Zoekend naar advies over aankoop van multiplex en zaagservices

boneless_oxygen

Nieuw lid
26 sep 2023
9
7
NL
Hallo. Ik ben bezig met het maken van een gereedschapsorganizer voor mijn kleine werkplaats en heb een indeling en PDF met zaaginstructies voor multiplex stukken voorbereid. Ik moet het hout kopen en laten zagen, aangezien ik geen tafelzaag heb en geen ruimte om grote platen te hanteren. Ik overweeg om dit bij Gamma of Praxis te doen, maar ik weet niet zeker of ze mijn zaaginstructies kunnen volgen om verspilling en het aantal benodigde platen te minimaliseren. Volgens mijn berekeningen heb ik 6 platen van 2440x1220x15mm nodig en ongeveer 109 zaagsneden, en de eindprijs zou net iets onder de €400 liggen voor het hout en het zagen.

Ik heb rondgekeken in Haarlem en Hoofddorp zonder veel succes. Ik heb een online winkel gevonden die multiplex en zaagservices biedt (OpMaatZagen), maar hun prijzen zijn aanzienlijk hoger dan die van Gamma en Praxis. Heeft iemand aanbevelingen of advies? Zijn er betere alternatieven voor deze winkels?
 

Bijlagen

  • tool organizer3.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 32

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Mijn ervaring met OpMaatZagen.nl is positief, het multiplex is van goede kwaliteit en alles is netjes op maat en per stuk gelabeld met een sticker die er makkelijk af gaat.

Bij sommige Gamma / Praxis vestigingen doen ze niet meer dan 10-20 zaagsnedes, of moet je bijbetalen, heb je dat meegerekend?
 
  • Leuk
Waarderingen: boneless_oxygen

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Mijn ervaring met zaagservice in Gamma, Hubo, Brico, ... in België is dat het vooral afhangt van wie de job doet. Soms is het resultaat goed, soms zit het er tot meer dan een centimeter naast. Het is in feite zo onbetrouwbaar dat ik alle afmetingen verhoog met 2 cm en thuis op exacte afmetingen zaag.
Ik veronderstel dat je bij een echte houthandel meer zal betalen voor de service maar dat je er daar wel op kan vertrouwen dat de afmetingen correct zijn. En waarschijnlijk een betere kwaliteit multiplex ook.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Voor wat zaaginstructies betreft: met maxcut kan je het zagen optimaliseren. Maar als je veel kleinere stukken hebt en er goed nagedacht moet worden over de zaagvolgorde, zien ze je niet graag komen...
 

boneless_oxygen

Nieuw lid
26 sep 2023
9
7
NL
Mijn ervaring met OpMaatZagen.nl is positief, het multiplex is van goede kwaliteit en alles is netjes op maat en per stuk gelabeld met een sticker die er makkelijk af gaat.

Bij sommige Gamma / Praxis vestigingen doen ze niet meer dan 10-20 zaagsnedes, of moet je bijbetalen, heb je dat meegerekend?
Ik heb ook goede ervaringen met OpMaatZagen maar voor zo'n groot project is het kostenverschil voor mij te groot, een paar honderd euro extra :(

Bij Gamma rekenen ze inderdaad voor meer dan 10 coupes, maar de prijs is 0,5€ per extra coupe, dat heb ik erin verdisconteerd.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
kun je niet buiten zelf zagen? 6 platen kosten bij de hornbach 300 euro.
een goedkope invalzaag, al dan niet tweedehands met wat geleiderails kost iets van 150 - 250 euro.
Aan het eind heb je dan een mooie invalzaag over die je zeer zeker nog gaat gebruiken.

Een mooi onderdeel van een werkplaats is het maken er van :)
 
  • Leuk
Waarderingen: boneless_oxygen

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Goede ervaringen met opmaatzagen, alles was netjes op maat en kwaliteit van de berkenmultiplex was gewoon goed. Niet te vergelijken met de zaagservice van de bouwmarkt.

Weet niet hoe het nu is, maar de laatste keer dat ik besteld heb was er bijna geen prijsverschil tussen een op maat gezaagde plaat bij OpMaatZagen en wat een losse berken multiplex hier lokaal kostte (voor dezelfde B/BB kwaliteit).

Je zou misschien ook nog naar iets als Jongeneel of PontMeyer kunnen kijken? Daar heb ik ook wel eens iets laten zagen, wel preciezer dan Gamma etc, maar ook niet zo precies als opmaatzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: boneless_oxygen

boneless_oxygen

Nieuw lid
26 sep 2023
9
7
NL
kun je niet buiten zelf zagen? 6 platen kosten bij de hornbach 300 euro.
een goedkope invalzaag, al dan niet tweedehands met wat geleiderails kost iets van 150 - 250 euro.
Aan het eind heb je dan een mooie invalzaag over die je zeer zeker nog gaat gebruiken.

Een mooi onderdeel van een werkplaats is het maken er van :)
Dat zou ik kunnen doen. Het vereist veel reorganisatie voor mijn kleine werkplaats om grote platen te kunnen snijden, maar voor de lange termijn is dat misschien de beste oplossing.
Je zou misschien ook nog naar iets als Jongeneel of PontMeyer kunnen kijken? Daar heb ik ook wel eens iets laten zagen, wel preciezer dan Gamma etc, maar ook niet zo precies als opmaatzagen.
Bedankt, ik zal deze ook bekijken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Dan is er nog een tussenoplossing, in modern nederlands: hybride.
De platen bij de bouwmarkt in hanteerbare delen -waar je wat aan hebt- laten zagen. Dan thuis in je werkplaats met een gehuurde of gekochte invalzaag op maat zagen.
En als je je woonplaats wat nader specificeert is er wellicht iemand in de buurt die je met een tafelzaag kan helpen.

Je schrijft 'multiplex', maar ik weet niet welke soort en ook niet welke kwaliteit je in gedachten hebt.
Multiplex bij de bouwmarkt is vaak niet zo best.

Oh, en nog wat. Multiplex is vaak niet precies de geadverteerde dikte. 15mm is dan 15,2 of 14,8. Of 15mm, kan ook. En platen uit verschillende produktiebatches, verschillen ook in dikte.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Nog meer goedbedoeld advies :)
Ik zie in je zaaglijsten dat je de bodems van de laden ook van 15 mm materiaal maakt. Misschien kan dat dunner, scheelt in gewicht. De zijwanden van de hoge lades zijn ook hoog, zodat je dus een diepe 'bak' maakt.
Nou weet jij zelf het beste wat je nodig hebt, maar vaak is het zo dat alleen het front van een hoge lade, hoog hoeft te zijn. De grote spullen in een lade staan daar uit zichzelf.
Maar zoals gezegd, het zijn maar mijn overdenkingen hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Afgezaagd en Luccio

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Naast opmaatzagen.nl heb je ook nog zagenzagen.nl heb ik net geleerd.

Misschien ook het overwegen waard, underlayment gebruiken ipv multiplex? Scheelt best veel per plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb alle spullen en een klein schuurtje als werkplaats. Mijn advies is laat het zagen en neem de meerprijs op de koop toe. Het is, ook met een festool invalszaag, met weinig ervaring lastig om alles zuiver recht te krijgen.
Je platen zijn ook niet volmaakt vlak dat geeft ook afwijkingen en zo zijn er nog wel meer dingen. Een lange geleider moet je ook nog op meerdere plaatsen fixeren anders kan je een holle kant krijgen. Ik heb het gedaan met 3050 mm zwart mdf. Is uiteindelijk wel gelukt. Gewoon de foutjes wegwerken met zwarte plamuur.
Enkele stukken doe ik wel zelf maar als het veel is laat ik het in het vervolg zagen.
Ga niet naar de standaard bouwmarkt meestal is het teleurstellend en de kwaliteit van het plaatmateriaal is dat ook.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Voordat ik een tafelzaag of invalzaag had liet ik veel bij de bouwmaat zagen.
En het is gratis als je daar koopt, lees service!
Voor zover ik weet heeft Haarlem ook een bouwmaat.

Het zagen ging over het algemeen wel netjes maar of hij/zij blij wordt van 6 platen in vele kleine stroken, dat is even de vraag.

Kan dan altijd nog een fooi geven voor het werk!
 

boneless_oxygen

Nieuw lid
26 sep 2023
9
7
NL
Bedankt iedereen. Na het lezen van al jullie adviezen realiseerde ik me dat ik meer moet nadenken, zowel over de keuze van het hout als over hoe ik het moet snijden. Terug naar de tekentafel. Ik waardeer al jullie advies, nogmaals bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.