ervaringen (goede)kope lamellenfrees

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
ik zit er aan te denken om een lamellen frees aan mezelf kado te doen voor onder de kerstboom :lol:
Nu loop ik al een tijdje watertandend naar de lamello classic te kijken, maar de prijs houd me nog wel tegen.
Er zijn ook nog goedkopere opties, waarvan de makita wel hele goede reviews krijgt.
Maar, er zijn, als je op marktplaats kijkt, ook machines voor een tiende van de prijs van een lamello classic te koop. Voor een kleine 40/50 euro heb je een onbekend merk.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaringen met die goedkope machines. Ik heb op dit forum al wel een topic gelezen waarin de FERM werd bejubeld en bespuugd...

Is het verstandig om nog een beetje door te sparen en toch voor een A-merk te gaan, of zijn die goedkopere machines ook wel goed genoeg. (Ik ben een doodgewone hobbyist, maar wel pietje precies...)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik was waarschijnlijk één van de personen die de Ferm bejubelde. Nieuw voor €20 aangeschaft (via BVA-Auctions) en vind het prima werken. Als je een nieuwe kan vinden voor rond die prijs zou ik het zeker aanraden. Mocht je er uiteindelijk niet tevreden over zijn dan is er geen man overboord.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb me twee jaar terug een tweedehands DEWALT gekocht voor 120€ of zo.
Bevalt nog steeds prima, had heb ook bij de verkoper getest;-).

Zo heb ik voor een aanvaardbare prijs toch een betere kwaliteit.

Aan Lamello zelf kan denk ik geen ander merk tippen, maar de prijs is er dan ook wel naar.

Liever een tweedehands van een zekere kwaliteit dan nieuwe rommel. Hangt af van je eisen natuurlijk.

Groeten, en succes met je dilemma ;)

Steven
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb ook een Ferm lamello frees. Ik heb hem niet heel vaak gebruikt, maar de keren dat het wel het geval was, werkt deze prima.



(Tenzij je de aanslag niet goed vast zet, en dus hoogte verschil krijgt.....Maar dat gebeurt ook met een duurdere variant)
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb er een van McAllister (huismerk Hornbach) en ben er wel redelijk teveden over. De fijnafstelling laat wel wat te wensen over, maar daar hou ik wel rekening mee.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Over het algemeen ben ik niet zo'n Ferm fan (understatement), maar ook ik heb toevallig zo'n Ferm lamello frees en ik moet zeggen dat die prima bevalt (voor die enkele keer dat ik em gebruik).
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Ik heb er pas een van Powerplus gekocht. Doet het goed hoor. De lamellendeuvels zijn ook van dat merk te koop. Ik heb nog geen universele gevonden.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
142
2
Heb er eentje van skil ben er zeer tevreden over gebruik hem nu wel niet elke maand. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je hem gebruikt ik geef liever wat meer geld aan een machientje dat je elke week gebruikt.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik heb ook een "budget" ding. (een Mannesman).
Er kan zelfs de stofzuiger van de festool op.

De hoogteinstelling werkt zeer matig (om het maar zacht uit te drukken).
Maar als ik het apparaat gewoon zonder geleiding kan gebruiken gaat het heel goed. Dus het apparaat op de onderkant op de tafel (oid). Nadeel hiervan is dat er maar 1 hoogte is die te frezen is. Maar voor mij is dat meer dan goed genoeg.

Een lamellofrees is een redelijk basic-aparaat, waarbij het resultaat van het werk ook niet zichtbaar is in het uiteindelijke werk.
Volgens mij is met enige beleid een goedkoop apparaat prima te gebruiken.
Maar als je het veel gebruikt, dan is een dure wel zo prettig.
Als hobbiest heb ik daarom gekozen voor een budget apparaat.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
lamellenfrezen zijn eenvoudige apparaten die daarboven op zelden vele uren draaien in hun leven, ik denk daarom dat je zonder te veel angst een goedkope mag kopen. Gewoon in de winkel er eens aan trekken duwen en wringen om te zien of er nergens te veel speling is. Ik zelf had een blauwe Bosch gekocht (rond de €400!) die ik regelmatig gebruikte en die ok werkte, enkel vond ik de markeringen niet precies genoeg voor een machine van die prijs.
Tot ik mij dit jaar een domino frees kocht waar je zoveel meer mee kan doen, de bosch heb ik onlangs verkocht omdat ik hem eenvoudigweg niet meer gebruikte.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
BenchWorks zei:
Tot ik mij dit jaar een domino frees kocht waar je zoveel meer mee kan doen, de bosch heb ik onlangs verkocht omdat ik hem eenvoudigweg niet meer gebruikte.


Wat kan je dan met een domino meer doen dan met een lamello?
 

WR1944

Oud hout
Met lamello's kan je het hout in verticale richting fixeren. Door de ovale vorm van zowel de groeven als de lamello's heb je wat beweging in de lengte richting. Dit kan zowel voordelen als nadelen hebben.
Bij domino's kan je zowel verticaal als horizontaal fixeren. De domino's passen erg strak in de gaten. Als je meerdere domino's op een rij gebruikt kan je problemen met de uitlijning krijgen. Daarom kan je met de Domino ook iets bredere gaten maken. Dan ben je net als bij de lamello alleen verticaal gefixeerd. Dan gebruik je meestal een enkele domino om te fixeren en de overigen kunnen zweven.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
erg gaat niets boven een echte lamello, ligt veel beter in de hand en gewoon een goede professionele machine, dus geen gezeur.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Renault zei:
Wat kan je dan met een domino meer doen dan met een lamello?

Zoals WR1944 het heeft gezegd, zijn domino's losse pennen. Daarmee maak je echte pen en gat verbindingen.
Het voordeel is dat je even snel werkt als met lamellen of deuvels, maar de stevigheid en stabiliteit hebt van pen en gat.
Lamellen werken min of meer goed in paneel meubel constructies en het evenen van paneel verlijmingen, waar domino's toch nog beter zijn qua precisie en stevigheid. Maar waar lamellen compleet uit de boot vallen is bij meubelconstructie. je kan een volledig massieve meubel maken met domino's ook al zijn sommige stijlen maar 20mm breed, bij lamellen heb je minstens 70mm breed nodig en ik zou het geen volwaardig werkmansschap durven noemen want een kleine hamerslag en alles komt los.

De domino is echt de ideale machine wanneer tijd geld is, indien niet kan je even goed traditionele methodes gebruiken. Een lamellenfrees is dan zeker handig om bij de hand te hebben, een echte van lamello kopen is volgens mij te zot, voor €200 extra heb je de domino die zoveel meer kan.
En waarom niet investeren in een "pocket hole jig" dat doet hetzelfde werk als lamellen maar sneller en steviger, zonder meer te kosten tussen €60 en 120. Ikzelf ga die van trend bestellen, domino's zijn in sommige gevallen "overkill".
 

vrugi

Nieuw lid
7 feb 2011
5
0
Ik had eerder een goedkope lamellenfrees maar nu de Domino. Wil nooit meer iets anders.
Het is inderdaad een redelijk prijsverschil maar ik heb dat er graag voor over.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Is dat deuvelding van mafell geen optie?
Want wat zijn daar nu de pros en cons van?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Okke zei:
Is dat deuvelding van mafell geen optie?
Want wat zijn daar nu de pros en cons van?

Ik zie dat er geen groot prijsverschil is tussen beide machines, het voordeel van de mafell lijkt een grotere boordiepte van 40mm tov 28 bij de domino, de twee boren staan op een grotere afstand van elkaar dan de max breedte van de domino, dus meer wring resistentie van de verbinding.
Maar op alle andere vlakken wint volgens mij de domino, werkt op kleinere stukken tot slechts 20mm breed en 12 dik, je kan je domino's makkelijk zelf maken. Slechts één frees te vervangen, vele accessoires voor bv serie werk of frezen in ronde werkstukken. 1 domino verbinding is volgens mij sneller en minder vervelend om te verlijmen dan 2 ronde deuvels.

En kwestie diepte heeft festool nu ook de domino XL uitgebracht die gaten maakt tot 70 mm diep, 14 breed en 25 lang, daarmee kan je poorten, deuren enz maken
 
  • Leuk
Waarderingen: henk@famvanlith.nl

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Volgens mij zijn jullie hier appels met peren aan het vergelijken.
Lamello's, domino en deuvels zijn totaal andere verbindingen, met andere toepassingen.( lees voordelen)

Een zwaluwstaart ga je toch ook niet vergelijken met een tandverbinding of pen en gat verbinding.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Naja, een deuvel en domino is wel aardig vergelijkbaar.
Een lamello weer niet met deuvels/domino's.
Maar goed, lamello schijnt voornamelijk voor plaatmateriaal bedoeld te zijn en domino's voor massief hout?
Dat is mij tenminste verteld in een gereedschapswinkel en heb ik hier en daar gelezen op fora en in folders.

Een prijsverschil van 2 a 300 euro tussen de Mafell duo deuvel en Festool Domino vind ik overigens vrij fors.
Daarnaast kan je deuvels gewoon per kuub kopen voor een paar euro (bij wijze van spreken) terwijl je bij Domino toch afhankelijk bent van Festool. Zelfde voordeel heb je bij lamello's, die kan je tegenwoordig ook voor weinig kopen bij de meeste zaken.

Zelf neig ik meer naar de Domino, al is dat meer veroorzaakt door lichte liefde voor het merk dan op basis van rationeel denken.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Sorrie hoor, ik kan deze tred gewoon niet volgen, iemand vraagt naar ervaring met (goedkope) Lamello machines. en er komt een golf van advies om een Festool domino aan te schaffen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.