Zwitserse chalet

HetSpookje

Nieuw lid
13 sep 2025
3
0
Bunnik
Laatst was ik in Zwitserland en toen zag ik veel mooie chalets. Ik was benieuwd of jullie weten hoe men daar de houten buitenkant behandelt. Op de foto een schuurtje waar het goed te zien is.

Het leek op de behandeling die ze in Japan gebruiken: tungolie

1000052173.jpg

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.537
692
Prov. Groningen
In zweden zie je ook hele schuren die totaal kaal en onbehandeld zijn en plus honderd jaar oud zijn.
In Värmland en Dalarna is mij verteld dat er geen houtwurm voor komt. Scheelt ook een slok op een borrel.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
91
36
Hier soms daar
Onbehandeld naaldhout, soms op de delen die veel in de regen komen smeren ze er "iets" vettig op.
Bv een zonnebloem olie, slaolie, of iets professioneels dat zuigt zich in de nerf waardoor er geen water meer in kan trekken. De ruimte tussen de nerf is ook belangrijk, bij hout dat langzaam groeit zitten de ringen dichter op elkaar.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Klein-Brabant, Vlaanderen
de sporadische keren dat ik in zwitserland geweest ben, had ik geen houtplankenvrees
bij een afwerking of een houten huis dat mij aanspreekt, heb ik aangeklopt
1 keer heb ik een volledige rondleiding gekregen in een houten huis dat meer dan 100 jaar oud was
we hebben ook ik zo'n houten megahuis geslapen, waar indertijd tegelijk verschillende generaties in woonden
dat was nu een b&b
als ik het goed voorheb, dan geeft de zwitserse staat nu subsidies om die mega-houten-huizen te bewaren
aankloppen & vragen staat vrij

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.