Zaag opnieuw slijpen, meer TPI?

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hoi Reinhoud,

Als je eens langs de mooie oevers van de Schelde wil fietsen...

In Bornem , bij Fera.

Blijf even aan de lijn, ik post zo meteen een foto.

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.eu
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De Veritas heeft een heel erg relaxte hoek voor een schulpzaagje. Iets van 14 graden als ik het wel heb. Dat is meer iets voor een afkortzaagje. De Veritas wordt er wel makkelijker door. Zelf ben ik in de loop van de tijd steeds wat agressiever gaan vijlen. Mijn eerste schulpzaag staat nog op 8 graden, nu kies ik eerder voor zo'n 2 tot 4 graden. Mijn laatste zaag, een hele grote kapzaag heb ik op 3 graden gevijld. Maar misschien is die me toch iets te agressief aan de voorkant. Als ik er per ongeluk de zaag iets te ver terughaal, zodat de voorste tanden midden in het hout staan, in plaats van een klein stukje erachter, dan hapt hij heel agressief. Dus ik denk er nu aan om de eerste tanden op een wat soepelere hoek te vijlen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hoi Seek,

Dat doe ik met mijn zagen, en dat helpt echt goed, zeker ook om te starten. Bij deze test ga ik de eerste 2,5 cm op 12° en dan 2,5 op iets van een 5°graden en de rest op 0° alles met 14 tpi.

Ik vijlde ook eens 2,5 cm 16 tpi op 12 graden met daarachter 2,5 cm 16 tpi op 0° en de rest van de zaag met 15 tpi O°. Kan ik heerlijk zacht mee starten. Gewoon de voorkant van de zaag op het hout zetten en onmiddellijk door duwen tot achteraan. En dan ben je al een behoorlijke zaagsnede.


voor Reinhoud: een nieuw, nog onaangeroerd exemplaar om het sneller te herkennen in het winkelrek
IMG_0617bvk.jpg
IMG_0619avk.jpg
Ik heb heb het blad uit de rug genomen, de rug getwist, het blad recht gebogen terug in geplaatst en er nog flink op gehamerd . Het duurt een hele tijd eer het ding recht genoeg is om het te hertanden. bladdikte 0,5 mm.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
de rest van de operatie
IMG_0645cvk.jpg IMG_0678avk.jpg
IMG_0655avk.jpg IMG_0701avk.jpg
IMG_0723cvk.jpg

IMG_0759avk.jpg
Hier zij ze, de goedkoopste zagen met nieuwe tanden. Als test zijn er even enkele zwaluwstaartverbindingen mee gemaakt. Beide zagen hebben aan het begin een 2,5 cm met een tandhoek van 12° met evenveel TPI als de rest van de zaag. Daarna een 2,5 cm overgangszone en daarna tanden met tandhoek = 0. Geen snijhoek ( fleam). Agressieve tanden dus, om zeer snel te kunnen zagen.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En, hoe bevalt 'ie? Kan je al ervaringen delen? Strakke zwaluwstaartjes trouwens!

Begrijp ik het goed dat je het papier met een template over de zaagplaat hebt gelegd en dan door het papier heen hebt gevijld? Dat deed ik eerst ook, maar juist door dat pluizige effect ben ik daar vanaf gestapt. Ik lijm nu een strookje met een pritstift vlak voor het zaagblad op de rand van de zaagklem. Persoonlijk vind ik dat prettiger.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hoi Seek,

de eerste keer dat ik een template gebruikte voor het vertanden deed ik het nog anders, foto van dit evenment staat hieronder. Ik ben blij dat ik die sjablonen, via dit forum, ontdekt heb. Vroeger was het meer sukkelen.
IMG_0244avk.jpg

Deze zaag was ingespannen tussen twee latten ( moeilijk te zien) en die zijn samen tegen een dik stuk multiplex geklemd, die tegen de werkbank was geklemd. Een zaagklem maken is dus echt niet nodig, tenzij men dit dagelijks doet.
Deze zaag kreeg 16 tpi schulptanden, allen met tandhoek = 0° gevijld. De zwaluwstaartjes op de eiken doosjes op de achtergrond zijn met de Veritas 14 tpi rip gezaagd. Daarna werd die werkloos omdat ik de toffelzaag met 15 tpi met agressieve schulptanden prefereerde, niettegenstaande de inferieure, minder comfortabele bouw ervan. De Veritas doet het goed, maar éénmaal gewend aan agressievere tanden wil ik geen andere meer.

evaluatie 15 TPI

Ik heb heel veel gezaagd met 15 TPI, heb er lang eentje ( meerdere) . Deze met groene handvat is al enkele keren bijgeslepen en ik heb vroegermeerdere zagen vertand naar 15 tpi. Hiermee kan ik zowat alles wat niet te groot is, perfect doen. Ook het afkorten zonder uitbreken en dat is niet alleen het inzagen van de borstlijn bij zwaluwstaarten ( ik steek normaal niet na met een beitel) . De agressieve tanden geven de nodige snelheid. Deze zagen hebben 25 cm staal, zijn dus een inch langer dan de de Veritas. Deze extra lengte vind ik een pluspunt. De 15 tpi is ook nog erg precies en soepel te hanteren.

De 16 tpi van hierboven heeft ook al deze eigenschappen, maar de snelste , de agressiefste de 15 tpi wint mijn voorkeur.

eerste evaluatie 14 tpi

a) schulpen: wat al zeker is, het zaagt nog wat sneller en iets ruwer maar dat geeft nog geen probleem, valt binnen de gewenste tolerantie. De enorme snelheid zorgt op zichzelf al voor een besliste snede. Je voelt de vibraties veroorzaakt door de werking van de agressieve tanden meer dan bij de 15 tpi. Beide zagen kunnen bij het starten op het hout gezet worden en in één ruk naar achter doorgeduwd worden. ik moet de zaag dus niet eerst naar achter trekken om met een zaagsnede te beginnen.

b Afkorten: doet die ook, geen probleem wanneer het hout dik genoeg is. In dunner hout, bij het inzagen van borstlijnen bij zwaluwstaarten in hout van tussen de 10 en 16 mm lijkt mijn vertrouwde 15 TPI comfortabeler te zijn, al doet de 14 tpi het werk ook.. Maar ik heb nog te weinig ervaring met de 14 tpi om daar iets definitiefs over te zeggen, maar dit zal zeer bepalend zijn bij de keuze van een vertanding voor de Veritas.

al bij al nog weinig ervaring, maar ik ben blij met het nieuw speelgoedje.


Er is nog een vraag die open blijft: hoe zou de Veritas, met zijn typische stand of hoek van het handvat (eng = hang ) aanvoelen bij het zagen indien die agressieve tanden zou hebben ?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik had een eerste poging ondernomen, maar ik kreeg er amper een mini-groefje ingevijld. Misschien zijn de vijlen die ik liggen heb te bot en mogelijks is het staal niet echt van goede kwaliteit. Ik ga in elk geval eens proberen om de zaag in te klemmen zoals jij gedaan hebt. Ziet er handig uit.
Het viel mij ook niet mee om mooi op de juiste afstanden te vijlen, ik had de neiging om er letterlijk met mijn neus op te zitten. Kortom, het ging allemaal niet zo goed.
Ik ga in elk geval het zaagje meenemen naar de workshop bij Roeland en daarna mogelijks een nieuwe poging ondernemen. Ik blijf ook uitkijken naar zo'n Connex zaagje. Ze verkopen in elk geval ook Connex bij Safti in Wetteren, daar kom ik soms wel eens. Bornem is toch nog even fietsen :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Reinoud,

dat ligt inderdaad aan de vijl, ik zou er niet van uitgaan dat er iets mis is met het staal van de zaag.

Er staat wat informatie over het vijlen van zagen op dit forum, , deze
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4845-Niet-alles-over-zagen-slijpen/page6&highlight=zaagvijlen

is alvast heel compleet, en op pagina 6 staat er een tabel over de juiste zaagvijlen.

De zaag vijl moet echt nog scherp zijn en dan dan is het onderverdelen en het vijlen van deze kleine tandjes echt een kwestie van een paar halen erover en vooral zorgen dat je bij elke tand op tijd ophoudt met vijlen. Je kunt eigenlijk maar een beperkt aantal zaagbeurten met een vijl doen.
De vijl die je nodig hebt kost iets van een 5 of 6 euro, misschien best zo'n nieuwe meenemen naar Zwolle

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt voor alle informatie Ornament. Het is handig als er zo verschillende ervaringen op het forum staan, want zelf alle mogelijke configuraties testen is een beetje veel werk.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gisteren toch nog maar eens de moed bijeen geschraapt om mijn zaagje opnieuw te vertanden. Ik heb de afgelopen weken behoorlijk wat gevijld aan mijn grondschaafje waardoor ik toch iets handiger geworden ben met de vijl. Allereerst heb ik een manier gezocht om het zaagje goed in te klemmen. Handvat eraf en tussen twee plankjes Padouk in mijn oude bankvijs. Deze staat ook weer op een stuk Padouk gemonteerd, dat op zijn beurt weer in de meubelmakers bankschroef gaat.
Zoiets dus:

DSC_0257.jpg

De eerst tandjes vijlen viel niet echt mee, maar het begon toch ergens op te lijken. Nadat ik een nog fijnere vijl gevonden had ging het toch wel wat beter. Nog even voor de zoveelste maal het filmpje van Sellers bekeken om wat aan de houding van de vijl te werken.

DSC_0258.jpg

Plots begint alles wat vlotter te gaan en krijg ik de smaak te pakken. Daarnet heb ik alles afgewerkt, alle tandjes zijn gevijld. Erg regelmatig van vorm zijn de tandjes helaas niet. Misschien was een zaag hervertanden naar 15PPI misschien toch een wat moeilijk eerste project. Nu, na de eerste proefsnede's ben ik toch best tevreden, en alles draait uiteindelijk om het resultaat.

DSC_0266.jpg

Even geprobeerd in een plankje Padouk. Ging lekker vlot een glad. De zaag is nog niet gezet trouwens, en na deze test twijfel ik zelfs of ik dit wel zou doen. De zaag had niet de minste nijging om vast te lopen en ik heb een beetje schrik dat ik het om zeep help als ik ze ga zetten.

Nu moet ik binnenkort toch maar eens gaan zwaluwstaarten. Allereerst een vlot systeem bedenken om kleine plankjes Padouk te schaven. Of misschien moet ik toch maar eens m'n werkbank opruimen...

DSC_0263.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.