Wormas probleem | Kolomboor Huvema HU-16 Profi Populair (2000)

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Ik had een tijd terug op een veiling een Huvema HU-16 Profi uit 2000 gekocht.
Ik was niet gaan kijken want hij was gekeurd tot december 2021 dus ik dacht dat het wel goed zat.

Na het ophalen bleek echter een stuk van de tafelsteun afgescheurd te zijn waardoor je de tafel niet meer vast kunt zetten tov de kolom.
Nu had ik contact gehad met Huvema en ze hadden nog één passende steun liggen met de juiste diameter (75 mm) dus die had ik besteld.
Nu blijkt de steun wel te passen maar blijkt het asgat waar de wormas doorheen gaat 6 mm dikker te zijn waardoor ik de wormas er niet ver genoeg doorheen kan krijgen.
Zie de afbeelding in rood aangegeven.
Met andere woorden, aan de kant van de tandheugel steekt de wormas nu 6 mm te ver uit waardoor ik de steun niet kan monteren op de kolom/tandheugel.

Ik had bij Huvema navraag gedaan naar een passende wormas maar die hadden ze blijkbaar niet meer liggen. Op hun website staan behoorlijk wat wormassen maar er staan geen afmetingen bij...
Ik zou van de bestaande wormas 6 mm van de draad kunnen laten afdraaien tot de asdiameter (12 mm) maar stel dat het dan niet meer werkt dan heb ik niks meer.

Heeft iemand misschien een juiste wormas liggen (zie de afbeelding voor de benodigde afmetingen) of een steun 75 mm met passende wormas?
De spoed van de bestaande wormas is ca. 6 mm.
Volgens mij zijn deze tafelsteunen vrij universeel mits ze de juiste diameter hebben. Dat komt best nauw, want ik heb een oudere HU-16 uit 1982 en die heeft een kolom van 73 mm dus die zou niet passen (heb het zelf nog niet nagemeten)...

Of een ander idee?

Bracket.jpg
 

Bijlagen

  • Wormas.jpg
    Wormas.jpg
    80,9 KB · Weergaven: 19

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Kun je het fixen met een soort zelf te vervaardigen ring met oortjes die de bus omklemt, waarvan het ene oortje is afgebroken (als ik het goed begrijp)? Een soort van veredelde slangenklem. als onderstaande schets.

R0019865 (2).JPG

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.111
2.616
Als ik je verhaal goed begrijp is het lager waar de 12 mm as door loopt 6mm langer dan bij je oude gietstuk. Je hebt verder al gepast of de rest goed op de tandheugel loopt? Als het een kwestie is van 6mm van de borst van het wormwiel afdraaien, lijkt me dat de simpelste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
@klaas0639 Creatief idee, maar je hebt aan de kant van de tafel geen ruimte voor een klemring of iets dergelijks, want daar wordt de tafel bevestigd aan de steun....

@chevy66 De tandheugel is gewoon de bestaande, ik heb m nog niet getest op het wormwiel van de nieuwe steun. Ik zal de spoed van het oude en nieuwe wormwiel eens opmeten, maar ik verwacht dat die hetzelfde zijn. Dan zit er niks anders op dan afdraaien tenzij iemand een kapotte HU-16 heeft staan met de benodigde onderdelen...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.111
2.616
Dat stukje van 6mm kan je ook in je boorkolom wegslijpen. Asje in de boorkop spannen en een steuntje maken voor je slijptol.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.111
2.616
Als je geen draaibank hebt span je dat 12 mm asje waar dat wormwiel op zit in de boorkop van je boorkolom. Dan gebruik je dus je boorkolom als draaibank. Maar als jan bij je in de buurt woont, zou ik je aanraden het hele spul achter in je auto te gooien en hem er eerst eens naar laten kijken. Hij kan dan de nodige aanpassingen doen .
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
@klaas0639 Creatief idee, maar je hebt aan de kant van de tafel geen ruimte voor een klemring of iets dergelijks, want daar wordt de tafel bevestigd aan de steun....

@chevy66 De tandheugel is gewoon de bestaande, ik heb m nog niet getest op het wormwiel van de nieuwe steun. Ik zal de spoed van het oude en nieuwe wormwiel eens opmeten, maar ik verwacht dat die hetzelfde zijn. Dan zit er niks anders op dan afdraaien tenzij iemand een kapotte HU-16 heeft staan met de benodigde onderdelen...
De wormwielen zijn bijna hetzelfde, beide 14 'tanden', diameter scheelt 1 of 2 mm. De tandheugel loopt in allebei prima, dus de oude wormas zou prima moeten werken lijkt me....
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Wie heb je bij Huvema gesproken?
thieu.van.dijk@huvema.nl ????
Die heeft alle oudere onderdelen indertijd opgekocht en heeft daar (in de hal van Huvema in Veghel!!!) zijn eigen winkeltje.
Hij heeft mij al een paar keer gered bij mijn draaibank.
Nee, iemand van sales schat ik zo in... eerst ene Rik van Zoggel en daarna ene Ramon Salfischberger
Ik zal jouw contactpersoon een email sturen, tnx!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@klaas0639 Creatief idee, maar je hebt aan de kant van de tafel geen ruimte voor een klemring of iets dergelijks, want daar wordt de tafel bevestigd aan de steun....

Toch geef ik nog een aanvulling op #2. (niet omdat ik denk dat ""de slangenklem" zo aantrekkelijk is; er zijn ondertussen mogelijk betere oplossingen genoemd).
Ik vreesde al dat de tafelbevestiging de "slangenklem"" in de weg zou kunnen gaan zitten. Je kan overwegen de slangenklem veel breder te maken met een gat ter plekke van de tafelbevestiging. Maar het wordt dan langzamerhand wel een bewerkelijk "slangenklemmetje".

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Het heeft even geduurd, eind maart was ik al bij @Jan van den Broek geweest om de wormas af te laten draaien (zie eerste foto). Dat punt was opgelost, nogmaals bedankt Jan!

Ik had ook een nieuwe kraag voor de tandheugel want de oude lag in 2 stukken. Hier moest ik nog een extra gat boren voor bevestiging aan de kolom. Ook moest ik op zoek naar een passende stelschroef voor in het tapgat. Druk druk, dus duurde even.

Bij het in elkaar zetten bleek het tapgat in de nieuwe tafelsteun net een andere spoed te hebben dan de (oude) bout (iets van 5/8" draad of zo) van de tafel. Het tapgat elders laten aanpassen en daarna kon eindelijk alles weer in elkaar (foto 2).

Ik ben in de tussentijd mijn oude Huvema HU-16 uit de jaren '80 wel extra gaan waarderen, dus ik moet nog even kijken welke van de twee eruit gaat.

Iedereen bedankt voor het meedenken en -helpen! Fijn forum (y)
 

Bijlagen

  • Afdraaien.jpg
    Afdraaien.jpg
    112,4 KB · Weergaven: 19
  • HuvemaHU16.jpg
    HuvemaHU16.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 17
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.