakt worden
- je op dezelfde fiets makkelijk verschillende types batterijen kan plaatsen (vastmaken en draden aansluiten volstaat)
- de klant vooral naar het vermogen kijkt waarmee de fiets hem kan helpen
bij gereedschap levert de fabrikant overwegend de batterij, en die moet
in het toestel passen
je begint dan met een bepaald type + voltage, en in de loop der tijden komen batterijen met datzelfde voltage maar met een hogere capaciteit (Ah) op de markt
in gelijkaardige redeneringen vraag ik mij af waarom
1) ik de keuzeschakelaar voor de draairichting van mijn accuboormachines naar links moet zetten om de boor of de schroefbit naar rechts te doen draaien
2) schroeven eerst met de diktemaat aangeduid worden, en pas daarna met hun lengte
maw, wanneer ik een schroef zoek, kies ik eerst de lengte (om niet los door het werkstuk te gaan, wanneer dat echt niet mag), en pas daarna de dikte/diameter
in mijn bakken liggen de schroeven per lengte, en niet per dikte