Zaagtafel : Koopje ?!

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Wel Driessen, om je vragen te beantwoorden heb ik nog enkele foto's getrokken, die spreken meer dan woorden...
IMG_5598.jpg
IMG_5601.jpg

- - - Updated - - -

Van links naar het zaagblad toe gaat het vlak een ietsie pietsie naar boven, maar ik denk dat ik met dat linkerstuk eens uit te halen dat wel perfect plat krijg. Het is trouwens echt minimaal.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat ziet er eigenlijk niet zo slecht uit, de plastieken tandwielen had ik wel verwacht en daar moet je gewoon voorzichtig mee zijn.
Ben je misschien van plan ze in te bouwen in een soort mft op wielen?
Wat nog belangrijk is is om te zien op het zaagblad in lijn staat met de geleider en vooral de latere loopwagen, anders kan je er weinig precies mee doen. Zelfs op mijn Felder stond dat niet 100%!
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat ziet er eigenlijk niet zo slecht uit, de plastieken tandwielen had ik wel verwacht en daar moet je gewoon voorzichtig mee zijn.
Ben je misschien van plan ze in te bouwen in een soort mft op wielen?
Wat nog belangrijk is is om te zien op het zaagblad in lijn staat met de geleider en vooral de latere loopwagen, anders kan je er weinig precies mee doen. Zelfs op mijn Felder stond dat niet 100%!

Die kunststof tandwielen heeft de Festool CS70 voor de hoekverstelling, dat mag dus niet zo'n probleem zijn.
Verder ziet die tafel er akelig hetzelfde uit als de CS70.

De hoek van het zaagblad is instelbaar.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat ziet er eigenlijk niet zo slecht uit, de plastieken tandwielen had ik wel verwacht en daar moet je gewoon voorzichtig mee zijn.
Ben je misschien van plan ze in te bouwen in een soort mft op wielen?
Wat nog belangrijk is is om te zien op het zaagblad in lijn staat met de geleider en vooral de latere loopwagen, anders kan je er weinig precies mee doen. Zelfs op mijn Felder stond dat niet 100%!

Nee, als ik nog een tafel bouw voor mijn mftc zal ik een bouwaanvraag moeten indienen om mijn garage te vergroten :eek:. Ik wou gewoon al een tijdje een zaagtafel, ik ben heel tevreden met mijn ts 55, en op de mftc gaat afkorten ed gaat super, maar voor kleine stukken vind ik de zaagtafel soms toch makkelijker, anders moet je stukjes van dezelfde dikte onder de geleider plaatsen... om kleinere stukjes af te korten, de rail verschuift dan makkelijk...
En eerlijk gezegd, toen ik hem vergeleek met de Festool... aan die prijs... kon ik het niet laten!
PS dit toestel stond bij tendotools ook aan een 1100 euro excl btw, de prijs die ik betaalde (363euro excl btw) is enkel omdat ze die machines momenteel uitverkopen!

- - - Updated - - -

Die kunststof tandwielen heeft de Festool CS70 voor de hoekverstelling, dat mag dus niet zo'n probleem zijn.
Verder ziet die tafel er akelig hetzelfde uit als de CS70.

De hoek van het zaagblad is instelbaar.

Behalve de motor, die is lichter!
 

Driessen

Nieuw lid
18 dec 2012
16
0
Erp
Ziet er inderdaad nog niet zo slecht uit Seb! Staat het blad wel in een lijn met de geleider (zoals BenchWorks al aangaf) anders word het lastig haaks zagen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ziet er inderdaad nog niet zo slecht uit Seb! Staat het blad wel in een lijn met de geleider (zoals BenchWorks al aangaf) anders word het lastig haaks zagen.

Ik heb een aantal planken (mdf) gezaagd op breedte met de geleider en die waren over de ganse lengte even breed, als dat is wat je bedoeld.
Die tandwielen... het knopje voor het regelen van de snelheid van de motor, onder aan de machine is plastiek, maar de tandwielen... Ik ga het morgen nog eens bekijken, maar ze leken mij op het eerste zicht toch van metaal, met goed wat vet op...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik ken een schrijnwerker die al een aantal jaar werkt met een paneelzaag van tendotools: een TT45

Hij is hier ook heel tevreden van. Vandaar ook mijn twijfels of je alle chinese gereedschappen moet negeren.
Het lijkt mij een super aankoop!
Ik zal de site van tendotools ook wat meer in het oog houden...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@benchworks : heb je toevallig een voorbeeld van zo'n zaagmachine die ingewerkt is in een mft op wielen...? Sinds gisteren spookt nu het gedachte van een extra module voor de mftc... Zou dan wel alles een mooi plaatsje moeten kunnen geven dat ik niet moet bijbouwen :eek:
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heb meer het vermoeden dat het is gegaan zoals het gaat in China. Bedrijven verplaatsen hun productie naar China vanwege meer winst enz... Verkwanselen zo hun technologie en via de achterdeur zet de Chinees het lekker in de markt onder naam nr. zoveel.

Dit durf ik hardop te schrijven want een horloge fabriek met tig onderdelen zet je niet op in je achterkamer. Wat wij vergeten in BV NL OF BV Europa is dat de Chinezen er een totaal ander handels mentaliteit op nahouden. Vul het zelf maar in en voorbeelden ten over dat A merken gewoon 1 op 1 op de markt worden gedonderd via een achterdeur.

Doe er je voordeel mee of niet.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heb je de tafel nog verder uitgetest Seb? Ben benieuwd of je nog minpunten bent tegen gekomen?

Ik heb nog een positief punt ontdekt, dat zijn de wieletjes, je kan die ofwel intrekken of laten zakken door aan een ronde moer te draaien, als je ze laat zakken (machine gaat omhoog) kan je dan lekker alle kanten op rijden ermee, remmen induwen en die staat weer vast.
Ik heb ook een negatief punt ontdekt, namelijk dat het blad nu ook niet zo extreem groot is. Ik begrijp volledig dat er uitbreidingen beschikbaar zijn, maar bon, het is uiteindelijk voor het kleiner werk dat ik die gekocht heb...
Ik ben er best tevreden over. Ik denk er wel aan zelf een uitbreiding te maken dat ik kan vastzetten net als de geleider met een extra stel poten, maar dat zal voor deze winter zijn...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het is verdorie net een festool basis met een atf55 als ik de foto's bekijk! De langsgeleider, de afstelling van diepte en hoek, de trekmoglijkheid. Maar dan een klap goedkoper.

Veel plezier ervan! :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heb dit draadje net doorgelezen, en ik heb al vaker door laten schemeren niet bang te zijn voor een chinees product, dus wil je ook feliciteren met je aankoop, ik heb er het volste vertrouwen in dat je er een hoop plezier aan gaat beleven!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt voor de reacties, voor het weinige dat ik ze al gebruikt heb ben ik -tot nu toe- heel tevreden, en een precisio van Festool past anders zowiezo toch niet in het budget.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Wordt bij deze zaag het blad net zo snel stil gezet als op een Festool? Is het nog gelukt om het hoogte verschil weg te werken door het blad opnieuw in te leggen? En hoeveel geluid produceert de machine? Vergelijkbaar met je TS55?

De prijs van de zaag maakt hem in ieder geval heel interessant.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Wordt bij deze zaag het blad net zo snel stil gezet als op een Festool? Is het nog gelukt om het hoogte verschil weg te werken door het blad opnieuw in te leggen? En hoeveel geluid produceert de machine? Vergelijkbaar met je TS55?

De prijs van de zaag maakt hem in ieder geval heel interessant.

Ik heb het vlak volledig plat gekregen door de inbusboutjes los te draaien, een gevouwen papiertje ertussen en weer opspannen (ik meen dat je bij Festool geen inbussen moet losmaken om de 'platen' van het vlak te verwijderen). Of het blad even snel stil staat als een Festool, sorry, daar kan ik niet op antwoorden, nog nooit met een Festool gewerkt (tafelzaag).
Het lawaai, wel als de motor op de maximumsnelheid staat, dan komt daar wel wat lawaai van zunne! Niet te vergelijken met de ts 55, veel luider! Oorkleppen zijn aangewezen!!! (ik weet uiteraard weer niet hoeveel lawaai de Festool produceert).

- - - Updated - - -

Moest iemand weten waar ik aan zo'n tweedelige darm kan geraken voor de afzuiging, zoals op de Festool... Heb die gevonden bij Festool zelf, maarja, de prijs...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nog eens een reactie, nadat ik net merkte enkele ongelezen pb's te hebben ivm de zaagtafel.

De Festool accessoires passen er op, de rand rondom de machine is nog steeds hetzelfde als dat van Festool. Qua geluid, ik weet niet hoeveel lawaai de Festool maakt, maar zonder gehoorbescherming (die ik normaal quasi nooit draag, hetzij bij het schaven) is het niet echt prettig werken. Als je de geleider rechts plaatst heb je nog +- 29cm tussen zaagblad en geleider. Geen probleem met het haaks zagen, met massief zagen. Voor het haaks zagen heb ik wel de gewoonte een winkelhaak op de tafel te plaatsen en mijn zaagblad recht te zetten naar de winkelhaak.
Een minpunt -vind ik- is dat er geen regelbare poot is, één van de vier zou moeten regelbaar zijn voor als je op een oneffen ondergrond bent. Ok, de wielen zijn in de hoogte regelbaar, maar bij het zagen heb ik toch liever dat de machine op zijn poten staat.
 

markstorm

Nieuw lid
2 nov 2014
1
0
Beste seb,

Ben je nog steeds tevreden over de zaagtafel? Hoe staat het nu met de nauwkeurigheid? Zijn alle specs zoals afmetingen, gewicht etc identiek aan de festool cs 70 (behalve vermogen volgens mij)?

Met vriendelijke groet

Mark
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Beste seb,

Ben je nog steeds tevreden over de zaagtafel? Hoe staat het nu met de nauwkeurigheid? Zijn alle specs zoals afmetingen, gewicht etc identiek aan de festool cs 70 (behalve vermogen volgens mij)?

Met vriendelijke groet
Mark

Het vermogen ligt tussen de cs50 en de cs70, niet zo krachtig als de cs 70 en een tikkeltje krachtiger dan de cs 50. Tot nu toe nog steeds tevreden, maar ik ben hobbyist, ik werk er niet dagelijks mee. Het is ook mijn eerste tafelzaag, dus ik heb ook geen referentiepunt. Volgens mij maakt die wel meer lawaai dan een Festool: de machine maakt wel veel lawaai, nu ja, met gehoorbescherming is het zowiezo opgelost.
De afmetingen en dergelijke zijn identiek aan de Festool, eigenlijk is enkel het kleur verschillend. (en de motor)
Enig ding dat ik niet goed krijg: de geleider (idem aan de Festool) staat een 2tal mm van het blad als ik hem volledig aanspan, ik ondervind er echter geen last van. Ik kan me wel inbeelden dat het in sommige gevallen storend kan zijn.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat laatste heeft zelfs een Altendorf... als je iets dunner moet zagen gewoon een balkje tegenaan klemmen strak op het blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.