Nu ik toch op mijn stokpaardje zit nog even dit, het verbod om met een dubbele zaag (dado) te werken. Bij een geschikte machine is dit een heel wat veiligere oplossing dan het alternatief, namelijk een verstelbare frees.
Op een radiaal zaagmachine mag men namelijk wel een verstelbare frees plaatsen, een Alu of stalen schijf met een diameter van 250mm

Je staat dan precies naast een helikopter die wil opstijgen. Neen, geef mij dan maar twee zaagbladen.
Nog iets, men verbied de dubbele zaag maar een hoofdzaag met voorritser is wel toegelaten (op paneelzagen)
In heel mijn carrière heb ik ettelijke ongevallen weten en zien gebeuren omdat men met de hand over de voorritszaag gleed, meestal omdat men een stukje afval wil wegnemen.
De vooritser word veel over het hoofd gezien omdat ie maar juist boven het tafelblad komt, en ook nog eens een stuk voor de hoofdzaag draait. Waar is hier de logica?
Zo kan ik nog wel even doorgaan, mijn indruk is dat veel van die regels worden opgesteld door mensen die hier de ballen van afweten.
Heb al legio discussies gehad met veiligheidsadviseurs allerhande, maar de meningen blijven ver uiteen liggen.
Bogen frezen op een verticale freesmachine , nog zo een bewerking waar een veiligheidsadviseur geen blijf mee weet. Maar je kan nu éénmaal niet alles beveiligen, er is ook nog zo iets als vakmanschap (weten waar je mee bezig bent), maar dat kunnen ze niet meten.
Bij machinebewerkingen zijn er risico's, en alle mensen die met machines omgaan moeten hier bewust van zijn, ook van de wetmatigheden die eigen zijn aan draaiende machines. En veiligheden? gebruik ze zoveel mogelijk, maar laat het geen belemmering zijn op het gebruik van de machine.
Mvg,
André