Zweeds potdeksel schutting:dougls of geimpregneerd vuren

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik wil graag een zweeds potdeksel schutting maken. In eerste instantie was ik uitgegaan van Douglas hout, maar de leverancier vertelde dat
geimpregneerd vuren een kwalitatief veel beter hout is. Minder noesten en langere levensduur.

Graag zou ik jullie mening hierover horen. Ik wil natuurlijk een beetje strak resultaat en het zal ook nog zwart gebeitst gaan worden.

Is het nodig om beide zijden te beitsen voor verlengen levensduur? Dit kost wel extra beits en voor mijn eigen aanzicht is het niet nodig.

Hoe zit met uitzetten van het hout bij douglas of vuren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Als het ook gebeitst wordt zou ik zelf zeker voor douglas gaan. Zeker voor een schutting, de planken dus, zou ik me totaal niet druk maken om de levensduur. Kan van alle kanten droogwaaien en verrot niet als je het goed monteert.
Werkt mss iets meer, en zeker met rvs schroeven vastzetten; stalen schroeven gaan roesten.
En is veel milieuvriendelijker, behandeld vuren (chemische troep dus) komt er bij mij niet meer in, je kunt mij niet vertellen dat het gezond is. In ieder geval niet voor het milieu.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
uitzetten of krimpen doen ze beide, daarom de tip om 1 laag beits voor het monteren toe te passen zodat het werken minder zichtbaar zal zijn, als je 1 zijde behandeld zal het hout meer de neiging hebben krom te trekken
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
En is veel milieuvriendelijker, behandeld vuren (chemische troep dus) komt er bij mij niet meer in, je kunt mij niet vertellen dat het gezond is. In ieder geval niet voor het milieu.
Zou het nog verschil maken, wanneer je het zwart beitst?
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik wil graag een zweeds potdeksel schutting maken. In eerste instantie was ik uitgegaan van Douglas hout, maar de leverancier vertelde dat
geimpregneerd vuren een kwalitatief veel beter hout is. Minder noesten en langere levensduur.

Graag zou ik jullie mening hierover horen. Ik wil natuurlijk een beetje strak resultaat en het zal ook nog zwart gebeitst gaan worden.

Is het nodig om beide zijden te beitsen voor verlengen levensduur? Dit kost wel extra beits en voor mijn eigen aanzicht is het niet nodig.

Hoe zit met uitzetten van het hout bij douglas of vuren?

Waarom zelf beitsen? Je hebt de keuze douglas zwart gedompeld of zwart gespoten. Volgens mij hoef je het voor de prijs niet te laten. Deze zijn ook gelijk aan 2 kanten behandeld.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Waarom zelf beitsen? Je hebt de keuze douglas zwart gedompeld of zwart gespoten. Volgens mij hoef je het voor de prijs niet te laten. Deze zijn ook gelijk aan 2 kanten behandeld.
Dat klopt wel. Maar naar mijn idee is dit niet echt een goede laag zwart wat ze erop doen. En het moet nog op maat gezaagd worden dus de zijkantjes moeten alsnog gedaan worden. Verder doe ik dit samen met de buren en hun willen een andere kleur of blank laten.

Ook zeggen de leveranciers zelf dat het aan te raden is om er toch nog een laagje overheen te doen als de schutting helemaal is gemonteerd. Hier en daar zal er een stukje beschadigen. Schroefgaten kunnen dan gelijk meegenomen worden. En wellicht wil ik het nog een beetje opschuren voordat ik ga beitsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.