zaaggeleider/sawmill voor kettingzaag gevraagd

Evelyn

Nieuw lid
7 feb 2023
5
1
Almere
Ik zoek een zaaggeleider/saw mill om planken zagen van boomstronken. Heeft iemand die voor mij te leen/te koop?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
:)Je kunt het misschien beter laten zagen, als je een mooie notenboom hebt gekocht

Anders even zoeken op Alaskan mill....
 
  • Leuk
Waarderingen: Evelyn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Niet te leen of te koop, maar ik heb zelf deze set, ik gebruik 'm op een Stihl 462 met 63cm blad:

Wel een paar kanttekeningen bij het gebruik of de aanschaf van een alaskan mill:
(niet om je perse af te schrikken, maar om je een weloverwogen keuze te laten maken of dit idd de manier is om je stammen tot planken te krijgen)
- Je hebt er een zware kettingzaag voor nodig, van Stihl voor incidenteel gebruik voor alleen dunne stammen (tot 40cm) echt minimaal een MS462, maar eigenlijk minimaal een MS661 of zelfs zwaarder. Hoe zwaarder hoe beter, ook ivm de grovere ketting die deze machines aankunnen. Je hebt voor bovengenoemde set ook een blad nodig van 63 cm en zaagt lang achter elkaar langshout, dat is zwaar voor je zaag, dus neem zeker niet een te lichte machine want die is zo aan gort.
- Zorg ook voor een ketting die geslepen is op 10 graden (ipv de reguliere 30 graden), een zgn schulpketting (ripping chain).
- Het brandstofverbruik ligt vrij hoog, met wat pech zaag je maar een paar planken met een vulling brandstof/olie
- Je moet regelmatig slijpen (als de ketting maar een beetje bot wordt zaagt het al slechter), en het zagen zelf duurt lang. Verkijk je er dus niet in hoe lang je ermee bezig bent.
- Het verlies is vrij hoog; de zaagsnede is al snel tegen een cm + ondanks dat je een geleider hebt en op een recht frame (ladder oid) begint, is het moeilijk om echt recht te blijven. En de zaagsnede is vrij ruw (ruwer dan wat je in de handel als bezaagd koopt). Reken er dus op dat je per kant van je plank/balk nog zeker een cm verliest als je het hout uiteindelijk gaat schaven.
- Belangrijk, je hebt echt ervaring met de kettingzaag nodig als je hiermee bezig bent (incl de juiste pbm's), omdat je ook in een onnatuurlijke houding bezig bent met een zaag met veel vermogen (en het bijbehorende risico). Begin er niet aan zonder ervaring, een foutje wordt hard afgestraft.

Als je alles hiervoor moet kopen, is het goedkoper om iemand te zoeken die met een (mobiele) lintzaag boomstammen zaagt.

Zorg ook dat je je hout op de juiste manier gaat drogen naderhand. Het zou zonde zijn om veel geld/tijd te investeren om mooie planken te zagen, als je ze niet goed gedroogd kunt krijgen, of ze na een jaar helemaal kromgetrokken blijken te zijn.

Zie dit topic waar ik laat zien hoe ik 'm gebruik. Voor mij was dit de reden om een MS462 te kopen (via via tweedehands maar weinig gebruikt en 2 jaar oud, maar ook niet de nieuwprijs), waar ik toch al langer over aan het twijfelen was omdat m'n andere zaag te licht was voor het type bomen wat ik regelmatig zaag. Maar als ik alleen hiervoor de 462 had moeten kopen, zou het wel een forse uitgave zijn geweest (en dus uiteindelijk hele dure planken)...
En dan is zelfs de 462 nog aan de lichte kant als ik dikkere bomen tot planken zou zagen dan op de foto (35cm).
 

Evelyn

Nieuw lid
7 feb 2023
5
1
Almere
Beste Klusrob,
heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord en tips. Ik neem ze mee in mijn volgende stap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.