5 apr 2026
6
0
Den helder
Hoi mensen van dit forum, ik ben hiee net nieuw, en heb een account aangemaakt omdat ik al een tijdje zoek naar een goedkopere stanley no 55 combinatie schaaf. Helaas zijn die vaak zo belachelijk duur, zeker voor mij, dus mijn hoop was dan dat er misschien iemand hier een goedkopere stanley 55 heeft, en dan het liefste met iedergeval de profiel ijzers, en de type voorsnijders zoals bij het 2de voorbeeld plaatje, die je door middel van ze of omhoog of omlaag te schuiven kan instellen, want heb met mijn record 405 helaas gehad dat daarvan de voorsnijders, die van die 3 puntige ontwerp zijn die je draait om ze uit te laten stekken, dat die door een harde knoest beschadigd zijn geraakt door hoe ver ze uit staken. Het liefst dan voor rond de 100 euro,want dat is gewoon het max wat ik helaas zou kunnen uitgeven😅

Had het via een mede groeplid op facebook leren kennen dit forum, en gezien ik al een tijdje zonder succes aan het zoeken ben, dacht ik waarom ook niet eens proberen, nooit geschoten is altijd mis natuurlijk

Alle hulp wordt gewaardeerd

Met vriendelijke groet Teun

Bijlagen

• image-28-03-2026_12-45-20-46.jpg
    image-28-03-2026_12-45-20-46.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 10
  • image-31-03-2026_12-19-44-51.jpg
    image-31-03-2026_12-19-44-51.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 10

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.355
4.317
In plaats van een Rembrand voor een tientje te zoeken, kan je beter een nieuwe voorsnijder op je huidige schaaf zetten. In werking is er weinig verschil.

5 apr 2026
6
0
Den helder
In plaats van een Rembrand voor een tientje te zoeken, kan je beter een nieuwe voorsnijder op je huidige schaaf zetten. In werking is er weinig verschil.
Snap wat u bedoel, maar ik bedoelde het anders
Ik bedoelde dat ik naar die type voorsnijders op de stanley 55 zoek, omdat ik met de andere type voorsnijders die op me record 405 dat ongelukje heb gehad, en dat ik daardoor geleerd had dat die verschuifbare soort voor mij handiger is omdat je dan zelf de diepte kan bepalen😅

5 apr 2026
6
0
Den helder
Want het ging er bij mij vooral ook omdat de stanley 55 ook meerdere soorten profielen kan schaven, en ookal zijn de houten profielschaven veel goedkoper, heb ik niet zoveel ruimte, dus dan is een stanley 55 compacter dan een lading profielschaven apart. Denk dat mijn opslag dan al vol zit na 3 schaven of zo namelijk, en de stanley 55 kan natuurlijk veel meer dan alleen profielschaven zeg maar, dus dan is het meer van wat kan het meeste terwijl het het minste ruimte inneemt

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.355
4.317
Alleen een knappe set profielijzers voor een 55 gaan al boven je budget. Dan zit er nog geen schaaf bij.

5 apr 2026
6
0
Den helder
Alleen een knappe set profielijzers voor een 55 gaan al boven je budget. Dan zit er nog geen schaaf bij.
Helaas wel ja, maar soms heb je natuurlijk wel eens geluk er 1 in het wild tegen te komen, en dat hoop ik 1 van deze dagen eigenlijk mee te maken. Ben sowieso wel gereedschap al aan het verkopen zodat ik uiteindelijk, mocht het niet anders kunnen met profielen schaven en zo in de tussentijd, dat ik ook gewoon bijvoorbeeld via ducotools er 1 zou kunnen kopen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.355
4.317
Maar wat is er dan mis met de 405 die je al hebt? Daar kan je toch het zelfde mee, als met een 55? Zo'n voorsnijdertje kan je simpel zelf maken. Kan je hem ook net zo lang maken als je nodig vind.

5 apr 2026
6
0
Den helder
Maar wat is er dan mis met de 405 die je al hebt? Daar kan je toch het zelfde mee, als met een 55? Zo'n voorsnijdertje kan je simpel zelf maken. Kan je hem ook net zo lang maken als je nodig vind.
Er is helemaal niks mis mee voor de rest,maar ik wil ook graag profielen kunnen schaven, en dat gaat best lastig met een 405 als de schaafijzer aan de ene kant veel hoger is dan de andere kant. Tuurlijk sommige zou je er wel mee kunnen doen, maar alleen degene waar de rechter en linkerkant gelijk in hoogte zijn. Of heb ik iets compleet over het hoofd gezien?

5 apr 2026
6
0
Den helder
Heb het dan over zulke schaafijzers, die hebben dan niet de juiste ondersteuning als beide schaatsten of skates zoals ze heten in het engels op dezelfde hoogte zitten

Bijlagen

• 20250731_181135-1536x1536.jpg
    20250731_181135-1536x1536.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.