Zwarte vlek op gelakt eiken tafelblad.

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben voor mijn vraag; heb op dit forum ook nog geen toereikend antwoord kunnen vinden. Ik merk wel als jullie er anders over denken.

De KWESTIE:
Op onze (te grote) eettafel liggen vaak stapeltjes voor meerdere dagen. Toen we onlangs een stapeltje tijdschriften optilden, bleek er op het blad een zwarte vlek te zitten van 1 x 4 cm.

De TAFEL:
Zo goed als nieuw fabrieksprodukt. Bladmaat 220 x 100. Materiaal: strak geschuurd en gelakt eiken. Modern, niet rustiek of "natuurlijk" Lak: gespoten matte lak met een wit waasje erin (whitewash?). Zou de lak iets poreus kunnen zijn?
De VLEK:
Pikzwart. Kan er al een paar dagen hebben gezeten. Over de oorzaak tasten we in het duister. We gaan uit van viltstift of zwarte vulpeninkt. De viltstift is van obscure herkomst: is in ieder geval iets in wateroplosbaar.
MAATREGELEN tot dusver:
Gewassen met lapje met huishouddetergent. Het lapje kleurde zwart en de vlek werd een ietsiepietsie lichter. Daarna was er niets meer van de vlek weg te krijgen, ondanks de middeltjes die we tot dusver gebruikten.
MIDDELEN die zijn gebruikt:
Huishouddetergent Dasty. Groene zeep. Ossengalzeep. Wasbenzine. Deodorant(spuitflesje). Nagellakremover (aceton, MEK?). Trichlooretheen. Terpentijn of terpentine (weet ik niet; het is de reukloze versie van Action). Niets hielp meer na de eerste poging met huishouddetergent. Ik houd er rekening mee dat vulpeninkt ijzer kan bevatten en dat dat zou kunnen reageren op eikenhout, ondanks dat dat met lak bespoten is.

VRAGEN:
1) Is er nog een andere mogelijkheid om de vlek weg te krijgen?
2) Als we niet met de vlek kunnen leven, zal het blad waarschijnlijk kaal moeten worden gemaakt. Hoe? Met schraapstaal en dan heel fijn schuren? Werkplek zal de huiskamer zijn
3) Welke afwerking is raadzaam voor ontspannen dagelijks gebruik? Het moet beschermen, maar ook weer makkelijk zijn op te frissen. Is olie dan een goede oplossing? Ik heb hier een zelfgemaakte werktafel, welk strak blank gelakt(alkyd) is. Ziet er al jaren prima uit. Er wordt met viltstiften en vulpennen en tekenmaterialen op gewerkt, maat vlekjes laten zich met huishouddetergent verwijderen.

Alvast dank voor jullie aandacht en antwoorden.

Jan
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Foto's helpen vaak om mensen enthousiast te krijgen voor een antwoord.

Er moeten genoeg vakmensen op dit forum zitten om dit mysterie te ontrafelen. (Sorry, ik ben er daar niet één van)
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Mijn ervaring is dat als de eenmaal in het hout zit, deze steeds dieper erin gaat zitten als je met water en schoonmaakmiddelen aan de slag gaat. Het hangt ook van de behandeling van het blad af. Olie, lak, was, etc.
Als het blad geolied of in de was staat kom je meestal wel weg met lokaal schuren en opnieuw olie erop smeren. Als het behandeld is met een twee componenten lak als Skylt lukt dit ook nog wel, maar bij een glanzend gelakt oppervlak zul je alles moeten schuren.
Schuren gaat uiteraard het snelst met een schuurmachine. Ik behandel eiken bladen eigenlijk altijd met Skylt of Loba 2K InvisibleProtect AT lak.
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Meron en Mbruin.
Dank voor de reacties.
Meron, wat de foto betreft, daar had ik ook aan gedacht, maar ik kon toch niet bedenken wat de verduidelijkende waarde ervan is bij het presenteren van een onzichtbaar en in eerste aanleg, chemisch probleem.
Mbruin, het schuren wil ik nog even uitstellen. Plaatselijk schuren is, voorzover ik het nu beschouw vooralsnog niet de oplossing vanwege de "kuil" die je dan in het blad maak. Als er echt geen chemische verwijdering mogelijk is, moet je hetzij met de vlek op tafel leren leven, of het blad radicaal kaal maken en herbehandelen. Dat laatste lokt me ook niet aan, gelet op de grootte en perfecte vlakheid van het blad. Het blad is 220 x 100 cm. Het blad staat in een "onzichtbare" matte transparante spuitlak met een wit waas erin. Ik geloof dat dat "whitewash" kan heten.
Ik wacht nog even met drastische ingrepen. Dank
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Eiken word zwart van ijzer en azijn. (waarschijnlijk ook van andere zuren) Er zijn hier genoeg stukjes te vinden over hoe we hier eiken zwart maken met ijzerazijn (staalwol opgelost in azijn). Als ik hier niet tevreden over ben schuur ik het gewoon weg. Dit zit alleen aan de oppervlakte. Ik heb nog niet gehoord dat dit proces omkeerbaar is. Of het bij jouw ook alleen maar oppervlakkig is de vraag. Massief eiken is hard je schuurt hier niet snel een del in. Zelf heb ik meerdere keren eiken tafels met handschuurmachines kaal gemaakt. Dat is een hele klus. Kost veel tijd.
Wat zegt de leverancier? Je mag van een product verwachten dat er niet zo maar een storende vlek in komt.
Anders moet je een timmerwerkplaats zoeken met een breedbandschuurmachine. Die schuren een tafelblad snel.
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Dankje Wim.
De vlek is natuurlijk wel eigen schuld, stomgenoeg. Volgens de leverancier zit er ultra matte 2-componenten lak op. Ik hoop maar dat de ellende nog niet diep in het hout getrokken is. Leverancier suggereerde gebruik van het wondersponsje van Kruidvat, zonder te weten of dit zou helpen.
De tafel is nog te nieuw of anders gezegd: nog zo weinig doorleefd dat de vlek niet als storend in het oog loopt. Het is het eerste ongelukje met het blad en zoiets doet pijn.
Schuren buitenshuis is nog geen optie: het wordt een hele hijs om het zware blad buiten te krijgen. Het is destijds hier door 2 kloeke kerels binnen gezeuld maar moest in de lift diagonaal ten opzichte van zowel de vloer als de lange liftwand worden opgesteld. Overigens wist ik niet dat een breedband schuurmachine een breedte van 1 meter aankan. Ik zou eerder aan een langeband schuurmachine hebben gedacht.
Voorlopig zoek ik nog verder naar een oplossing in huis. Als alleen het vlekje maar minder met het omringende hout contrasteerde dan nu......
Groeten.
Jan
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Foto's helpen vaak om mensen enthousiast te krijgen voor een antwoord.

Er moeten genoeg vakmensen op dit forum zitten om dit mysterie te ontrafelen. (Sorry, ik ben er daar niet één van)
Hier ben ik het wel mee eens. Eén foto maakt vaak veel meer duidelijker dan woorden. Je legt het wel goed uit hoor, maar een foto brengt vaak andere inzichten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik zou eerder aan een langeband schuurmachine hebben gedacht.
Die bedoelde ik eigenlijk ook.
Let wel op als je zo'n ding voor het eerst gebruikt. Bij mij kwam de aandrukplaat net iets over de rand van de deur. Ja daar was iets meer vanaf.
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Dank Jelmer.
Ik ben blij dat je mijn uitleg in orde vindt. Het toevoegen van een foto vond ik niets toevoegen, Heb daarom geprobeerd een duidelijke foto te maken onder verschillende belichtingsomstandigheden. Over het resultaat was ik niet te spreken; wekt alleen maar verwarring.
Dus ik hoop dat een echte deskundige zich meldt. Ondertussen zoek ik ook zelf verder.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik zou toch graag een foto willen zien.
Maar goed een twee componentenlak mat dat is dan waarschijnlijk op waterbasis zoals Skylt.
Je zou kunnen proberen met wasbenzine die zal zeker geen schade aan je afwerking brengen en terpentine zou ook nog kunnen maar dan wel weer ontvetten met was benzine.
Zeker geen thinner gebruiken.
Als de vlek dan niet weg is dan vrees ik dat je de laklaag toch zult moeten verwijderen.
Oxaalzuur of ontwerings water zou je ook kunnen proberen wie weet dat het werkt eigenlijk gebruik je dit middel op onbehandeld hout om vlekken te verwijderen.

Groetnis,

Roeland
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Dank voor alle reacties.

Ik ben eruit!
In mijn inleidende stukje somde ik alle middeltjes op welke we tevergeefs op de vlek hebben losgelaten.

Ondertussen heb ik de suggestie van de tafelfabrikant toegepast: Het wondersponsje van Kruidvat. Bij het 2e filiaal hadden ze die: verpakt per 2 in een doosje voor de prijs van, ik meen. een 90 cent.Zo'n sponsje moet je voor gebruik even bevochtigen.
Vervolgens heb ik er stevig mee over de vlek gewreven; ongeveer een kwartier tot 20 minuten. Tergend langzaam verdween de vlek op enkele heeeel lichte sporen na.
Wel bleek de ultra matte lak die op het blad zit, ter plaatse van het wrijven met dat wondersponsje bij strijklicht van buiten (zon) iets schraler/bleker geworden.
Na een nachtje slapen heb ik de schrale plek ingewreven met ultramatte alkydlak in de zekerheid dat ik dat er gemakkelijk weer af kan halen. En... waarempel: Ik kan weliswaar nog zien waar het ongelukje is gebeurd, maar als je het niet weet, zie je het niet. Hier in huis heerst dus opluchting.

Allen: nogmaals bedankt.

PS
Roeland ik wist niet dat er watergedragen 2 componentenlak bestond.
De ultra matte en nauwelijks vergelende alkydlak, welke ik gebruikte, is van het merk Diaglass en afkomstig van Frencken. Volgens de verpakking is het bedoeld voor parket en traptreden. (Dit is geen reclame hoor; ik gebruik deze lak zelf heel graag).
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.