Zoeken op internet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.140
4.155
Even een vraag voor de mensen die wat beter ingevoerd zijn. Ik krijg steeds meer de indruk dat google volstrekt nutteloos is als je wat zoekt. Je krijgt als zoekresultaat 100.000 gesponsorde berichten die vaak niets met je zoekopdracht te maken hebben. Zijn er manieren van zoeken die meer nuttige informatie opleveren? Ik merk dat ik steeds vaker iets sneller in een boek kan vinden.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
707
174
Ik heb daar ook steeds meer last van. Ik probeerde laatst te vinden met welke schroef je het beste iets aan trespa kunt vastmaken. Google wilde mee alleen maar schroeven verkopen waar ik trespa mee vast kan zetten. Ook na veelvuldig aanpassen van de zoek opdracht. En dat gebeurt steeds vaker.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.140
4.155
Dat helpt bij mij niet. Als je bijvoorbeeld iets zoekt van een makita machine dan krijg je hoe je de vraag ook stelt, steeds de zelfde nutteloze zoekresultaten. Je bent meestal op kennis van mensen op fora zoals dit aangewezen om ergens nuttige informatie over te vinden. Jij buis heeft zo veel reclame dat het zonde van je tijd is om te proberen een filmpje van iemand te bekijken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.140
4.155
Voor zover ik het begrijp, bundelt AI nutteloze informatie. Als je er niet de juiste informatie in stopt, kan AI dat niet omzetten in iets waar je wel wat aan hebt.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.020
740
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Internet en youtube staan vol met filmpjes en teksten van mensen die kicken op "mijn manier is de beste" en ga er dan maar aan staan om de pareltjes te vinden.

Wat mij helpt is om bij je zoekterm over bijvoorbeeld je Makita machine de term "forum" toe te voegen, dan kom je vlotter bij gebruikerservaringen. Als je de Engelse taal machtig bent kom je vaak ook een stuk verder.

• Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.513
1.187
Enschede, Twente
Voor zover ik het begrijp, bundelt AI nutteloze informatie. Als je er niet de juiste informatie in stopt, kan AI dat niet omzetten in iets waar je wel wat aan hebt.
Garbage In, Garbage Out. Al een eeuwigheid waar. Voor het gebruik van AI is de bottleneck het opstellen van de prompt. En dat is niet alleen de bottleneck, maar vaak de hindernis. Het vereist analytische denken en taalvaardigheid, eigenschappen die niet iedereen gegeven zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.140
4.155
Helaas zijn op veel fora de foto's of niet meer beschikbaar, omdat ze niet op het forum zelf staan, zoals hier. Of je moet een berg gegevens achterlaten, of lid worden .

BraveHendrik

Actieve deelnemer
20 apr 2023
51
15
Tilburg.
Dat zeiden de mensen ook aan de vooravond van internet en zoekmachines zoals google.
Ieder zijn mening ;)

30 jaar geleden reed ik overal naar toe zonder navigatie.
Na de aanschaf van een navigatie in de auto werd die gemaks halve
vaak gebruikt,met het resultaat dat de kennis die je eerst had op de
achtergrond verdwijnt.
Natuurlijk weet ik waar grote steden etc liggen,maar de weg weten in die
steden is vaak vervaagt ,en dat is net mijn punt bij AI.

Allicht is navigatie handig ivm file's,nieuwe wegen enz,maar toch,het wordt
gemakshalve steeds vaker gebruikt,en ik verwacht dat dat met AI ook zo gaat worden.

Maar ieder zijn manier.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.215
3.923
Gaanderen
Ik onderschrijf volledig dat dat de zoekresultaten in google zeer slecht zijn. Je krijgt eerst reclame en zooi.
Ik heb duckduck en dat is wat beter. Zoeken met google lens/image werkt wel.
Als je algemene antwoorden wil dan gaat dat wel met AI wil je verder dan ben je aangewezen op je eigen kennis en verstand.
Toch zijn vele nieuwe dingen wel fijn. Ik kwam prima met het stratenboek naar mijn bestemming. Maar gezamelijk met mijn vrouw als navigator? Scheelt een hoop irritatie die tom tom.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
707
174
Zoals ik dat zie is het niveau van taalkennis bepalend. Hoe meer gerichte , precies omschrijvende zoekwoorden je gebruikt, hoe beter het zoekresultaat.
Ik heb als autodidact systeem beheerder echt wel de nodige ervaring met zoektermen. En mijn taalniveau is in nederlands en engels echt wel voldoende. Ik zie net als @chevy66 de resultaten slechter worden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.