Woodworking in de Ardennen

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Over een paar weekjes naar de Belgische Ardennen.
Zijn er nog tips voor dingen die ik niet mag missen als liefhebber van hout en oude ambachten??
Ik heb de Coticule/Belgisch Blauwe Wetsteen in Petit Sart al op het netvlies, maar ben benieuwd of er meer is op het gebied van hout of gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
De Coticule is het enige wat je als houtbewerker gaat vinden in de Ardennen. Misschien een mooi stukje hout voor houtsnijden of draaien, maar dan houdt het op.
Als je in de buurt van Vielsalm bent kan je zomaar een coticule tegen komen. Ik heb enkele jaren geleden een flinke brok steen die met graafwerken langs de weg mee naar huis genomen. Het was een paarsachtig stuk schiefer met bleke lagen. De bleken lagen waren hoewel dun, uitstekende wetstenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
elk jaar kom ik in de buurt van de Ardennen en elk jaar zoek ik op een paar keywords in Google maar elk jaar komt er niks naar boven voor ons hobby houtbewerkers :(
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Ik ben er nog niet geweest maar misschien is dit wat

Domaine du Fourneau Saint-Michel, midden in het Woud van Saint-Hubert.

Ik kwam het tegen op een verouderde website van tourismen in Wallonië.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Ik ben er nog niet geweest maar misschien is dit wat

Domaine du Fourneau Saint-Michel, midden in het Woud van Saint-Hubert.

Ik kwam het tegen op een verouderde website van tourismen in Wallonië.
mooi museum, beetje vergelijkbaar met "bokrijk"
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Aan de rand van de Ardenne ; in Luik: le grand Curtius. In hout: Middeleeuwse beelden, tot 19 de eeuw , zelfs begin 20 ste eeuwse meubelen en interieurs en beelden.
Vooral ook naar de wapencollectie gaan kijken, verbluffend fijn gesneden geweerkolven. Is in een ander gebouw op dezelfde site.
Ook prehistorie.

Ik bezocht het meerdere keren.meerdere malen. Best een groot museum, voor mij heel interessant

Jammer dat Muséee d' Ansembourg ( is daar vlak bij) gesloten is voor restauratie.

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Jolités de Spa

Ik heb het museum over het leven in het kuuroord nooit bezocht, let op de openingsuren, want dat is niet altijd duidelijk . Ik weet wel dat er een productie was van " souvenirs" : de heel eigen jolités uit Spa. Rijk versierde doosjes , houtdraaiwerk ed. Ik geloof dat het museum samen gaat met het museum over het paard.

houtdraaier van Spa

doosjes maken in Spa

museumsite
Musées de la Ville d'eaux et du Cheval à Spa

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Aangezien houtbewerkers ook biet drinken; abdij van Orval 😂
Het indrukwekkendste deel van de Abdij van Orval is niet toegankelijk. Dat zijn de enorme gewelfde kelders onder het complex. Deze historische kelders zijn zo groot en hoog dat je er met een vrachtwagen kan doorrijden.
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Ardennen staat vol met hout 😎 Productiebossen zijn er zat. In Eupen eens een Belgisch trekpaard wat boomstammen van een helling zien trekken. Kwam vlak voor de auto van het talud met wat boompjes. Magnifiek gezicht. En imposante beesten zijn dat.

Daarnaast vind je natuurlijk veel vakwerkhuizen. Kijk eens naar Durbuy of Monchau. Erg mooi.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Ik ben inmiddels weer terug uit de Ardennen, en kan bevestigen dat er voor houtbewerking niet veel te doen is, ook al staat het vol met bos.
We zaten in de buurt van Saint Hubert, en hebben veel burlende herten gezien en gehoord.

Fourneau st. Michel ook bezocht. Is een openluchtmuseum als in Arnhem, met overgeplaatste huizen en schuren uit heel Wallonie. Alleen is er weinig te doen na de vakantie. Er is wel veel te zien, bijvoorbeeld de dakconstructies van schuren en zo.

in een uithoek staan wat nagebouwde houtdroogloodsen, waar onder andere een zusje van de Danckaert lintzaag van @trigger stond. Je kon daar echter niet dichtbij komen. Sterker nog, de toegang tot die uithoek was verboden, naar later bleek vanwege de inondations, maar die hebben we gelukkig niet gezien.

Op de terugweg nog een mooie 200x60 blauwe wetsteen gekocht bij Ardennes-Coticules. Ik kreeg er een mooi houten doosje om, en een klein blokje om sneller slurrie te kunnen maken.
Dus weinig woodworking gezien, maar wel genoten van de natuur en de rust in dat dunbevolkte gebied.

Dank voor alle reakties!
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Ik heb de volgende foto's gemaakt over het hek dat de deuringang van de loods afsloot:
DSC_0605.JPG

Ik meende onderaan het frame een D en een A van Danckaert te zien.
Hij of zij is alleen niet zo mooi opgepoetst als die van @trigger, en de bescherming kan ook beter.
In plaats van een elektromotor zit de zaag aan riemen vast. Die riemen gaan ook naar een toestel links van de foto, waar een stammenzaag staat, met vaste horizontale lintzaag, en een slede waar de stammen over moeten glijden:
DSC_0606.JPG
Sorry voor de slechte belichting, want het was somber weer, en je mocht niet in de museumloods komen.
Overigens was die hele laagliggende hoek van het terrein niet toegankelijk, maar ik was juist voor de houtafdeling naar dit museum gegaan, en het risico genomen van:
1665734286270.png
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Dan kunnen jullie veel meer zien dan ik.
Volgens mij is deze zaag compleet op de afkasting van het zaaglint na.
Je moer nog ergens het originele behouden in mijn ogen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.585
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dan kunnen jullie veel meer zien dan ik.
Volgens mij is deze zaag compleet op de afkasting van het zaaglint na.
Je moer nog ergens het originele behouden in mijn ogen
Ik zie de beschermkap niet (metalen gebogen plaat bovenop) en ook de borstelhouder (die halve maan met danckaert belettering) onderop het bovenste wiel mist volledig.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Ik zie de beschermkap niet (metalen gebogen plaat bovenop) en ook de borstelhouder (die halve maan met danckaert belettering) onderop het bovenste wiel mist volledig.
Dat klopt , maar ik heb er een zestal gedemonteerd en gekocht en verkocht. Nooit was er eentje bij met die ijzeren plaat bij zoals bij @trigger. Denk dat het te maken heeft met model en leeftijd.
Wel met een volledige houten afkasting ook voor boven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.