Zelfbouw bankschroef

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Hoi Allemaal,

Na een tijdje zonder bankschroef te hebben gewerkt door alles te doen met een schaafstop, houvast, en een "crochet" (de nederlandse naam schiet me nu even niet te binnen), heb ik toch besloten een bankschroef te gaan gebruiken. Heb pas geleden wat schroeven gevonden in de kringloop die recht uit een houten bankschreof kwamen, en heb er 1 van deze gebruikt om de bankschreof te maken.

IMG_20221110_193715.jpgIMG_20221110_193728.jpgIMG_20221110_192536.jpg
He metalen stukje in de voorste bek kan je er uit halen. De rails aan de weerskanten van de schroef zijn van 12mm rond constructiestaal, en de gaten in de geleiders zijn 12.5 mm rond geboord. de geleiders zelf zijn van 12x5 mm stripstaal. Met een beetje was en wat olie draait ie perfect, en de rails schuiven zonder moeite in en het uit laatste gat van de geleiders, als je de bankschroef te ver open draait dan vallen de rails uit het eerste gat van de geleiders, en dan moet je ze er wel even zelf terug in stoppen, maar ik ben niet van plan om ooit zo'm groot stuk hout in de bankschroef te klemmen, daar hebben we de schaafstop en houvasten nog voor.

Mocht er iemand nog vragen of tips hebben hoor ik ze graag!

~Jobtiel
 

Bijlagen

  • IMG_20221110_193715.jpg
    IMG_20221110_193715.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Zonder bankschroef valt er haast niet te werken, vind ik tenminste. Dus ik kan me voorstellen dat het voor jou ook een waardevolle toevoeging is. En als je de onderdelen hebt liggen óf zelf kan maken dan is dat mooi meegenomen.
Een stop op de geleidestangen, zodat ze niet uit de beugel schieten kan je altijd nog maken. Dat is het mooie als je alles zelf bedenkt en kan maken. Voor nu is het prima zo.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Sommige dingen gingen inderdaad erg lastig worden zonder een bankschroef, in het bijzonder het schulpen om kleinere stukjes te zagen of zwaluwstaarten e.d. het is ook zeker fijn om makkelijker de zijkanten van planken te reien. het vastzetten daarvan ging vaak moeizaam en de planken schoten regelmatig los, maar ik moet zeggen dat het wel kan mocht iemand het budget niet hebben om een bankschroef te kopen of te maken.

Ik was bezig met een spindel te maken uit een verstelbare steiger voet, maar toen vond ik deze en dat maakte het toch wel een stuk makkelijker. Ik do voornamelijk smeedwerk dus ik heb stalen materialen en metaalbewerkings materiaal gewoon liggen, maar voor het staalwerk voor dit project had ik alleen een ijzerzaag, vijl, en kolomboor gebruikt, de geleiders heb ik gebogen in een "normale" bankschroef.

~Jobtiel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.