Zelfgemaakte freestafel met Bosch bovenfrees

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Dank je voor de tip, maar dit was al een tijdelijke oplossing. Ben nog op zoek naar een gecombineerde schakelaar/dubbel stopcontact, want deze zijn mij te duur om zomaar even te kopen. Misschien loop ik er nog wel tegenaan.

Groet, Wim
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heel goed gevonden allemaal.
op mijn freestafel staat de bovenfrees altijd aan, ik steek de stekker dan in de stofzuiger en als ik die op "auto" zet dan draaien beide machines.
Je moet dan wel zo'n automatische stofzuiger hebben, super handig als je werkt met houtbewerkings machines.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik wil zelf ook graag een freestafel maken en heb een Bosch bovenfrees pof 1200 ae. Nou kan ik de bovenfrees niet constant laten draaien omdat er een veiligheids schakelaar op zit die om "veiligheidsredenen" altijd ingedrukt moet zijn zodat de machine werkt. Enig idee hoe ik dit kan verhelpen zodat ik de machine in de tafel kan bouwen?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
mijn frees kan ook niet in altijd aan blijven staan (ryobi). Ik heb gewoon een snelbinder vastgebonden aan mijn drukknop, zodat die altijd ingedrukt blijft. Werkt perfect.
Verder gewoon aangesloten zoals Benchworks zegt: via stofzuiger
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Lijkt heel goed op mijn freestafeltje (zal toch eens een paar foto's moeten plaatsen), maar is mooier afgewerkt.

Wat de hoogteregeling betreft: je checkt bij lang frezen best regelmatig de warmte van je motor, want door het grote oppervlak van de poot verstop je een redelijk deel van de koelgaten. 'k Denk dat ik de vorige frees die in mijn tafeltje hing (eentje van de Aldi, heeft jarenlang fantastisch werk geleverd) daarmee verkl###t heb. Is uiteindelijk vastgelopen, en was nogal heet, dus 'k moet het niet ver gaan zoeken...

Leuk en inventief gedaan! En vooral, redelijk low budget, een aanrader dus!

Groeten
Steven
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Complimenten voor je freestafel en ook de freessjabloon Wim.
Als je een nulspanning schakelaar wilt toevoegen, die je zelf inbouwt in een doos, moet je eens bij Baptist kijken, typenummer 26797, kost minder als een tientje, een fractie van wat er verder op de markt te koop is.
Ik ga zeker die sjabloon eens maken, bedankt voor de tip.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het gebruik van zo'n keukenkast stelpootje.

Het is heel logisch en simpel, alleen had ik er niet aan gedacht.
Als ik zo'n tafel zou maken zou ik daar waarschijnlijk iets heel ingewikkelds voor verzinnen.

grts, Raymond

Da's precies de oplossing die ik ook goed bedacht vond.
Precisie instelling voor weinig geld, echt perfekt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Wim, ziet er keurig uit en zoals ik hierboven al vermeldde; ik vind de hoogteverstelling met de stelpoot echt super!
Kost weinig en toch precisie, weer wat geleerd in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.