Onderander hier vind je er wat meer over:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?7390-Een-raadsel/page13&highlight=houten+schroefdraad Hier zitten de riemschijven gewoon geklemd tussen flenzen en dat geeft geen krimp.
Praktisch elke motoras is voorzien van een kopse boring met schroefdraad terwijl de as tegen het motorhuis ook een verdikking heeft waar de riemschijf tegenzit, zo kan je elke verdikte houten riemschijf vastklemmen op de as van de motor. Die frictie is meer dan voldoende om ronddraaien van de riemschijf op de as tegen te gaan, zoals hier te zien:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?14164-Anoniem-project/page13&highlight=groot+wiel
Je kan ook gebruikmaken van de aanwezige spiebaan om een riemschijf te verhinderen om mee te draaien. zo is er altijd wel een mogelijkheid om die dingen te borgen. Bij gladde assen uit comprimé of zo vijl je een vlak stukje daar waar de schijf komt te zitten en de schijf zet je dan vast door bijvoorbeeld wat epoxy in de ontstane ruimte te gieten. De riemschijf voorzien van een dikke houten flens is ook mogelijk, als je hier kruiselings gelijmd hardhout voor neemt zoals Beuk of Padouk en je tapt daar schroefdraad in, bijvoorbeeld van 6 à 8mm en met een eerder forse spoed, dan kan je de schijf vastklemmen met een boutje op een vlak stukje as. Veel klemkracht is niet nodig, het boutje verhinderd voornamelijk het meedraaien op de as, met de riem gemonteerd blijft die riemschijf toch op zijn plaats zitten, uitwijken naar L of R is er niet bij zo
