Zwaluwstaart beitels Kirschen vs Lie-Nielsen

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
69
40
Mortsel
Beste forumleden

Ik kwam onlangs deze beitelset van Kirschen tegen en het wekte mijn interesse, die van Lie-Nielsen had ik eerder op het oog maar deze zijn veel voordeliger.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan je misschien close up fotos posten?

Bijlagen

• Screenshot_20240602-115334_Chrome.jpg
    Screenshot_20240602-115334_Chrome.jpg
    19,8 KB · Weergaven: 65
  • Screenshot_20240602-114831_Chrome.jpg
    Screenshot_20240602-114831_Chrome.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 68

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
69
40
Mortsel
Ik denk dat dit een veel mooiere set is :
(als de kosten en verkrijgbaarheid van Lie-Nielsen een probleem is)
Een zeer mooie set inderdaad, maar ik vind ze te lang voor detailwerk en het grote handvat vind ik onhandig. Daarom dat ik naar deze was aan het kijken. Toch bedankt voor de tip!

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.547
2.314
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat wil je met je beitels gaan doen? In timmerwerk buiten en er hard op slaan, of voor fijn meubelwerk in de werkplaats. Sommigen gebruiken beitels ook om verfblikken open te maken....
De Lie Nielsen zijn remake's van de oude Stanley 750, die overigens ook weer nieuw te koop zijn. Narex maakt ook goede beitels, de Richter serie is zelfs gewoon mooi om te zien alleen jammer dat de ze zo rond geschuurd worden. Dat geldt overigens voor meer europesche beitels.
Japanse beitels zijn ook bijzonder, op het oog wat minder ergonomisch, maar fantastisch gereedschap in gebruik. Het staal wat japanners gebruiken is zeer scherp te slijpen en door de hardheid blijft het dat ook langer. Nadeel is dat het wat brosser is en dat je met wrikken er een klein splintertje af breekt. Dat betekent dan veel slijpwerk.

Op maat gemaakte beitels van een fantastische kwaliteit maakt onze eigen forummers @Wilco Flier

jaap

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
Ik heb enkele Kirschen beitels, zijn prima beitels, ik vind ze nauwelijks beter dan mijn Nooitgedagt beitels.
Ik heb enkele beitels omgeslepen, schuin op 45 graden i.p.v. 90 graden. Daarmee kom ik in alle hoeken.
Ik heb liever een beitel die ik snel kan slijpen dan een hele harde staalkwaliteit die een stuk lastiger scherp te krijgen is (qua tijd dan).

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en EikenHand

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
Wat wil je met je beitels gaan doen? In timmerwerk buiten en er hard op slaan, of voor fijn meubelwerk in de werkplaats. Sommigen gebruiken beitels ook om verfblikken open te maken....
De Lie Nielsen zijn remake's van de oude Stanley 750, die overigens ook weer nieuw te koop zijn. Narex maakt ook goede beitels, de Richter serie is zelfs gewoon mooi om te zien alleen jammer dat de ze zo rond geschuurd worden. Dat geldt overigens voor meer europesche beitels.
Japanse beitels zijn ook bijzonder, op het oog wat minder ergonomisch, maar fantastisch gereedschap in gebruik. Het staal wat japanners gebruiken is zeer scherp te slijpen en door de hardheid blijft het dat ook langer. Nadeel is dat het wat brosser is en dat je met wrikken er een klein splintertje af breekt. Dat betekent dan veel slijpwerk.

Op maat gemaakte beitels van een fantastische kwaliteit maakt onze eigen forummers @Wilco Flier

jaap
Jaap ik heb zaterdag een tijdje staan te praten met Wilco Flier. Heb zijn beitels in de hand gehouden. Echte beauty's.
Ik heb vroeger hele exclusieve Japanse beitels mogen gebruiken. Ik vind ze niet lekker in mijn handen liggen. Geef mij maar het handvat type Nooitgedagt. Dan nog het liefst het oude model met een rond einde zonder slagring. Zo heeft iedereen zijn voorkeur. Dat heeft dan ook niet met de kwaliteit te maken.

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
69
40
Mortsel

jaap
Dag Jaap, dit is voor fijn werk, houtverbindingen maken en uiteraard zwaluwstaarten snijden en kappen. Daarvoor moeten de randen dun zijn zoals je vast weet en de beitels die ik nu heb geraken niet in die hoeken.
Ik zou liefst bij onze westerse stijl gereedschap blijven want dat is me bekend.
Ik hou van kortere beitels die in balans zijn zodat je ze bij het uiteinde kunt vastpakken met je vingers zonder dat het gewicht van de handvat het heen en weer laat schommelen. Daarom dat de Richter beitels niet echt in aanmerking komen voor mij.

Ik zal Wilco eens een berichtje sturen. Bedankt voor de tip!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Ik heb een set Japanse zwaluwstaartbeitels voorzien van een nieuw heft. Het originele heft was piepklein en werkte echt niet prettig.
Of deze:
Behoorlijke kwaliteit en makkelijk scherp te krijgen.

• Leuk

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
69
40
Mortsel
Narex heeft speciale zwaluwstaart beitels , daarmee kan je in de hoek hout wegsteken .

Willem
Ik heb er zo een, maar de randen vind ik te dik. Ik zou een setje moeten hebben met dunnere randen voor de hoeken van de staarten makkelijk weg te steken zonder ze te "kneuzen".

Bijlagen

• 20240602_161223.jpg
    20240602_161223.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 43

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
69
40
Mortsel
De Kirschen beitels zijn het langste van allemaal.

Voor korte beitels heb ik zelf deze set.
Nee hoor, de kirschen beitels zijn 235mm volgens baptist. De Richters zijn langer. Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken. Zijn de randen goed dun om in moeilijke hoeken te komen?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Ik heb er zo een, maar de randen vind ik te dik. Ik zou een setje moeten hebben met dunnere randen voor de hoeken van de staarten makkelijk weg te steken zonder ze te "kneuzen".
Je kan de beitel toch een beetje schuin houden om het hoekje op te zuiveren. In principe kan je zwaluwstaarten maken met een gewone steekbeitel en zo heb ik het ook geleerd). Vroeger hadden meubelmakers vaak geen speciaal gereedschap voor specifieke toepassingen. Eén set beitels dat bij de opleiding werd aangeschaft en meeging tot hun pensioen.

• Leuk
Waarderingen: jaap

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
69
40
Mortsel
Je kan de beitel toch een beetje schuin houden om het hoekje op te zuiveren. In principe kan je zwaluwstaarten maken met een gewone steekbeitel en zo heb ik het ook geleerd). Vroeger hadden meubelmakers vaak geen speciaal gereedschap voor specifieke toepassingen. Eén set beitels dat bij de opleiding werd aangeschaft en meeging tot hun pensioen.
Ik maak mijn pinnetjes +/- 6mm voor een mooie verhouding waardoor deze 13mm brede bijtel er niet in past, en de beitels die ik heb van 6mm of minder hebben nog dikkere randen dan deze.
Mijn enige beitelset die ik nu heb is een korte set van Narex en een paar oude langere beitels, dus het leek me tijd om ook eens een (niet te) lange set aan te schaffen met dunne randen voor all-round gebruik.

In welke verhouding maak jij jouw zwaluwstaartjes meestal?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Ik maak mijn pinnetjes +/- 6mm voor een mooie verhouding waardoor deze 13mm brede bijtel er niet in past, en de beitels die ik heb van 6mm of minder hebben nog dikkere randen dan deze.
Mijn enige beitelset die ik nu heb is een korte set van Narex en een paar oude langere beitels, dus het leek me tijd om ook eens een (niet te) lange set aan te schaffen met dunne randen voor all-round gebruik.

In welke verhouding maak jij jouw zwaluwstaartjes meestal?
In ieder geval breder dan 6 mm! Minstens 1 cm.
Ik zou dan kijken voor een visstaart beitel zoals deze:
Maar 6 mm is echt weinig, ook voor de uitvoering van een beitel.
Je kan ook zelf aan de slag en met wat geduld een beitel aanpassen aan jou wensen.
Deze zou bijvoorbeeld met weinig moeite aangepast kunnen worden.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
IMG_1362.jpegIMG_1361.jpeg

Dit is de smalste beitel uit mijn Japans set. Is 3,5 mm breed. De volgende is 6,5 mm. Deze beitels lopen op de zijkant op ‘niets’ uit. Dat is wat jij zoekt, niet?IMG_1361.jpeg

Bijlagen

• IMG_1363.jpeg
    IMG_1363.jpeg
    81 KB · Weergaven: 43
  • Leuk

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
366
153
Dictum beitels : Zijn de randen goed dun om in moeilijke hoeken te komen?
Ik denk dat de rand net zo hoog is als bij de beitel die je nu zelf heb (de foto van de narex zwaluwstraat)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
Speciale beitels zijn niet zo belangrijk als je genoeg beitels hebt. Ik heb het zo opgelost.20240602_184807(1).jpg
Je hebt wel een linkse en rechtse nodig. Dit is een flinke maat 18mm dacht ik. De maat kan je zelf bepalen. Alleen het slijpen duurt met een Tormekl lang.

• Leuk
Waarderingen: EikenHand en SunRayes

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Je gaf al aan dat je niet zo van de japanse beitels bent,maar ik zweer erbij.
Je kan eens kijken bij dictum of dieter schmid voor umeki nomi of shinogi nomi.
Ik heb er 1 van 6mm maar er schijnt er ook 1 te zijn van 3.5mm.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.