zo efficiënt mogelijk een trap maken

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik wil een vrij steile, smalle trap naar de vliering boven mijn werkplaats. Er is nu een trap van 1 meter breed, ongeveer 45 graden, en dat kost me te veel ruimte.

Ik dacht aan iets van 50 cm breed en een stuk steiler, zeg zo'n 60 graden.

Hout is er al , ik heb een aantal hardhouten balken in 100x100 en voldoende lengte en een aantal hardhouten planken in 50x100. Het hout is deels Angelim, deels Bankirai, dus dat is sterk genoeg. Nou is een traptrede van 10 diep niet echt lekker om op te lopen, dat is meer een veredelde ladder dan.

Ik zoek een efficënt ontwerp dat aan die balken een trede van 20 cm diep vastmaakt. Er is een frees, maar ik zou het het liefst zonder doen, want allerlei nauwkeurige freesacties zijn niet mijn sterke punt. Er is ook een afkortzaag waar ik redelijk netjes schuine stukjes mee kan afzagen - maar ik zou daar liever geen hele balken van 100x100 onder door halen, daar heb ik de ruimte niet voor.

Wat is nu de handigste manier om zo'n trap te maken?

Opzetstukjes vooraan op de balk schroeven en daarop 1 plank en daarachter tussen de balken 1 plank?
Toch frezen en latten onder de planken voor de trede maken?
latten onder de planken voor de treden gewoon vastbouten in de balken, niks frezen?
Stalen hoekprofiel 50x50 kopen in veel stukjes van 200 mm lang en aan de balken bouten en daarop de planken maken?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Er is een ontwerp waarin de treden om en om halverwege verbreden (of versmallem zoals je wilt ) dan heb je opdat brede deel veel meer vlak om op te staan
Verder zou ik die balk van 100 x 100 in 4 planken herzagen en daar dan twee boorden van 20 breed 20mm dik van maken door verlijming in de lengte. Dan de treden in vrezen dat gaat best snel met een malletje zo'n smalle steile trap is snel sterk zat. door de stijlheid is er minder doorbuiging. Dus boorden van 20mm dik is dan ook prima ... dreden schuin inspijkeren dan zie aan de boorden ook geen lelijke schroef of spijker gaten. Netjes in de lak en klaar !
het is ook best stevig hout dat je hebt
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het ontwerp wat karangetang bedoelt heet een molenaarstrap. Er staan veel foute plaatjes op internet, maar ook een paar goede.

Molenaarstrap.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.