zelfgemaakte profielschaaf...schaaft niet (help)

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ik ben al enkele dagen bezig met het proberen maken van een profielschaaf. Zonder veel succes voorlopig.
De schaaf kerft voornamelijk stukken uit het hout en blijft steeds vastzitten, zelfs al komt de beitel maar een beetje uit de schaaf, blijven er toch wel dikke stukken uit het hout komen. (ik schaaf in de richting van de nerven van het hout). Het resultaat is ronduit verschrikkelijk. 😥

Enkele mogelijke problemen:

- De hoek van de schaaf waartegen de beitel tegen rust is te stijl. Deze is nu 55°. Heb ik in meerdere ontwerpen online gevonden.
- De schaafbeitel zelf is te "licht". de meeste zijn 3.2 mm dik, deze is 2mm. Komt uit een goedkope stanley schaaf.
Hij is scherp genoeg geslepen op de haren van mijn arm te scheren in een hoek van 30°
- De schaaf zelf is misschien te klein? het profiel dat ik wil schaven is 4cm breed. De schaaf zelf is 22cm lang. Misschien zit er niet genoeg massa achter?

Iemand met ervaring in het maken van profielschaven die enkele tips kan geven?

Hieronder enkele foto's:

schaaf 1.jpg

schaaf 2.jpg

schaaf 3.jpg



schaaf 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Zelf nog nooit een schaaf gemaakt, wel plannen voor een schaaf om lange zwaluwstaarten te maken, maar voorlopig zijn het plannen :)

De snijhoek van de beitel, die 55 graden, lijkt me nogal steil, en daarnaast lijkt de beitel een beetje los te liggen aan het uiteinde.
Wellicht helpt het als de wig ook met een vinger verder doorloopt, zodat de schaafbeitel goed tegen de ondergrond gedrukt wordt. Want als die gaat lopen klapperen, dan krijg je nooit een mooie spaan.
Misschien dat je wegkomt met die 55 graden als je de vrijloophoek (sorry, werktuigbouwer, dus ik gebruik de termen die ik bij verspaningstechnologie van meneer Wagemakers leerde :) ), wat verkleint, dus ipv. de standaard 25 graden 15-20graden, daar wordt de snijkant wat steviger van. Maar ik denk dat het beter is die 55 graden te reduceren tot 45 of zo.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
720
746
de buurt van den bosch
Die snijhoek van 55 graden is vrij standaard bij profielschaven.
Ik denk ook dat je de wig iets verder door moet laten lopen,je beitel
moet echt goed vastzitten in je schaaf.de hoek van je beitel zou ik
naar 25 graden slijpen,dit is de standaard hoek.Verder denk ik dat
je mondopening iets te groot is.(ruimte tussen beitel en schaafzool.
Als je dit kan aanpassen lijkt mij het probleem opgelost.
Maak zelf ook veel schaven van hout en in het begin had ik ook
van deze kleine ;foutjes;
Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: ramin

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.085
400
1657355522196.png

Ik maak zelf geen schaven maar heb ze in het verleden wel regelmatig gebruikt en geslepen
55 graden is vrij stijl voor een klein schaafje
Als je de beitel dan 30 graden slijpt zit er 25 graden tussen het snijvlak en het hout dat is te agressief bij een klein schaafje dan wil de beitel sterk omlaag als je de schaaf vooruit beweegt en gaat de schaaf gauw bokken.

Je kan proberen die beitel met een groter hoek te slijpen mogelijk doet hij het dan toch beter.
maar eigenlijk denk ik dat je richting de 45 moet met de stand van je beitel.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Hey bedankt voor de tips iedereen, ik ben terug aan het werk gegaan en heb volgende aanpassingen gemaakt:

- Het bed waartegen de beitel leunt nog iets vlakker gemaakt zodat er over de hele lengte goed contact gemaakt wordt.
- een nieuwe beitel gemaakt van 5mm dik O1 staal.
- de hoek van de beitel geslepen op 25° en daarna het metaal ook gehard (gloeiend heet maken en in olie doppen, daarna in de oven).
- vervolgens polijsten tot 8000 grit.
- de wig komt ook iets dieper nu

En het schaven gaat nu wel vrij goed. Niet slecht voor een eerste keer 😎
Ik moet nu eigelijk nog een soort van aanslag bevestigen, want het is niet altijd evident om consistent te schaven uit de losse pols.



IMG_0502.jpgIMG_0503.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.591
Gaanderen
Dat is dus al een hele verbetering. Dat polijsten tot 8000 is heel mooi maar veel extra werk voor heel weinig extra scherpte. De meubelmakers die dit vroeger veel gebruikten wetten af op een belgisch brok of iets soort gelijks. Natuurlijk mag het maar je maakt snel je vouw bol en dat schaaft slecht.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Dat is dus al een hele verbetering. Dat polijsten tot 8000 is heel mooi maar veel extra werk voor heel weinig extra scherpte. De meubelmakers die dit vroeger veel gebruikten wetten af op een belgisch brok of iets soort gelijks. Natuurlijk mag het maar je maakt snel je vouw bol en dat schaaft slecht.
zeer interessant! nog nooit gehoord van belgische brok, heb ik even moeten opzoeken en ook bestellen uiteraard 😀
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
720
746
de buurt van den bosch
Kijk maar eens bij coticule stenen,de lichte(beige,geel) zijn de beste om te slijpen en wetten.
Ardennes coticule jaune begint geloof ik bij een grid waarde van 6000.Is eigenlijk al goed
voor houtbewerking.Naast mijn japanse stenen heb ik er hier ook 1 van.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Als ik de foto bekijk, over de zool heen, met de iets uitstekende beitel, dan heb ik het idee (kan vertekend zijn) dat de beitel aan de zijkant iets te veel buiten het blok steekt. Dat moet vlak met het blok zijn. Van oude timmerlieden weet ik ook dat het einde van de beitel op de zool ook 'net niet' buiten de zool mag komen. Vergelijkbaar met een zoetschaaf, die op zich vlak is, maar waar beide uiteinden net iets afgerond zijn.

Die 8000 grid van de slijpsteen zal het hem niet doen. Kan zelfs averechts werken. Een Belgische brok is ongeveer 6000 grid. Kan iets variereren, omdat het een natuurproduct was. Vroeger werkten alle timmerlieden, meubelmakers met een Belgische brok en soms ook met Arkansas stenen. Meer was er niet. Zelf gebruik ik nog steeds een Belgische brok. Meer dan genoeg.

De wig is een goede verbetering, maar je moet er ook op letten of de beitel zuiver vlak op het beitelbed ligt, anders krijg je trillingen en 'happen in het hout' tijdens het schaven. Zonder wig moet hij al zuiver vlak liggen. De wig is alleen maar het laatste tikje om hem goed vast te zetten. Ik mis 'de haak' aan de bovenkant van de wig. (zie de eerdere foto van Boertje 125). Daarmee tik je met de zijkant van de hamer, de wig los.

De geleider is voor een profielschaaf essentieel. Je zou in dit geval een lat langs kunnen lijmen. Maar geleiders zijn vaak een onderdeel van het blok.

Maar op zich leuk om te zien. Ga ermee door!
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
729
289
RegioRotterdam
Het komt me voor dat het ondersteunende deel van de beitel dat is ingeklemd nogal smal is en asymmetrisch ten opzichte van de vouw. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de stabiliteit van de beitel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.