Zoonlief heeft 'n hobby...."Pap? kan jij....."enfin, we hebben er samen plezier van: een cosplay prop maken.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Die vraag zullen de meeste forum gangers/deelnemers wel herkennen:unsure:.
Zoon nr 1 heeft sinds een tijdje (goddank) een hobby. Hij houdt zich bezig met 'cosplay'. Voor diegenen die het begrip cosplay niet kennen: Mensen die zich verkleden als stripfiguur/superheld/filmkarakter, compleet met alles wat daar bij hoort. Zoonlief heeft samen met een aantal vrienden een voorkeur voor bepaalde karakters uit een manga strip. Vraag me niet wat/wie of waar....ik heb geen idee. Maar zo af en toe komt dan de bekende vraag op tafel (meestal tijdens - of net na de avond dis): "zeg, pap? Kan jij een....maken? Ik heb dat nodig voor....". De wedervraag die ik dan altijd moet stellen - want ik ben nogal visueel ingesteld - is: heb je een plaatje van hoe het er uit moet zien? Dan kan ik ook beoordelen of het gevraagde binnen mijn mogelijkheden ligt.
Tot nog toe gaat het goed:geek:, een houten katana zwaard met schede, een toverstaf....ik heb wel de deal met hem gemaakt, dat hij zelf de afwerking van de gevraagde spullen doet (schuren/vijlen/schilderen en zo). Ik doe de machinale bewerkingen dan wel.
Deze keer - ongeveer een week geleden - kwam de huidige vraag op tafel, tussen hoofdgerecht en toetje:cautious:..."zeg pap? Ik heb 'n vraagje". Als ouder weet je dan dat je je schrap moet zetten.
" Ik moet 'n viking bijl hebben voor een karakter voor de cosplay. Kan jij die maken?" In dit geval was het directe antwoord van pa: "van staal niet nee, zijn er alternatieve materialen waarvan die mag zijn?" Het korte weerwoord was " hout is prima", ik zeg: "prima. plaatje graag voordat ik ja of nee zeg". Nog voordat het desert genuttigd was, zat ie naast me met z'n telefoon en liet me allerlei Pinterest plaatjes zien. Ik hing...
Nu heb ik gelukkig een aantal vrije dagen en kan dus lekker los gaan in mijn werkplaatsje. Aldus geschiedde.....
IMG_0382.jpg
Ik had nog wat beuken balken liggen van ongeveer 50 x 90 mm. Die heb ik even over de vlak/vandikte bank gehaald, om ze in ieder geval haaks en min of meer op gelijke dikte te krijgen.
IMG_0384.jpg
Samengesteld en gelijmd. Daarna op de lintzaag in een cirkel gezaagd. Hier haal ik straks de kop van de bijl uit. Op de foto zie je de tekening op het hout. Van deze schijf draai ik een grote discus voor het profiel van de bijlkop. Uit die discus zaag ik dan straks de bijlkop. De tekening fixeer ik, door kleine gaatjes langs de lijnen te boren, Die vallen straks buiten de kop dus die zie je niet meer.

IMG_0385.jpg
HATSEFLATS!!! M'n eerste buitenboord draai werk:p...De schijf heeft een diameter van 53 cm....
IMG_0386.jpg
Discusssssss.....en profile.
IMG_0388.jpg
En portret. De sparing is voor de chuck. Op beide zijden heb ik hem op expansie geklemd, met de grote bekken op de CS4 chuck (dovetail 96 mm).
IMG_0389.jpg
En dan hier het resultaat van twee ochtendjes knutselen:cool:....bijlkop segment uitgezaagd: zoonlief kan aan de bak met rasp, vijl en schuurspullen. Ik heb dan nog het gat voor de steel geboord, die zit er dus ook al in, alleen had ik daar geen foto van gemaakt.
Volgende stap is het maken van de steel......ik heb begrepen dat dat ook weer iets aparts moet zijn....we gaan het zien:unsure:.
Wordt - waarschijnlijk - vervolgd.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
860
449
Noord-Veluwe
Leuk! Een jongere vriend van me is ook "into cosplay". En dan met name het Manga-gebeuren. Het liefst van het soort met een nogal donkere sfeer. Geen idee wat daar zo leuk aan is, maar het doet het zo te zien wel erg goed bij de meisjes. Lucky bastard... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Update!
We hebben ondertussen ook een steel voor het bijl-ding.
IMG_0393.jpg
Daar moet je wel materiaal voor hebben natuurlijk.....een dun stammetje connifeer gevonden welke voldoende lengte EN voldoende dikte had. Een mooi moment om de bril te proberen:cool:....En dat ging prima. (volgende werkstuk: een keu?:LOL:....
Dit is het voorlopig resultaat:
IMG_0394.jpg
Totale lengte = 97 cm, de greep = tussen de gebrande randjes in. De dunne pen aan het bovenste eind gaat straks in de bijlkop. Ik mag wel weer eens wat spindelwerk gaan doen:rolleyes:....
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
super leuk toch, lekker hobbyen en je weet zeker dat iemand er blij mee is.
tot nu toe ziet het er briljant uit, misschien een beetje groot over de top maar dat zal wel bij het thema horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.