Zwart MDF lijmen tegen staal.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb sinds kort een werkbank in mijn garage staan die onverwoestbaar is, ooit door iemand gemaakt die in de metaal wereld zat.
De werkbank is best lelijk en de kleur groen maakt het er ook niet mooier op.De zijkanten heb ik voorzien van zwart MDF met Osmo en zo ook de randen van het blad.
Het blad is een mooi RVS plaat, alleen zit ik nog te kijken met de voorkant en dan voornamelijk met de deurtjes.
Eerst had ik de gedachten ze te schilderen, maar nu zit ik te denken om er 9mm zwart MDF tegen aan te plakken, maar hoe krijg ik dat vast?
Is het verstandig de deurtjes volledig kaal te schuren of zou dat niet uitmaken?
En dan de lijm, wat zou ik daar het beste voor kunnen nemen, Hightack lijm? met een fijne lijmkam dun aanbrengen?

_ 2024-03-11 om 22.39.19.jpg
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Als je er per se MDF of ander hout op wil zetten, dan zou ik het niet lijmen, maar zou ik het vastschroeven, van binnenuit.
Nadeel van hout erop plakken/schroeven is dat je met scharnieren vervelend uit gaat komen (het deurtje wordt hoger), je kunt de deurtjes niet helemaal meer open zetten en je moet inkeping houden voor de scharnieren. Dat lijkt me ook niet mooier worden.
Is de huidige buitenkant gespoten of gepoedercoat? Want ik zou denk ik toch eerder voor spuiten gaan. Als je een vaste hand hebt, dan kun je met een spuitbus al behoorlijk mooi resultaat krijgen. Gezien alle hoekjes en randjes is dat wellicht ook makkelijker mooi te krijgen dan dat je het gaat schilderen.
Wat was overigens de reden dat je toch besloot het niet te gaan schilderen?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nadeel van schroeven is dat ik gaatjes moet boren in het staal, maar het is wel te doen.
Scharnieren is geen probleem heb ik al gekeken, ik had er een stukje van 10mm op geplakt met dubbelzijdige tape om te testen.
De verf die er op zit is gewoon met een roller er op gezet denk ik, dit is geen poeder coat, zit er opzicht wel goed op, maar de kleur is zoooooo extreem lelijk.

De reden dat ik het niet wilde schilderen (wat nog niet zeker is), is omdat zwart MDF met een laagje Osmo wel een hele mooie look geeft. Maar ook de greepjes wil ik vervangen, 3 deurtjes, 3 verschillende greepjes.
De greepjes kunnen draaien voor de vergrendeling en het gat is te groot voor de greepjes die ik wil gaan gebruiken. Maar dat kan ik ook anders oplossen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Met constructielijm zou ik dit lijmen.
Gebruik zelf meestal PU constructiontix van Den Braven (Ecotools). Voordeel van tix is dat deze niet druipt, en toch soepel genoeg is om dun uit te smeren. Langs de randen en enkele dotjes in het midden.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Wat een prachtige werkbank, zonde om daar met zwarte prul tegenaan te gaan.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ral 6011 machinegroen als ik het zo zie? Niks mis mee, zeer toepasselijk voor een werkplaats lijkt me.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zwart karton, zwarte prul :ROFLMAO:, het is duidelijk dat zwart MDF niet iedereens voorkeur is.

De werk bank is al aardig wat jaartjes oud, mijn vader ooit gekocht bij een opkoop, een stevigere werkbank is bijna niet te verkrijgen. Mijn vader heeft er een RVS blad op gemaakt, jammer dat de bankschroef teveel van de kant zit, verplaatsen is geen optie vanwege de gaten. Ook zit er een plaat knipschaar op, gelukkig wel aan de rand. Die gebruik ik eigenlijk nooit, maar weg halen is weer 3 gaten in het blad. Ik denk dat ik met de tijd een nieuw RVS blad laat maken en die er overheen plaatst, plaatschaar weg en de bankschroef meer naar de zijkant toe. Dan krijg ik wat meer werk ruimte.

Wat betreft die RAL 6011 machinegroen, echt vreselijk. de binnen kant blijft wel dat groen, maar de buiten randen en de deurtjes wil ik echt anders.

De 2 zijkanten heb ik al voorzien van zwart MDF, daar zat dun plaat tegen aan met deuken en popnagels die er willekeurig geplaatst waren. Deze heb ik van binnen uit geschroefd. Kastje er naast heb ik vorige week gemaakt met keuken 2 deurtjes van de Ikea.

Er is een mooie ruimte voor lades, gewoon simpele hoek strips, dat ga ik niet veranderen, maar ik ga wel andere lades maken van hout met een gleufje aan de zijkant zodat deze om de hoek strip heen valt. Dan maak ik ze gelijk een stukje hoger.

Zoals ik al schreef, de grepen kunnen draaien en zo vergrendel de deurtjes, principe is simpel, maar werkt.
Ze zijn wel lelijk en alle 3 anders, een beetje bij elkaar gegrepen rommeltje.
Bij de Ikea heb ik een paar greepjes gekocht, even het M4 gat opgeboord en er M6 in getapt zodat het iets steviger geheel wordt.
De gaten in de deurtjes zijn 9mm, maar ik denk dat ik ringetjes maakt met de laser machine van de dikte van het staal, 9mm buiten en 6,5 binnen zodat de nieuwe greep niet zo gaat rammelen.
Al bij al denk ik dat het misschien toch beter is om de deurtjes te schilderen/spuiten in gebroken wit net als de Ikea deurtjes er naast dat het beter bij elkaar aansluit.

_ 2024-03-12 om 09.16.30.jpg

_ 2024-03-12 om 09.15.16.jpg

_ 2024-03-12 om 09.14.34.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je gewoon houten bakken maakt die tussen de hoeklijnen passen, dan hoef je verder niet moeilijk te doen. En je hebt niet een bult loze ruimte in je kast. Die slotjes werken als een knevel die achter de middenkoker haken? Kan je het rvs blad niet 180 graden draaien? Dan zitten de gaten aan de achterkant. Daar staat toch al reut, dus dan zie je ze niet meer. Ik klem mijn plaatschaar gewoon in de bankschroef. Maar jij doet dat zo te zien met je precisie freesklem.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Montagekit/high tack heeft dikte nodig om te werken, uitsmeren met een lijmkam zou ik niet doen. Ik zou onzichtbaar in de achterzijde van de plaat groeven frezen van bijvoorbeeld 2cm breed en enkele mm diep, waardoor je onzichtbaar ruimte creert voor de lijm om zijn werk te doen. Je zou ook met een forstnerboor ruimte kunnen maken voor dotten kit ipv frezen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Montagekit/high tack heeft dikte nodig om te werken, uitsmeren met een lijmkam zou ik niet doen. Ik zou onzichtbaar in de achterzijde van de plaat groeven frezen
Daarom stelde ik al voor constructietix, die is soepel genoeg om het mdf strak tegen de deurtjes te lijmen,
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ja, ik kan ook kiezen inderdaad voor de lades op de hoekstrip in plaats van met een gleufje er om heen.
Is wel makkelijker te maken, ik dacht misschien tegen het kantelen. Een hoop loze ruimte is er wel, dat is ook een rede van andere lades, de werkbak is dieper dan de lades lang zijn, zeker 12 cm verlies.
De slotjes werken inderdaad als een soort knevel.
Het werkblad omdraaien is lastig, er zit een mooie gevouwen rand aan de voorzijde, de zijkanten en de achterkant is afgewerkt en dan heb ik de gaten achter op mijn blad.

Die freesklem was nog van mijn vader, zal wel een duur ding zijn denk ik.
Ik heb gisteren die greepjes opgeboord en getapt, zo kan ik iets hoger werken en het werk stuk is fijner vast te zetten. Ook opboren van ringen gaan iets fijner zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.