Zwart gouden urn

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
de nerven gedaan
Heeft dit een naam in het houtbewerken?

In het verleden deden we dit soort dingen in de grafische (nu nog?). Bij ons werdt het "verwischen" genoemd, ook geen officiele benaming. Met een rakel bracht je op een diepdrukpers de inkt aan in de preeg / emboss van folie. Vervolgens drukte je er met drie a vier spotkleuren (lazuur inkten) een houtdessin overheen. Je kunt er heel relistische resultaten mee bereiken, maar ook dit soort niet bestaande houten in zwart op goud.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De onderste is op proef donker gemaakt? Verder vind ik het erg geslaagd.
Nee niet op proef. De eerste foto daar was het geheel nog niet behandeld. Het pinakeltje moest nog zwart gemaakt worden behandeld met de goudwax en het geheel moest nog een keer in de woodwax.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heeft dit een naam in het houtbewerken?

In het verleden deden we dit soort dingen in de grafische (nu nog?). Bij ons werdt het "verwischen" genoemd, ook geen officiele benaming. Met een rakel bracht je op een diepdrukpers de inkt aan in de preeg / emboss van folie. Vervolgens drukte je er met drie a vier spotkleuren (lazuur inkten) een houtdessin overheen. Je kunt er heel relistische resultaten mee bereiken, maar ook dit soort niet bestaande houten in zwart op goud.
Hier een stukje informatie van de site van ronald kanne wel van brons en ik gebruik goud.
Deze bronswas van Hampshire Sheen is een variant van een traditionele was, maar bronskleurende stoffen om “highlights” toe te voegen aan hout met open poriën, zoals eiken en es. Het laat een mooi genuanceerd “bronze wash” effect achter op je werkstuk. Na het draaien, schuren en eventueel beitsen, maak je de nerf schoon met een bij voorkeur koperen borstel en wrijf je de was met een droge doek met rondgaande bewegingen in de houtnerf. Bij openporig hout kun je het ook alleen in de poriën smeren. Wacht tot de bronswas enigszins is aangedroogd en wrijf vervolgens de was die niet in de poriën zit van het oppervlak met een schone droge doek. Je kunt het vervolgens nog afwerken met Hampshire Sheen Microcrystalline of High Gloss voor een helderdere, hardere afwerking. De carnauba en microkristalline wassen zijn taai en slijtvast. De werkstukken zijn na drogen bestand tegen vingers en spatwater Alleen voor decoratief hout.

Bronze-Wax is verkrijgbaar in potten met deksel van 60 g.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb een ander pinakel gedraaid. Het kleurverschil stoorde me. Nu met een eiken variant stoort het me minder. Ik heb geen robinia hout meer. Ja nog enkele grote ronde stukken. Maar om die nu te gaan verzagen.
20240229_145716.jpg
Voor wiens schoonmoeder is 'ie?
Niet voor de mijne want die is er al tussenuit geknepen.
Gemiddeld komt er 3 tot 3.5 liter as vrij na crematie. Ik schat dat hier niet meer in past dan een halve schoonmoeder. Neem je er twee kan je haar delen.
 
  • Haha
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.