Zaagtafel geluid/herrie

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik heb een DeWalt DW745 type 1 en ik merk dat de herrie me steeds meer begint tegen te staan (de herrie van het draaien niet van het zagen een ander zaagblad gaat dus niets oplossen). Welke ervaringen hebben jullie met geluidsreductie dit in de breedst mogelijk zin. Ik weet dat zagen met een inductiemotor een stuk stiller zijn, dit zou een optie zijn maar deze zouden dan wel aan een aantal eisen moeten voldoen: Voldoende zaag hoogte, miter slots, accuraat, voldoende vermogen voor onegveer max 7 cm eiken. Een andere optie zou zijn zelf een zaagtafel te bouwen met een losse cirkelzaag met een voldoende groot zaagblad en deze isoleren. Kan ik hiermee dezelfde zaagresultaten halen qua nauwkeurigheid en zaagdiepte? Weer een ander optie is de huidige zaagmotor vervangen voor een inductie type. Maar kan dit überhaupt? Ik kan er namelijk niets over vinden tot nu toe. Nog een andere optie is de huidige dw745 isoleren maar hoe en waarmee en waar op letten? Andere opties zoals nog betere gehoorbescherming en/of geluidsisolatie van de werkruimte laat ik even buiten beschouwing. Misschien zie ik nog andere opties over het hoofd dan hoor ik ze graag.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb een DeWalt DW745 type 1 en ik merk dat de herrie me steeds meer begint tegen te staan (de herrie van het draaien niet van het zagen een ander zaagblad gaat dus niets oplossen). Welke ervaringen hebben jullie met geluidsreductie dit in de breedst mogelijk zin. Ik weet dat zagen met een inductiemotor een stuk stiller zijn, dit zou een optie zijn maar deze zouden dan wel aan een aantal eisen moeten voldoen: Voldoende zaag hoogte, miter slots, accuraat, voldoende vermogen voor onegveer max 7 cm eiken. Een andere optie zou zijn zelf een zaagtafel te bouwen met een losse cirkelzaag met een voldoende groot zaagblad en deze isoleren. Kan ik hiermee dezelfde zaagresultaten halen qua nauwkeurigheid en zaagdiepte? Weer een ander optie is de huidige zaagmotor vervangen voor een inductie type. Maar kan dit überhaupt? Ik kan er namelijk niets over vinden tot nu toe. Nog een andere optie is de huidige dw745 isoleren maar hoe en waarmee en waar op letten? Andere opties zoals nog betere gehoorbescherming en/of geluidsisolatie van de werkruimte laat ik even buiten beschouwing. Misschien zie ik nog andere opties over het hoofd dan hoor ik ze graag.
Niet dat je van de herrie af bent...maar ik hoor heel verschillende geluiden van verschillende zaagbladen (onbelast), zo heb ik een silent blad van Freud en die is ook echt een stuk stiller. Nou heb ik geen dw745 meer, die maakt gewoon ook veel motorgeluid.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Je kan een test doen met en zonder zaagblad. Eventueel meten met een app op de telefoon.Die apps zijn niet erg nauwkeurig, maar dan krijg je een indicatie van de geluidsdruk die het zaagblad opwekt.
Die DeWalt zaagtafeltjes maken echt veel lawaai. Het is niet zozeer de geluidsdruk, maar het krijsen van de machine is vreselijk voor de oren. Of het zaagblad zoveel verschil gaat maken betwijfel ik. Mijn Hitachi CU9 handcirkelzaag maakt met een gewoon standaard zaagblad veel minder herrie dan een Dewalt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
ik heb een CU9 ingebouwd, en die maakt ook herrie zat. Dan moet zo’n DeWalt wel heel erg zijn. Maar ik zet gewoon oorkappen op. Met de afzuiging aan is het echt teveel herrie.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik heb een DeWalt DW745 type 1 en ik merk dat de herrie me steeds meer begint tegen te staan (de herrie van het draaien niet van het zagen een ander zaagblad gaat dus niets oplossen). Welke ervaringen hebben jullie met geluidsreductie dit in de breedst mogelijk zin. Ik weet dat zagen met een inductiemotor een stuk stiller zijn, dit zou een optie zijn maar deze zouden dan wel aan een aantal eisen moeten voldoen: Voldoende zaag hoogte, miter slots, accuraat, voldoende vermogen voor onegveer max 7 cm eiken. Een andere optie zou zijn zelf een zaagtafel te bouwen met een losse cirkelzaag met een voldoende groot zaagblad en deze isoleren. Kan ik hiermee dezelfde zaagresultaten halen qua nauwkeurigheid en zaagdiepte? Weer een ander optie is de huidige zaagmotor vervangen voor een inductie type. Maar kan dit überhaupt? Ik kan er namelijk niets over vinden tot nu toe. Nog een andere optie is de huidige dw745 isoleren maar hoe en waarmee en waar op letten? Andere opties zoals nog betere gehoorbescherming en/of geluidsisolatie van de werkruimte laat ik even buiten beschouwing. Misschien zie ik nog andere opties over het hoofd dan hoor ik ze graag.
Ben zelf van zo’n bouw zaag naar een Axminster AC254TS gegaan en geen moment spijt. Deze zijn in het afgelopen jaar alleen wel heel fors in prijs gestegen 😭
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Het goedkoopst en het makkelijkst is oordopj

Niet dat je van de herrie af bent...maar ik hoor heel verschillende geluiden van verschillende zaagbladen (onbelast), zo heb ik een silent blad van Freud en die is ook echt een stuk stiller. Nou heb ik geen dw745 meer, die maakt gewoon ook veel motorgeluid.
zaagblad is het grote probleem niet en oordopjes is de oplossing ook niet dan heeft de rest er nog last van zoals de buren ook voor hen wil ik graag wat stiller zonder mijn hele werkruimte te verbouwen
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
goedemorgen, ik heb hetzelfde probleem. Voor mij nog te doen omdat ik niet veel zaag-uren maak. Ik heb ergens gelezen op het forum dat iemand de onderkant vol gestopt heeft met noppenschuim. Ik weet niet of dat werkt. Op dit forum zijn verschillende meningen als het gaat om een stiller zaagblad. Een stiller zaagblad kan natuurlijk helpen, maar als de motor het geluid produceert, dan zal dit toch de boventoon voeren. Ik ben ook erg geinteresseerd in de adviezen van anderen.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Zijn er ook extra stille zagen? Ik heb nu een stille compressor waar je makkelijk naast kan staan bellen. Zou mooi zijn als er een zaag is die daarbij (zonder belasting) in de buurt zou komen
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Zijn er ook extra stille zagen? Ik heb nu een stille compressor waar je makkelijk naast kan staan bellen. Zou mooi zijn als er een zaag is die daarbij (zonder belasting) in de buurt zou komen
Ja dat zijn machines met een inductiemotor. Dat maakt redelijk wat uit, maar die moet je vaak met een grotere afzuiger draaien (zoals mijn eigen zaagtafel, een SCM ST1), en dan heb je weer het geluid van de afzuiger wat tot overlast zorgt.

Enige manier om er echt vanaf te komen is het geluid van de omgeving af te schermen als je veel zaagt, dus je werkplaats geluidsdichter te maken.

Ik kan mij voorstellen dat die Dewalt isoleren wel wat helpt, maar er blijft genoeg ruimte over voor dat geluid om er uit te komen. En de warmte die de motor produceert moet ook efficient weg kunnen komen, wat je weer limiteert in de hoeveelheid isolatie die je kan toepassen.

Theoretisch gezien zou je de motor kunnen vervangen, maar daar komt wel heel veel werk bij kijken, en je zal een inductiemotor moeten vinden van de zelfde omvang met het zelfde vermogen. Dat laatste weet ik niet of dat zomaar lukt. Het valt mij altijd op dat die inductiemotoren fors groter zijn bij het zelfde vermogen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Zijn er ook extra stille zagen? Ik heb nu een stille compressor waar je makkelijk naast kan staan bellen. Zou mooi zijn als er een zaag is die daarbij (zonder belasting) in de buurt zou komen
Een zaagtafel kan je niet vergelijken met een compressor.
Een zaagtafel met kooiankermotor is vrij stil. De motor zelf maakt geen lawaai. Je hoort enkel het zaagblad door de lucht snijden en de eventuele afzuiging. Een aangepast zaagblad kan het lawaai verder beperken.
Eenmaal aan het zagen stijgt het geluidsniveau uiteraard. Maar dat is een heel ander geluid/lawaai dan het krijsen van die kleine zaagtafeltjes.Dat gaat door merg en been en vreet je gehoor binnen de kortste keren op.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Een zaagtafel kan je niet vergelijken met een compressor.
Een zaagtafel met kooiankermotor is vrij stil. De motor zelf maakt geen lawaai. Je hoort enkel het zaagblad door de lucht snijden en de eventuele afzuiging. Een aangepast zaagblad kan het lawaai verder beperken.
Eenmaal aan het zagen stijgt het geluidsniveau uiteraard. Maar dat is een heel ander geluid/lawaai dan het krijsen van die kleine zaagtafeltjes.Dat gaat door merg en been en vreet je gehoor binnen de kortste keren op.
Ik snap dat je ze niet kunt vergelijken. Het was meer bedoeld om aan te geven dat er sprongen zijn gemaakt in de techniek. Ik heb zelf nog een inductie motor liggen en moet eens naar de specs gaan kijken of deze geschikt is om zelf een tafel van te bouwen. Moet ik alleen nog een zaagas hebben om het zaagblad aan te bevestigen
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
De Axminster AC216TS en AC254TS zijn (zoals hierboven al genoemd) erg stil, die kan ik prima aanzetten zonder gehoorbescherming. Ik doe het niet want ik vind alle herrie irritant en als je begint te zagen maakt het sowieso lawaai (ontkom je niet aan), maar het was voor mij wel een hele goede reden om voor die zaagtafel te gaan. Hier is een voorbeeld van iemand die de zaag aan zet en gewoon ernaast blijft praten:

Dat gaat je niet lukken met een bouwzaag zoals een Dewalt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Datzelfde kan ik beamen met mijn Harvey. Ook veel stiller dan de bouwlaag die ik ervoor had. Natuurlijk zaag ik wel altijd met gehoorbescherming, maar dit is idd voor oa de buren wel prettig.
Alleen is dat natuurlijk ook wel een heel andere klasse (en 400v) als de DeWalt waar dit topic over gaat…
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik ben dan toch wel benieuwd naar het geluid van zo’n DeWalt. Ik kan er alleen nog geen filmpje van vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.