Zaagblad vervangen?

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Vanmorgen nog een newbie mistake gemaakt. Ik had eindelijk mijn zelfgemaakte tafelzaagslede klaar en helemaal haaks ingesteld. Dus maak ik de eerste zaagsnede over de lengte en kennelijk had ik toch net een schroef te dicht bij het midden geplaatst. Resultaat, de schroefkop is voor 1/3 meegenomen met zagen (gelukkig niet de schroef met draad zelf). Mogelijk heeft het zaagblad hier al best van geleden.

Ik heb een DeWalt zaagtafel (DWE7492qs) met het standaard zaagblad (dt1158). Kan zelf nog niet echt beoordelen of hij er 'te veel' van geleden heeft

Maar wilde sowieso al eens nagaan of dit zaagblad geschikt is voor het fijnere zaagwerk. Binnenkort begin ik namelijk aan een aantal precieze snijplanken en moet daar diverse (hard)hout gaan zagen. Welk zaagblad kan ik hier het beste voor gebruiken?

En denken jullie dat het huidige zaagblad vervangen moet worden?

En, laatste vraag, laten jullie je zaagbladen ooit slijpen of gewoon vervangen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je zaagblad knapt er niet van op. Maar als je rustig door een schroef of spijker zaagt, breken er meestal maar kleine stukjes van de tanden af. Dit is met slijpen vaak nog te verhelpen, maar je raakt wel versneld je tanden kwijt. Een blad wat door de fabriek met de machine mee wordt geleverd is over het algemeen niet veel soeps. Ik zou een nieuw 24 tands zaagblad kopen, van een kwaliteit ecotools idustrial of beter. En die kan je meerdere keren laten slijpen. Volgens mij zijn er ook veel tevreden gebruikers van cmt bladen, maar leitz, stehle, dimar, zijn ook allemaal prima.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Ik heb ook een 7492.
Gebruik twee bladen van Ecotools 24 tanden voor het schulpen van massief en een blad met 48 tanden voor de rest.
Ook voor mijn invalzaag koop ik de zaagbladen daar.
Ik koop steeds bladen uit de prof-lijn. Ik laat niet slijpen maar dat komt vooral omdat ik hobbyist ben en geen slijperij in de buurt waar ik zomaar binnen kan lopen.
Industrial lijn is beter maar voor mij volstaat de prof lijn. Kwaliteit van de zaagsnede vind ik prima en standtijd is voor mij ook voldoende.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Op die manier. Ik ben even gaan kijken maar ecotools lijkt een soort van huismerk te zijn van, tja, de winkel ecotools.
Toevallig zit er bij mij in de buurt ook een dergelijke gereedschappen winkel (hevu tools) met o.a. een zelfde soort lijn onder eigen naam. Bij deze bladen staat te lezen "stehle kwaliteit". Misschien wel onder licentie daar gemaakt ik heb geen idee. Zou dit van eenzelfde kwaliteit zijn? Misschien heeft iemand hier er ervaring mee.

Een gereedschap slijperij heb ik ook in de buurt zitten die de meest uiteenlopende gereedschappen kunnen slijpen (ik ga er met mijn keukenmessen heen) vandaar dat ik het vroeg. Nooit opgezocht wat een zaagblad slijpen zou kosten maar zal vast niet goedkoop zijn.

@elzenmaa wat versta jij onder massief en niet massief? Eigenlijk alles wat ik zaag is vrij massief op de sporadische platen na, verlijmd maar feitelijk ook soort van massief. Kies je die 24t voor meer hout afvoer tijdens het zagen dan?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
I
Ik heb zowel stehle als dimar verkocht. Regelmatig kwamen er van stehle bulkaanbiedingen voorbij waarbij je courante maten voor weinig kon kopen. Stond geen merk op die bladen. Ze voldeden prima. Dimar is een heel ander verhaal zeer goede kwaliteit. Ja in hardmetal zitten hele grote verschillen in kwaliteit. Niet alleen de maat van het HM tandje maar ook de korrelgrote van het HM bepaald de scherpte en het aantal keren dat een blad geslepen kan worden.
De vraag hierbij is heb je een machine waarbij je het verschil tussen een gewoon goed blad (ecotools) en een topblad (dimar) merkt of nodig hebt. (Dit gaat op voor veel merken bladen) Ik merk bij een nieuw dimar blad en een ecotools blad wel een klein verschil. Nu mijn bladen allemaal wel een keer zijn geslepen merk ik geen verschil. De vraag is moet je een ecotools blad laten slijpen? dit hangt af van de prijs die de slijpdienst vraagt. Er zitten best grote verschillen tussen de prijzen die slijpdiensten rekenen. Ik heb wel gehoord dat ze soms bijna het dubbele aan een particulier vragen. Dus shoppen kan lonen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
De kosten voor het slijpen van een zaagblad zijn afhankelijk van het aantal tanden op het blad.
Als de slijperij in de buurt is dan ga je er naartoe met je blad, dan hoor je wel of het de moeite waard is.
Ik heb ecotools bladen laten slijpen bij Vlijm in Leiden, omdat ik daar langs kan rijden. Dat is dan goedkoper dan nieuwe kopen en op laten sturen.

Het gaat om massief schulpen, dus hout in de lengterichting van de houtnerf doorzagen.
Met 'massief' wordt over het algemeen balken en planken bedoeld, in tegenstelling tot plaatmateriaal.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.