Ik ben geen u hoor, maar heb inderdaad een paar beitels van Ashley Iles. Een jaar 10 geleden denk ik ben ik begonnen met een setje van Narex. Op zich erg fijne beitels (voor zover ik dat met mijn heel beperkte vaardigheden kan beoordelen) maar vrij ‘lomp’. Dat was nog een ouder model met de dikkere zijkanten. In eerste instantie heb ik ze nog wat aangepast door de bovenste slagring te verwijderen en de onderste ring te vervangen door een messing ring (ik vind dat gereedschap ook best mooi mag zijn

), maar toen ik zwaluwstaartjes ging proberen bleken ze te dik om de nesten voor smalle pinnetjes te kunnen maken.
Toen heb ik lang gezocht naar een alternatief. Lie Nielsen vond ik simpelweg te duur plus ik was bang dat de handvatten makkelijk zouden loskomen door het wisselende klimaat in mijn ongeisoleerde schuurtje. Op de Engelstalige fora kregen ze de beitels van AI erg lovende beoordelingen dus toen maar een gokje gewaagd. Het duurde even voor ik ze binnen had, je moet geluk hebben dat WorkshopHeaven ze op voorraad heeft. Ik heb ze zelf bij Ashley Iles besteld, maar daar heb je een wachttijd van 4 tot 6 weken.
ik kan ze helaas niet zo vaak gebruiken (jong gezin, druk werk) maar ben er heel erg blij mee. Ze zijn redelijk licht, gemakkelijk en goed scherp te krijgen. De spiegels zijn heel licht hol geslepen dus heel makkelijk te vlakken. De Narexen gebruik ik nog voor het wat lompere werk zoals gaten hakken / steken.
Hieronder links en boven de Narex (woodline profi geloof ik) en rechts en onder de Ashley Iles.
Bekijk bijlage 144689Bekijk bijlage 144690
Ik heb ze met beuken handvat besteld, maar de standaard was bubbinga, inmiddels padouk geloof ik. Ze leveren alleen inch-maten volgens mij, maar dat is wat mij betreft niet zo relevant. De beiteltjes van de ploegschaaf etc. zijn ten slotte ook in inch-maten, dus dat past mooi.