Zou dit werken?

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Ik speel met het idee om zelf een tuintafel uit eik te maken.
En nu vroeg ik me af of mijn "ontwerp" zou kunnen werken.

Afmetingen:
Nog zeer ruw, ca 2200mm lang en ca 1000mm breed

Materiaal:
-tafelblad : Eiken planken van 40mm dik en 200mm breed
- poten: eiken balk van 125mm op 125mm
- aprons tussen poten (geen idee hoe deze in het Nl heten) 100mm hoog en 30mm breed.

Verbindingen:
De aprons zou ik middels volle zwaluwstaarten in de poten willen steken.
Het tafelblad zou ik eveneens met zwaluwstaarten willen bevestigen aan de lange aprons. Maar de bevestigingslatten van het tafelblad zouden half zo hoog worden als de lange aprons.

Het tafelblad zou uit 5 volle planken van 200mm breed bestaan die met schroeven aan een verbindingslat bevestigd worden. De gaten in deze lat maak ik in de breedte wat groter om het hout te laten leven.

De korte aprons zou ik verlijmen aan de poten maar voor de lange zou ik gewoon de kracht van de zwaluwstaarten willen gebruik maken om het geheel te bevestigen. Zodoende kan de tafel nog gedemonteerd worden.

Een schets in bijlage die het hopelijk wat duidelijker maakt.


Ik weet dat ik maar 4 planken getekend heb, maar het moeten er dus 5 worden
 

Bijlagen

  • 20210307_125800.jpg
    20210307_125800.jpg
    129 KB · Weergaven: 49

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
pen&gat-verbinding ?
Ook met zwaluwstaart dacht ik. Maar dit is dan misschien te complex waar een andere, makkelijkere, oplossing voorhanden is.

Wat ik me vooral afvraag, los van de complexiteit, of dit design geschikt gaat zijn voor een buitentafel die wat te verduren zal krijgen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ook met zwaluwstaart dacht ik. Maar dit is dan misschien te complex waar een andere, makkelijkere, oplossing voorhanden is.
voor buitengebruik vermijd je best elke verbinding waar water tussen kan kruipen

Wat ik me vooral afvraag, los van de complexiteit, of dit design geschikt gaat zijn voor een buitentafel die wat te verduren zal krijgen.
je maakt het zo uitdagend als je zelf wil
voor een buitentafel gebruik je hout dat voor buiten geschikt is
om het blad aan het onderstel te bevestigen kan je ook bladwervels gebruiken ipv schroeven

1615142684672.png
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.