zelf sleuf (her)maken voor aanslag dwarsgeleider

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
234
124
Bilzen
Ik heb onlangs een zelfbouw tafelzaag overgenomen van een forumlid. Voor mij is het een verbetering ten opzichte van de kity 617 zaagtafel. Enkel over de sleuven voor een dwarsgeleider ben ik minder tevreden. Het blad van deze tafelzaag is een HPDM kunststof blad (hetgeen ik op termijn misschien toch ga vervangen door volkern. In deze HPDM plaat zijn 2 sleuven gefreesd, maar dit is niet erg nauwkeurig gebeurd. De sleuven zijn niet overal even breed. De ene sleuf is ook 1 mm breder dan de andere. Hiervoor zoek ik dus een betere oplossing.
Ik dacht eerst de sleuven opnieuw te frezen, maar dan iets breder. Het worden dan wel erg brede sleuven (nu ongeveer 21 mm). Daarom overweeg ik om een u profiel te zoeken in aluminium of in ijzer (hier ben ik nog niet uit) en hiervoor eerst een diepere sleuf te frezen. Ik heb momenteel nog een goede dwarsgeleider van mijn kity zaag met een ijzeren glijstaaf van 16 mm breed. Deze kan uiteraard vervangen worden door een ijzer met een andere maat.
Heeft iemand ervaring met u-profielen in de zaagtafel? Welk materiaal zou ik best nemen: alu of ijzer?
Het HPDM blad is 12 mm dik, de onderliggende multiplex 8 mm.

1770393221545.jpeg

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
300
127
Zaanstreek
wat je zoekt is mitretrack zoals deze. Heb het ook in mijn freestafel, loopt superzuiver met een geleider.
Is breder en heeft een iets andere vorm van T-track, dus even goed opletten :)

• Leuk
Waarderingen: bert007

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
202
122
Tilburg
wat je zoekt is mitretrack zoals deze. Heb het ook in mijn freestafel, loopt superzuiver met een geleider.
Is breder en heeft een iets andere vorm van T-track, dus even goed opletten :)
Volgens mij heb ik die nog eentje liggen die ik kwijt wil :). Stuur maar een pb bij interesse

• Leuk

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
234
124
Bilzen
Bedankt voor de tips. Ik vrees dat ik problemen ga krijgen met de diepte. Deze miter tracks zijn 13 mm diep, dan zitten ze dieper dan de HPDM topplaat en is er enkel 7 mm multiplex over. Gaat dit nog stabiel genoeg zijn?
Ik zoek eerder een u-profiel met een diepte van ongeveer 8 mm, breedte mag variëren maar als het inwendig 16 mm zou zijn, zou het ideaal zijn.
En ik zoek collega's houtbewerkers die ervaring hebben met u-profielen. Is er een voorkeur voor aluminium of ijzer?
Ik ben ook niet van plan veel te besteden hieraan, ik ben maar een hobbyist die af en toe wat zaagwerk wil doen. Ik koop ook liever ook geen chinese spullen.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.091
4.124
Koop je toch een stukje aluminium koker 20 x 2. Is 16mm inwendig. Wat je niet nodig hebt zaag je er af op je zaagtafel. Eerst de ene kant zagen, dan omdraaien voor de andere kant. Anders klappert het nog al. Ik heb geen fijn vertand blad voor aluminium, dus ik zaag gewoon met een 24 tands blad. Je moet dan wel met een beetje beleid doorvoeren. Of als je het profiel niet veilig vast kan houden, alvast een paar gaten doorboren, de afvalkant de gaten groot genoeg maken voor je schroefkop en bit en het alu profiel tegen een balkje aan schroeven.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
234
124
Bilzen
Koop je toch een stukje aluminium koker 20 x 2. Is 16mm inwendig. Wat je niet nodig hebt zaag je er af op je zaagtafel. Eerst de ene kant zagen, dan omdraaien voor de andere kant. Anders klappert het nog al. Ik heb geen fijn vertand blad voor aluminium, dus ik zaag gewoon met een 24 tands blad. Je moet dan wel met een beetje beleid doorvoeren. Of als je het profiel niet veilig vast kan houden, alvast een paar gaten doorboren, de afvalkant de gaten groot genoeg maken voor je schroefkop en bit en het alu profiel tegen een balkje aan schroeven.
Die alu profielen had ik ook al in overweging genomen. Blij dat ik hiervan bevestiging krijg. Fijne tip ivm het verzagen mbv balkje.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.