Zaagblade keuze stress

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
Hi,

Ik kom er na mijn research niet meer uit en omdat ik geen merkervaring heb stel ik mijn vragen hier.

Ik heb zaagbladen nodig voor:

  • mijn invalzaag: grof voor het op maat zagen van hout en fijn voor plaatwerk
  • mijn tafelzaag (dewalt 7492 , 250x3), Grof of misschien universeel? en een blad voor dwarssnedes het liefste met een vlak zaagresultaat (weet de vakterm niet).
Voor de invalzaag is mijn kennis beperkt. Voor de tafelzaag twijfel of ik een "rippingblade" moet kopen (24/40t) of ik ook wegkom met een universeel zaagblad (60t?). en zij er dwarssnede zaagbladen met hogere aantal tanden en een vlak zaagresultaat (80t?)?

Dan is er nog merken discussie: een timmerman vertelde me freud, online zegt Jonathan Katz moses: freud wordt warm en kun je niet goed laten slijpen en beveelt CMT aan. Natuurlijk is dit ook marketing praat maar omdat ik dus geen ervaring heb werkt het bij mij verwarrend. Hier op het forum en op de plaatjes zie ik veel mensen blauwe bosch bladen gebruiken.

Wat zijn jullie ervaringen en meningen? Ik hoor het graag van jullie!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Veel forumleden, inclusief ikzelf, zijn prima tevreden met de Industrial zaagbladen van Ecotools. Ik laat deze ook gewoon slijpen; nooit een probleem. Het is afhankelijk van hetgeen je (veel) zaagt, welke type blad je het beste kunt gebruiken. Massief hout op de zaagtafel zal vaak een ripcut zijn. Werk je veel met plaatmateriaal (mdf, spaanplaat, multiplex, etc.)

Voor een vlak zaagresultaat heb je een blad met vlaktanden nodig. Die zie je veel in de (Amerikaanse) filmpjes als ze dado's en halfhoutverbindingen zagen. Ze lijken hier een stuk minder goed verkrijgbaar te zijn. Je kunt altijd aan je slijper vragen om een standaard (wissel)vertanding vlak te slijpen.

Aan de discussie over het aantal tanden waag ik mij niet. Er zijn forumleden die je daar veel over kunnen vertellen. Maar ook dan zal gelden: wat zaag je het meeste en ben je bereid om geregeld van zaagblad te wisselen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.658
708
Antwerpen
zoals @arjaano al zegt, zie je er niet tegen op, om specifiek voor de job, een zaagblad te wisselen, dan koop je bij Ecotools een aantal bladen specifiek voor die job (afkorten, schulpen, hardhout, multiplex, thin rip, ..)
Laat je hetzelfde blad altijd liggen dan ga je voor een universeel blad, ook bij Ecotools
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
46
14
Nijkerk
Niet zo lang geleden stond ik voor hetzelfde dilemma en werd ook helemaal gek van alle tanden, hoeken, etc. Heb dezelfde tafelzaag. En een Bosch GKT55GCE invalzaag.

Goed om te weten is dat Bosch eigenaar is van Freud & Diablo bladen en dat CMT ook niet haar eigen bladen produceert. Dus qua blad zit er met name verschil in; is het laser gesneden (beter) of gestanst. En misschien de hoeveelheid carbide op de tanden qua 'lijn'. Maar misschien kan iemand anders hier meer over zeggen.

Qua invalzaag:
- Mijn 48T blad dat bij de zaag zat is prima voor mdf, multiplex. Maar bij zagen in eiken kreeg ik brandplekken en ben me er toen in gaan verdiepen. Als je dus met de nerf mee zaagt, heb je dus ook voor je invalzaag een 'ripping blade' / schulpblad nodig. Ik heb inmiddels naast mijn 48T ook een 20T (ook gebruikt voor grof werk in douglas tuinoverkapping) en een 32T naast een 56T blad voor multi-materialen. Het is dus maar wat je er mee gaat zagen.

Qua tafelzaag heb ik 4 bladen: een 24T schulpblad, een 48T combinatie/algemeen blad en een 80T 'crosscut' / afkort blad en een CMT dado stack. Ik heb ze gewoon van mobiltechnica gekocht, hun huismerk. Wel 'silenced'. Is goede kwaliteit. Muv het 80T blad; had ik snel nodig en van Bosch gekocht (wel de best for wood versie). En via Amazon goed betaalbaar. En de dado stack van CMT. Zij hebben een serie die moet voldoen aan de Europese regelgeving. Veel mensen hier zijn prima tevreden met de ecotools (industrial) bladen.

Ik heb het meeste het combi blad erop. Geeft mooie nette snedes in multiplex & mdf, wat ik het meest gebruik. Ik merk weinig verschil tussen het combi blad en het 80T blad in plaatmateriaal. Bij massief hout kies ik afhankelijk het project een ander blad.

Nu zal ik je nog niet hebben geholpen met 'all of the above' optie. En het is met name afhankelijk van wat je zaagt. Maar my 2 cents: koop een all purpose blad voor je tafelzaag met ongeveer 40/50T (ecotools, mobiltechnica, CMT of een Amazon deal voor Bosch). En mocht je een project hebben met meer massief hout, bepaal obv je voorkeur of je meteen wil investeren in bladen of eerst even kijkt naar hoe je het resultaat met je algemene blad vindt en bepaal obv kwaliteit snede, snelheid / brandplekken en welke soort snedes je moet gaan doen, of je eventueel moet investeren in ander bladen.
Qua invalzaag; idem. Het 48T blad is in mijn geval prima geschikt voor de meeste klussen. Afhankelijk van wat je zaagt, ook nog een ripping blade bij te kopen.

Ik denk overall dat het schoon houden van je blad (en slijpen/vervangen wanneer je merkt dat hij botter wordt), meer zichtbaar verschil maakt voor de gemiddelde DIY-er, dan het verschil tussen Ecotools vs Freud vs Bosch blad. Denk dat die verschillen in standtijd en kwaliteit je alleen als professional zal merken.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Hoi Kayu,

Ik ga geen merken aanbevelen want dat is een kwestie van hoeveel geld je uit wil geven. Maar ook hier geldt: duurder is beter in alle opzichten. Verder nog wat tips:
Zaagblad met weinig tanden per centimeter zijn bedoeld voor het langszagen (schulpen). Er moeten dan namelijk veel grove spaanders worden afgevoerd. Als je met een zaagblad met veel tanden per centimeter schulpt dan kan het blad op den duur warmlopen en kunnen de tanden oververhit raken (punten worden blauw en breken af. Opnieuw scherpslijpen wordt dan moeilijk/duur).
Laat je zaag op tijd slijpen. Een bot blad geeft geen mooie snede.
Je materiaal langzaam en constant doorvoeren geeft een mooiere zaagsnede dan snel en constant. Speel hier eens mee.
Zaagblad met tanden die in een negatieve hoek (meestal -5°) t.o.v. de radius staan geven een mooi resultaat bij afkorten. Daarom vindt je deze ook vaak op afkortzaagmachines.
Schrik niet terug voor een zaagbladwissel. Hoe vaker je dat doet des te sneller het gaat.
Universeel zaagbladen zijn te gebruiken voor alles maar nooit optimaal.
Op de site van Leitz staat veel, heel veel waardevolle informatie over alle type bladen, tandvormen, hoeken, en combinaties daarvan. Festool laat daar ook zijn bladen maken.

Succes met je ontdekkingstocht in de wondere wereld van het verspanen van hout en houtachtige materialen.

Groetjes Rutger
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Je noemt en 60T blad voor je tafelzaag (250mm) een universeel blad. In mijn ogen is dat al een zeer fijngetand blad.
Ik heb een 24T blad als schulpblad , een 40T als universeel en een 60T als fijngetand blad. Maar dat laatste komt eigenlijk alleen op de zaag als ik echt fijn (plaat)materiaal moet zagen. Meestal ligt het universele blad erop, dat ik eigenlijk al vrij fijngetand vind. Voor schulpen van iets dat dikker is dan 2 cm is het al niet echt geschikt.

Ik heb jarenlang veel plezier gehad met de industrial-lijn van Ecotools. Zijn gewoon goede bladen voor een niet te hoge prijs. De laatste tijd gebruik ik meestal CMT-bladen. Ik heb het idee dat die uit de doos scherper zijn en ook langer scherp blijven.
Ik bestel die in Italie bij Mobiltecnica, dat scheelt echt veel tov hier in NL en ze zijn ook in 2-3 dagen in huis.
Ter vergelijking: het Ecotools Industrial blad 250 mm 36T is zelfs duurder dan het vergelijkbare CMT-blad bij Mobiltecnica (verzendkosten niet meegerekend, maar die vallen ook weg als je een paar dingen tegelijk bestelt).
24tands: CMT 290.250.24M
40tands, low noise: CMT 285.640.10M

Maar welk merk blad je ook neemt, scherp is zoals eerder gezegd echt belangrijk. Als het iets botter begint te worden, gewoon laten slijpen. Dan houd je een mooie zaagsnede en heb je minder nabewerking nodig (en het is een stuk veiliger, als je niet hoeft te gaan duwen en wringen om het hout door de zaag te krijgen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H, Kayu en jorisvh

jorisvh

Post veel
vergeet ook de tandgeometrie niet.
het aantal tanden moet je bekijken ifv de diameter
voor 250mm lijkt mij een goeie startset
  • grof, voor massief schulpen, liefst met een ruimtand voor goeie spaanafvoer ~24T
  • universeel, voor beperkt massief schulpen, massief afkorten en plaatmateriaal, wisseltand ~48T
  • fijn, voor beplakt plaatmateriaal: dak/holtand ~60T
dan zal je snel merken in welke richting je evt wil aanvullen
  • misschien zal je 80% van het werk met de universele doen en er daar meer dan 1 van willen willen om verder te kunnen als die naar de slijper is.
  • voor gefineerde platen is een fijn ~60T blad met gewone wisseltand voldoende (dak/hol is duurder in aankoop en slijpen).

ik heb goeie ervaringen met Freud.
maar ik lees dat velen tevreden zijn van de ecotools bladen, die een stuk minder kosten.

wat bedoel je met vlak zaagresultaat?
dat de bovenkant van de zaagsnede vlak is bij een ingesloten snede (groef)? dan moet je idd een vlaktand kopen.
of dat de zijkant egaal vlak is? dan is een dikker en/of gedempt blad beter (minder trillingen), scherp is natuurlijk altijd beter en niet te snel aanvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.