zwevend bureaublad van douglas

petervdbranden

Nieuw lid
8 mrt 2013
7
0
hoi,
na lang lezen, ideëen opdoen ( en natuurlijk regelmatig iets maken ) hier mijn eerste post :)
Ik heb besloten om de bureau ruimte van mijn vriendin in huis aan te pakken door een kast te maken uit mdf voor al haar kaften
en de tafel die ze nu bureau noemt te vervangen door iets degelijkers.
Mijn gedacht was om een zwevend blad te maken dat omhoog gehouden zal worden door regels die ik aan de muur ga vast maken dus enkel de zijkanten en de volledige achterkant.
Nu vroeg ik me af of dat douglas niet zou gaan doorhangen na lange tijd sinds de overspanning die het moet maken net geen 3 meter is...
Ik zou natuurlijk een poot of een soort van kastje kunnen integreren in het midden zodat het daar ook wat steun krijgt maar dat zou ik liever niet doen.
heeft iemand een idee of die 3 meter een probleem is? en zo ja hoe ik het eventueel kan oplossen zonder steunpunt in het midden te plaatsen?

Peter
 
Laatst bewerkt:

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Afhankelijk van de dikte di je wil gaan gebruiken, maar bij een afstand van 3 meter dank ik dat het al snel gaat doorhangen bij geringe belasting.
 

petervdbranden

Nieuw lid
8 mrt 2013
7
0
zou ik best voor een andere houtsoort kiezen? of zou dat niet veel uitmaken over een afstand van 3 meter (voor het doorhangen wel te verstaan)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Met de Sagulator kun je dat uitrekenen. Ga uit van een span van 3 meter, bladdiepte 90cm en een totale belasting van 160kg. Een beetje spelen met de dikte laat dan zien dat je met een 3cm dik blad in Douglas uit kan. Nog een beetje spelen met de houtsoort laat zien dat die dan niet veel uitmaakt.
 

petervdbranden

Nieuw lid
8 mrt 2013
7
0
Bedankt , dus als ik het goed heb, kan ik gerust een blad van 4cm dik maken dat 3 meter breed is en 85cm diep zonder dat het gaat doorzakken als er een hoop boeken en een paar schermen op staan.
Dat stelt me gerust om er aan te beginnen :)
 

SteigerhoutWereld

Nieuw lid
1 sep 2014
12
0
niet kapot van Douglas

hoi,
na lang lezen, ideëen opdoen ( en natuurlijk regelmatig iets maken ) hier mijn eerste post :)
Ik heb besloten om de bureau ruimte van mijn vriendin in huis aan te pakken door een kast te maken uit mdf voor al haar kaften
en de tafel die ze nu bureau noemt te vervangen door iets degelijkers.
Mijn gedacht was om een zwevend blad te maken dat omhoog gehouden zal worden door regels die ik aan de muur ga vast maken dus enkel de zijkanten en de volledige achterkant.
Nu vroeg ik me af of dat douglas niet zou gaan doorhangen na lange tijd sinds de overspanning die het moet maken net geen 3 meter is...
Ik zou natuurlijk een poot of een soort van kastje kunnen integreren in het midden zodat het daar ook wat steun krijgt maar dat zou ik liever niet doen.
heeft iemand een idee of die 3 meter een probleem is? en zo ja hoe ik het eventueel kan oplossen zonder steunpunt in het midden te plaatsen?

Peter

op zich kan je prima werken met Douglas. ..grootste nadeel vind ik het vele hars dat erin zit... Wij wilden dit product als vervanger voor de toekomst. ..inmiddels zijn we iets afgekoeld. ..
als de constructie goed is zal doorhangen wel meevallen. Succes.
Gr. Sander
Www.steigerhoutwereld.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.