Zakmes opknappen

pylkje

Nieuw lid
14 aug 2019
15
7
In de kringloop vond ik een Herder zakmes of eentje die erop lijkt. Bij het scharnier hoort het mes met een pin met aan beide kanten een koperen ringetje in elkaar geklonken te zijn. Èèn van die ringen mist waardoor het heft open gaat staan. Hoe kan ik dit herstellen?20221108_124508.jpg20221108_124443.jpg20221108_124544.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan dat pennetje er toch uit tikken en een nieuw busje voor die helft maken. Dan door boren en er een nieuw pennetje in klinken?
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Messing is een vrij zacht metaal dus wat anderen zeggen over een nieuwe pin en busjes is een simpele klus.
Met t juiste stafmateriaal zou t zelfs met n kolomboor kunnen, al is dan een bezoekje aan n draaier wat gemakkelijker en gezelliger. De pin iets langer dan nodig, dan heb je materiaal voor t klinken
 

pylkje

Nieuw lid
14 aug 2019
15
7
@jan van de Broek: Veldhoven ligt idd wel ver van het Groningse Leek af :(
@mink Pylk is Fries voor pijl, gelukkig ligt Leek aan de goede kant van Groningen :p

Ik zou inderdaad het pennetje eruit kunnen tikken en dan met de Unimat een nieuw exemplaar kunnen maken. Welk materiaal heb ik daarvoor nodig of zou ik een gewoon stukje ijzer, bv een spijker of rvs boutje, kunnen nemen voor de pin?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Materiaal voor de pin zijn staal en.rvs allebei prima, zolang t maar niet harder is dan het lemet (gehard staal als t goed is). Liever dat de pin slijt dan dat t gat in het lemet uitslijt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.