zagemeel op zaaglint

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
334
25
Heist o/d Berg
Ik heb de laatste dagen vers ( brand)hout op de lintzaag gezaagd. Het zagemeel plakt aan de binnenkant van het lint en de wielen van de zaag. Waarschijnlijk omdat het levend vers hout is, eik en beuk, mestnat en loodzwaar. De stofafzuiging kan het natte zagemeel niet wegkrijgen. Vraag is waarmee ik het zaaglint en re rubbers op de wielen kan reinigen zonder dat één en ander beschadigd wordt.
gr,
Danny

Bijlagen

• 20230424_164216.jpg
    20230424_164216.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 40
  • 20230424_134838.jpg
    20230424_134838.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 40

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Ik heb vorige week een uitleg gehad over de record lintzagen door de fabrieks demonstrateur. Deze vertelde de rubbers van geen enkele lintzaag (polyuretaan bij record) niet schoon te maken met wasbenzine of terpentine of dat soortmiddelen.
Reden het wordt te glad en de band kan gaan lopen. Schoonmaken met scottsbrite of dat soort middelen.
Ook ik heb in het verleden, na het zagen van harsrijk hout, de boel wel schoongemaakt met wasbenzine.
Ik had er ook een scotsbrite sponsje bij nodig.
Dus wie het weet mag het zeggen. Er word dus verschillend over gedacht.

• Leuk
Waarderingen: Jose

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
204
89
Net boven het onderwiel heb ik een platte kwast aan de binnenkant schuin tegen het het zaaglint gemonteerd, net onder de zaaggeleiding, om zoveel mogelijk zaagmeel te verwijderen en zoveel mogelijk te voorkomen dat het tussen het lint en het wiel komt en vast geperst wordt op zaag en wiel.
Wat ook goed werkt is om een nieuwe zaag zo goed mogelijk schoon te maken, door er tijdens het draaien een doekje om een latje dat op zaagblad ligt net achter de tanden tegen de zaag te houden en vervolgens carnaubawas tegen de zaag te drukken net boven het doekje (op een schone plek) zodat de was meteen zo goed mogelijk verdeeld en gepolijst wordt en dan aan beide zijden. Hierdoor blijft er veel minder zaagmeel aan de zaag plakken, waardoor minder weerstand en langere standtijd en de zaag veel beter recht zaagt.
Groet,
Chris

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.932
1.162
Leeuwarden
Ik ken het probleem bij het herzagen van nat hout, daar help geen lieve borstel aan…. Met een koperen borstel probeer ik bij draaiende machine het lint wel wat schoon te krijgen. Een provisorische schraper helpt soms nog wel eens, zeker voor de wielen, die draai ik dan met de hand rond.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.060
898
Oss
Voor het schoonmaken van de wielen gebruik ik de zijkant van een stukje hardhout(met de hand draaien!)
Het lint doe ik met zo’n hobby afbreek mesje. Ook weer met de hand draaien natuurlijk.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.225
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb vorige week een uitleg gehad over de record lintzagen door de fabrieks demonstrateur. Deze vertelde de rubbers van geen enkele lintzaag (polyuretaan bij record) niet schoon te maken met wasbenzine of terpentine of dat soortmiddelen.
Reden het wordt te glad en de band kan gaan lopen.
Bij ouderwets rubber maak het denk ik niet veel uit. Bij die moderne PU banden zal het waarschijnlijk wel weekmakers en andere toevoegingen uitlogen...

• Leuk
Waarderingen: ornament

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.964
102
West-Friesland
Aangekoekte zaagbladen, zaaglinten en freesjes worden prachtig schoon met ovenreiniger. We goed in laten werken, maar ze worden weer als nieuw. Ook verbrande lijmresten van multiplex en mdf gaan er gegarandeerd af.
jaap
Dan moet Dasty van (Wibra) ook goed werken en het is niet duur!
Mvg, :).

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
334
25
Heist o/d Berg
Ik weet nog niet welk middeltje ik ga proberen. Het zaaglint en de wielen had ik al een paar keer af geschraapt met een plamuurmes. Na 5 blokken zagen kon ik terug beginnen...
De aanplak laat zich ook niet zomaar 1-2-3 verwijderen, het is echt zaagsel dat tussen lint en wiel geplet wordt.
Er staat een borstel op maar die kan deze prut ook niet aan.
Morgen nog eens met een plamuurmes en de restjes misschien met wasbenzine of WD40 proberen?
gr,
Danny

Bijlagen

• 20230426_114440 lintzaag met borstel.jpg
    20230426_114440 lintzaag met borstel.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 22

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Misschien kan je proberen om de spanen af te vangen voordat ze tussen het onderste wiel en het lint terecht komen. Een bakje onder de onderste geleiding met een afzuiging. Een stofzuiger gaat wel niet zo heel blij worden van nat zaagsel, dus misschien nog een cycloon of opvangbak ertussen.
Sommige boomzagen smeren het lint met water, maar dat is bij een lintzaag geen optie.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.363
515
het zaaglint kan je reinigen zoals je wilt door hem van de machine te halen.

het rubber zou ik eerst eens met warm water en allesreiniger proberen ik denk dat er ook redelijk wat suikers in het sap zitten van hardhout.

mischien kan je de afzuiging er beter af laten bij nat hout dat vocht komt ook in de afzuiger terecht

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
334
25
Heist o/d Berg
De afzuiging gaat door 15cm dikke buizen 8 m ver naar een krachtige Hammer met 2 stofzakken, waar al een hoop schaafsel inligt. Daar ben ik niet echt bang voor. Ik heb al opgemerkt dat de afzuiging van de lintzaag ( Hammer 4400) niet veel soeps is. Er blijft - ook bij droog hout -redelijk veel in de kast hangen. maar het verschil is : bij droog hout wordt er niets geplet tussen lint en wiel.
Morgen schrapen , lint afwassen en terug monteren, het natte hout is allemaal gezaagd.
De zagerij waar ik vroeger stammetjes leverde smeerden hun boomzaag met mazout. Geregeld met de kwast ertegenaan. Maar dat zie ik niet zo zitten voor een lintzaag.
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
334
25
Heist o/d Berg
Ik zaagde ons brandhout altijd met de kettingzaag tot er 2 huizen verder nieuwe buren zijn komen wonen, ondertussen al 2 x de politie gehad voor geluidsoverlast. Het waren schaaldelen van een zagerij , die durfde ik niet met de cirkelzaag zagen, als ze klemt krijg je wel een serieuze snok aan uw armen en de zaag zelf zal daar ook niet zo gelukkig mee zijn. Ervaringsdeskundige.:mad:
gr,
Danny

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.