Zeer eenvoudig raamframe maken voor veiligheidsglas

2dehans

Nieuw lid
23 jan 2021
15
2
Alkmaar
Beste ervaringsdeskundigen :)

Dit voorjaar is het plan om een blokhut met veranda te plaatsen van Douglas/Lariskhout. Nu ben ik verre van een houtbewerkingdeskundige en ook geen opleiding daarvoor gehad. Maar het lijkt als een te realiseren klus dankzij de velen instructie filmpjes en uiteraard goed gereedschap.

De voorzijde willen wij voorzien van een glazenschuif systeem. Dit is kan en klaar te bestellen.
Een zijkant willen wij voorzien van een vaste glazen wand.

De Diepte van de veranda is 400cm. 4 ramen van circa 100 x 240 (BxH) zou een formaat zijn wat enigszins te verwerken is.

Of ik overzie het niet goed maar als ik via internet gelaagdveiligheidsglas bestel is dat minder dan 100 euro per raam.

Zie ik het te simplistisch om een van douglashout een frame te plaatsen, raam hierin te zetten en afdek latten?
Uiteraard met gebruikelijke rubbers, kit en afstandhouders zoals in een " normaal kozijn".

Advies of tips zijn uiteraard zeer welkom!

bijlage: prijs van raam / schets van wat ik bedoel
 

Bijlagen

  • schets frame.png
    schets frame.png
    125 KB · Weergaven: 30
  • glas.png
    glas.png
    228,1 KB · Weergaven: 30

2dehans

Nieuw lid
23 jan 2021
15
2
Alkmaar
Ik hoop niet dat de vraag zo stom is dat een reactie uitblijft :rolleyes:
Niet dat ik binnen een dag reactie verwacht maar zag dat de post al een aantal keer was gelezen...
En anders mijn welgemeende excuses ;)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Allereerst welkom op het forum. Misschien eerst even jezelf voorstellen in het daarvoor bedoelde forumdeel? We weten graag tegen wie we het hebben, en wat je ervaringen zijn met vorige projecten. Dan weten we of we vaktermen kunnen gebruiken of dat het jip-en-janneke-taal moet zijn.
En zou je in je profiel even je woonplaats (of regio/provincie) willen plaatsen, dat is makkelijker als advies wordt gegeven waar locatie van belang is. Niet dat er een winkel wordt aangeraden in Leeuwarden terwijl je in Maastricht of West-Vlaanderen woont...

Dat het topic vaak is gelezen hoeft niets te zeggen. Als ik een topic lees waar om advies gevraagd wordt, terwijl ik van dat onderwerp niets afweet, reageer ik ook niet. Want aan een reactie zonder inhoud heb jij ook niets :unsure:
De meeste schilders gaan (als het goed is) ook niet reageren op een vraag over tuinplanten o_O
Iets verder naar onder in dit forumdeel is een onderwerp met 38k (!) views en maar 136 posts. Dan valt jouw onderwerp met 90 views toch wel mee?

Maar nu even on topic :cool:
Mijn ervaring is dat douglas aardig kan werken (kromtrekken en torderen). Ik heb het hier in de tuin op diverse plaatsten toegepast. Onder andere de deur van het kippenhok (balkjes 50x50mm) is niet echt recht meer.
Kijk dus uit of er niet teveel spanning op het glas komt te staan. Je wilt ook niet dat het glas over een paar jaar gebarsten is.
Welke dikte glas heb je in gedachten?

Of het kan weet ik niet, maar mijn gevoel zegt dat je in ieder geval niet te dunne staanders moet nemen. Hoe dunner, des te meer neiging tot werken van het hout. Zeker als het dikke delen zijn die kort voor verwerking teruggezaagd worden, dan komt de spanning vrij. (Zo heb ik ooit een 50x100 van 3 meter verzaagd tot 2 stuks van 50x50, toen ik die de volgende dag pakte om verder te verwerken, waren het net 2 bananen).
En aandacht besteden aan de houtverbindingen, dus niet gewoon koud op elkaar schroeven.

Nog wel een algehele tip voor het werken met douglas buiten: werk alleen met RVS schroeven.nagels. Verzinkt geeft na een tijdje lelijke roestplekken. En als je potdekseldelen gaat aanbrengen, bij voorkeur schroeven. Nagels van de tacker worden er na verloop van tijd uitgetrokken omdat de planken toch willen gaan schotelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 2dehans

2dehans

Nieuw lid
23 jan 2021
15
2
Alkmaar
Ha die Rob,
Helemaal duidelijk hoor! En zal vanavond/ morgen meteen even profiel updaten en voorstellen.

Ook je tip is meer dan duidelijk. In theorie kan het dus gewoon enkel de werking van het hout is bepalend. De simplistische opbouw van het houten frame niet.
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Voor die afmeting 100x2400 zal je toch snel aan de 44.2 gelaagd zitten.
Dus geen gehard glas
Alleen als het glas vrij zit dan gebruik je gehard glas omdat er bij gelaagd na verloop van tijd vocht tussen de folie en glas kan komen en dit witte vlekken geeft aan de randen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn antwoord op

1611606420767.png

als je iets voor de middag een vraag op onze tafel werpt, dan staat daar voor de ervaren - lees meestal grijzende - collega's de aperitief klaar
tussen de soep & de patatten is het moeilijk om een deskundig advies te geven
na het dessert volgt dikwijls een digestiefje of een babbeltje met ons liefje
sommigen vangen dan nog een uiltje of zagen een boompje om
en dan kan het later dan 14:34 worden
 
  • Leuk
Waarderingen: 2dehans

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
als je iets voor de middag een vraag op onze tafel werpt, dan staat daar voor de ervaren - lees meestal grijzende - collega's de aperitief klaar
Ik hoop niet dat je het plaatje inkleurt. Of eigenlijk, dat doe je niet, grijs is nl geen kleur. Maar sommigen onder ons behoren nog tot de werkenden. Zo grijs ben o.a. ik nog niet... Of behoor ik (dus) niet tot de ervaren collega's? :cry:
Al is het nu met het thuiswerken wel wat makkelijker om midden overdag even op het forum te snuffelen.

En we hadden er ook nog een nachtje over kunnen slapen, de vraag was gisteren al gesteld :cool:

@2dehans Inderdaad even afvragen of douglas de meest aangewezen soort is voor raamkozijnen. Teminste, volgens mij had je dat goed begrepen uit mijn verhaal eerder vandag. Daar heb ik gewoon niet genoeg ervaring in, daar kunnen misschien anderen een beter antwoord op geven.
Ik weet wel dat douglas geen standaard hout is voor kozijnen (en dat zal wel een reden hebben). Ik zie ook in douglas tuinhuisjes de deur en raam nog vaak in ander hout (helaas vaak ook in geïmpregneerd hout). Al is het wel zo mooi inderdaad om alles van dezelfde houtsoort te maken.
Maar ga je e.e.a. behandelen of laat je het onbehandeld? Want als je het toch zou beitsen oid (wat niet mijn voorkeur zou hebben, maar dat is voor ieder een keuze) maakt het niet uit als je verschillende houtsoorten zou gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 2dehans

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Tenzij je dol bent op ramen zemen zou ik geen ramen tot bijna onderin nemen. Opspattend modder geeft in de onderste 30-40cm na iedere regenbui je weer iets te doen. En in plaats van Douglas zou ik naar Siberisch lariks kijken. Dat is redelijk voordelig, en goed hout voor kozijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 2dehans

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Een grindrand langs de gevel wil ook al flink wat helpen tegen opspattend water (maar natuurlijk niet helemaal).
Niet alleen goed om minder ramen te hoeven lappen, maar ook om je hout droger te houden (= minder snel rot en algenaanslag).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zie ik het te simplistisch om een van douglashout een frame te plaatsen, raam hierin te zetten en afdek latten?
100 x 240 cm is best een groot kader
douglas is in nl dé favoriet
maar voor een raamkader heb ik daarbij mijn twijfels
mijn ramenfabrikant biedt douglas helemaal niet aan
ik heb er nooit naar gevraagd, maar ik denk dat hij zou weigeren om daarmee een raam of deur te maken
hij werkt wel met oregon kroon
oregon is het hart van de amerikaanse douglas
fijnbedraad maar duur
hij gebruikt vooral sipo en sapelli
op aanvraag siberische lariks, dus geen inlandse
lariks werkt
daarom zaagt hij die in repen & stelt de secties samen
iets wat ik zelf ook met eender welke houtsoort zou doen voor een kader van dat formaat
de in nl & vl beschikbare houtsoorten + hun prijs kan verschillen
van glas heb ik geen kaas gegeten
 

2dehans

Nieuw lid
23 jan 2021
15
2
Alkmaar
Forum leden... duidelijk hoor. Douglas is niet het beste materiaal en het formaat is mss ook iets groot.
Sibirisch Lariks heb ik gevonden en is prijstechnisch nog interessant. Van een glasfabrikant in iedergeval de door Rijpie (bericht5) aangegeven type glas gekregen als meest geschikt.

Straks eerst de veranda maar eens plaatsen.. dan kijken voor een raam.

Bedankt so far!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.