Zwevende constructie in oude boerderij

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Ik heb (bijna) onze eerste verdieping leeg en wil nu weer gaan opbouwen.
Huidige vloer bestaat uit vloerbalken met daarbovenop mes en groef vloerdelen.
Het doel is om bovenop deze vloer slaapkamers te gaan maken.

Een paar mogelijkheden:
- fermacell
- beneden isolatie tussen vloerbalken en verlaagde plafonds maken (niet erg handig omdat de balken op 2 meter 20 zijn en ik wil graag zo min mogelijk plafond)

Nu heb ik zelf ervaring met fermacell alleen heb je dus ook contact geluid via deuren etc.

Nu vond ik dit:

Zwevende vloer van hout​

Plaats houten balkjes van minimaal 4 x 4 cm op stroken bouwvilt van 2 cm dik: bij een betonvloer op 60 cm afstand en bij een houten vloer exact boven de vloerbalken. Het is noodzakelijk de balkjes waterpas te stellen met stukjes board en dergelijke. Houdt het materiaal wel met vilt vrij van de wanden. De vulstukjes schuift u onder het vilt.


Bron: Geluidwering constructies

Voordegene die insta hebben: Login • Instagram
 

Bijlagen

  • figu6.gif
    figu6.gif
    47 KB · Weergaven: 16

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Hoi,

In principe doe je dan de plafond isolatie aan de bovenkant. Zal toch ook wel werken toch? Zeker als je dat nog combineerd met de estrich panelen aan de bovenzijde.
Heb je ook al eens gekeken naar de fermacell droge egalisatiekorrels?

Je omschrijft dat je zo min mogelijk plafond wil, is het nu zo dat je tegen de balklaag en tegen de onderkant van de vloerdelen kijkt?

Groetjes, Nick
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Het doel van je verhaal heb je niet echt omschreven maar Ik begrijp uit je verhaal dat je (contact) geluids overdracht tussen de ruimten zoveel mogelijk wil vermijden.

Op zich lijkt me de door jouw geschetste mogelijkheid een optie, al zou ik geen glas- maar steenwol nemen.

Ik snap echter de nadelen die je schetst van farmacell (neem aan dat je fermacell met steenwol of vilt bedoeld) niet."

Nu heb ik zelf ervaring met fermacell alleen heb je dus ook contact geluid via deuren etc.

In mijn ogen bereik je met jouw constructie niet zoveel anders dan met fermacell. Naar mijn weten kun je een binnenwand ook prima op fermacell plaatsen waardoor je contactgeluid van deuren enz in die wanden ook verminderd.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ja shit sorry
Doel van alles is om een verdieping te bouwen met zo weinig contact geluid. Estrich vloer is leuk maar als je voorzetwand rechtstreeks op het hout staat dan heb je weinig aan je estrich vloer.

ik heb ruimte zat. Het gaat om 180m2 en de hoogte is 3,5 meter

wat ik op die website vond vond ik erg interessant omdat je vilt gebruikt en daarbovenop een verdieping. Even er vanuitgaande dat je dan niet je wanden en kozijnen schroeft op je ondervloer ;)

inderdaad, wie heeft er ervaring met de constructie uitgelegd op deze website?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ja shit sorry
Doel van alles is om een verdieping te bouwen met zo weinig contact geluid. Estrich vloer is leuk maar als je voorzetwand rechtstreeks op het hout staat dan heb je weinig aan je estrich vloer.
Zoals ik al stelde heb je dat probleem in mijn ogen ook met de door jou voorgestelde constructie. Het verschild daarin niets van een estrich/fermacell vloer.

Zolang je wanden niet op de zwevende vloer in welke vorm dan ook staan heb je last van de contactgeluid dat via de wanden de onderliggende constructie in gaat.

Misschien begrijp ik je verkeerd. Begin eens met een goede beschrijving van de huidige situatie. Staan er al wanden of is de hele verdieping echt kaal zoals je stelde?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Welk geluid wil je eigenlijk gaan isoleren en tussen welke ruimten ? Er is contact geluid zoals lopen met klompen op een houten vloer en er is luchtgeluid zoals harde muziek. Om beide echt te dempen / isoleren heb je een "doos" in een "doos" nodig waarbij er geen enkel "hard" contact is tussen beide dozen, zelfs geen elektrabuis die gewoon van de ene naar de andere "doos" loopt. Toegang tot de binnen "doos" gaat dan via een dubbele deur, een in elke "doos" wand !! Op deze wijze heb ik voor een psychologen praktijk spreekkamers ontworpen die echt goed functioneerden. Geluid is (onzichtbare) trilling die zich via materialen verplaats en hoorbaar blijft. Afhankelijk van de hardheid van de materialen en de afstand van de bron neemt de sterkte / hoorbaarheid af. Voorbeeld; bij twee kamers met een gewone tussenwand op een doorlopende goed isolerende zwevende vloer is er tussen de beide kamers geen noemenswaardige isolatie. Zowel de vloer als de wand geeft dan het geluid door. De ruimte onder de beide kamers is dan wel geïsoleerd.

De oplossing met de 40 x 40 regels is een soort "Nevima" (kijk maar onder nevima viltregels) voor vloeren, kan goed, maar is erg moeilijk om goed uit te voeren. Waar het vilt n.l. te sterk wordt samengeperst (vulblokjes) ontstaat meteen contactgeluid en laat (veel) trilling / geluid door. Een enkel brokje specie of een steen scherfje of de kop van een losse, vergeten spijker onder het vilt geeft het zelfde probleem.

Lees graag welke stappen je gaat nemen bij deze verbouwing.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Huidige situatie: verdiepingsbalken met mes en groeg vloerplanken (zie fotos)

nieuwe situatie: slaapkamers maken. Volgens die url. 2x3tjes neer leggen met vilt eronder. Daarbovenop osb of underlayment op de 2x3 en dan alle wanden en vloer op de underlayment of osb

7865E74A-2910-4376-8C90-BC9883416C11.jpeg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Als je de wanden op deze verdieping met metalstud maakt kun je de 'liggers' isoleren door ze met rubber stroken eronder vast te schroeven. Twee stroken butyleenband werkt ook goed. Heeft veel effect op contactgeluid van deuren etc.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Als je de wanden op deze verdieping met metalstud maakt kun je de 'liggers' isoleren door ze met rubber stroken eronder vast te schroeven. Twee stroken butyleenband werkt ook goed. Heeft veel effect op contactgeluid van deuren etc.
Het zal een beetje helpen. Maar de schroeven zijn alsnog een harde brug, ofwel contactgeluid geleidende factor. Dus optimaal is die oplossing zeker niet.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Aan topicstarter waarom denk je dat jouw constructie anders werkt mbt contactgeluid dan fermacell? Kun je dat uitleggen?
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
@bert, ja bijna goed. Als je dan metalstud vervangd met hout dan ben ik er en dan er voor zorgen dat je de schroeven niet door en door doet dan heb je geen lekkage naar onderen

@Rob zet je je kozijn op je fermacel? Volgens mij niet
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Inderdaad de onderste ligger van de tussenwand gewoon met montagekit verlijmen en schroeven gebruiken die twee cm langer zijn dan de ligger.

Wel voldoende schroeven gebruiken.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Check! Vind het het zo weinig 2cm.

goed, dat zegende hebbende kan ik fermacell plaatsen als de huidige vloer goed waterpas is anders moet ik de boel uitvlakken met korrels.
Wat zal het verschil qua kosten zijn. Ik weet dat fermacel iets van 25 euro per m2 doet vs 2x3 + underlayment + isolatie. Fermacell vloer leggen gaat vele malen sneller dan het andere.
Ik kan ook nog rollen folie ( paar mm) neerleggen een een magnesietvloer laten storten. Volgens mij is dit alleen toepassing als de vlier uitgevlakt moet worden
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
een paar maanden geleden was hier een draadje van iemand die continu klachten kreeg van zijn onderbuur
daarom wou hij zijn eigen vloer volledig isoleren met een minimum aan (contact)geluid
toen zijn 6 pagina's oplossingen aangereikt
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi zotvanhout

Die had ik idd gelezen en dat gaat om een vloer. In het verleden heel veel gewerkt met fermacell maar wist dus niet dat ik hierop voorzetwanden kon bouwen

eigenlijk komt het erop neer dat ik een nieuwe eerste verdieping moet maken met een zwevende vloer en daarop de kamers
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.