Zelfgemaakt buigijzer voor hout, voor b.v. gitarenbouw.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij toeval, nou ja veel op YT, kwam een filmpje voorbij van Gonzalez Re. Een YT'er uit Uruguay met heel veel volgers. Spaans is niet mijn beste taal maar er zitten interessante filmpjes bij.

Zoals deze van een zelfgemaakt buigijzer (lijkt op de Ibex) om hout voor b.v. gitaren te buigen. De versies die in de winkel liggen zijn de laatste paar jaar een stuk duurder geworden.
Heeft iemand al eens zoiets zelf gebouwd? Heb wel versie met een dikwandige ijzeren pijp gezien met een gasbrander. Maar open vuur de werkplaats wil ik graag voorkomen..


jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Chinese oventhermostaat, een chinees verwarmingselementje op 220 en een blok aluminium met een gat voor het element en een gat voor de voeler van de thermostaat. Voor beiden even van opzij een gaatje boren en tappen voor een klein boutje, zodat ze niet uit het gat kunnen vallen. Ik heb het filmpje niet gekeken, want you tube bestaat tegenwoordig uit reclame met een fragmentje content er tussen, maar zal wel vergelijkbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Chinese oventhermostaat, een chinees verwarmingselementje op 220 en een blok aluminium met een gat voor het element en een gat voor de voeler van de thermostaat. Voor beiden even van opzij een gaatje boren en tappen voor een klein boutje, zodat ze niet uit het gat kunnen vallen. Ik heb het filmpje niet gekeken, want you tube bestaat tegenwoordig uit reclame met een fragmentje content er tussen, maar zal wel vergelijkbaar zijn.
Ha, ha, je hoeft niet meer te kijken......:love:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Nou , dat dus. In mijn geval 3 rollen alu folie in een ronde buis van 80 mm geramd, gat geboord en een staafelementje erin. PID controller met thermokoppel en goan!


20231112_212925.jpg
20231112_212946.jpg

Moest 'm even van onder het stof vandaan halen. Heb er al wel het eea mee gebogen en het werkt als een trein! Achteraf gezien had ik beter een 60 mm buis genomen.. Ik heb deze buis wel wat ovaal gemaakt, mmaar voor de echt krappe bochten is hij net wat te groot. Voor de gemiddelde gitaar, zonder cutaway, gaat het prima
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zijn er hier nou zoveel mensen die akoestische gitaren bouwen of buigen jullie hout voor andere doeleinden? :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Gaaf Rizz, hoe heet wordt dat buigijzer van jou?

welk staafelement gebruik je en registreer je de temperatuur of regel je het ook?

jaap
Volgens mij gaat de controller tot 250 graden, ik gebruik hooguit 200. Staafelementje komt van Ebay. Keramisch elementje 16 mm, dacht 400w. Vergeef me als ik niet meer weet hoe of wat, het is al 9 jaar geleden. Ik kan idd de temperatuur regelen, hij is verbazingwekkend accuraat. En temperatuur is erg belangrijk, evenals mate van bevochtiging van het hout.


Wat de prijs betreft: hij heeft niet meer dan een paar tientjes gekost. Plaatje teflon van een forumlid tegen verzendkosten gekregen, hoekelementjes ook van Ali. Prijzen zijn min of meer hetzelfde als toen..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Zijn er hier nou zoveel mensen die akoestische gitaren bouwen of buigen jullie hout voor andere doeleinden? :)
Zo'n apparaat als dit is alleen geschikt voor dun hout (max 5 mm), je wil stoom in het hout creëren om zo de vezels te kunnen manipuleren. Als het hout te dik is, komt de hitte ook niet diep genoeg en ga je hout aan buitenkant breken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Een pid temperatuur controller met thermokoppel en ssr kost 21 euro. komen nog verzendkosten bij. Gaan tot 400 graden.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb de solid state niet gebruikt. Aansluitschema komt ergens van internet af en ging specifiek over dit apparaatje. Hier zit een relais in, extra is dus niet nodig
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat is ook het voordeel van een simpele oventhermostaat. Je kan er grote stromen direct mee schakelen , ze zijn goedkoop en ze gaan haast nooit stuk. Er zit geen elektronica in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.