Woodpecker

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
HoI, sinds gisteren gebruik ik de Woodpecker van Gelmatools boor houtsnijwerk. Iemand anders ervaring daarmee? Het is een elektrische hamer op flex as waarin aparte gutsen en burijnen worden gebruikt. Met een verloopstuk zouden ook gewone gutsen gebruikt kunnen worden.

Gisteren een dag mee gewerkt een zeer onder de indruk van de schone snede. Ik vermoed alleen
 
P

Pel

Guest
Mijn ervaring in het algemeen met elektrische apparaten voor houtsnijden is, dat het goed is voor het grovere werk omdat je snel te diep of te schuin gaat. Het gevoel voor te snijden met gutsen is m.i. weg, of je moet er heel veel me oefenen.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Ik maak beelden met een forse maat, en gebruik burijnen en gutsen van 10 a 30 mm. De woodpecker is perfect en snijdt alsof je een penseel voert. De slaglengte is minder dan een mm zodat je niet uitschiet! Er is ook geen kracht voor nodig. De gutsen die ik nu gebruik hebben de vouw op 15 graad geslepen.

Het enige bezwaar wat ik nu zie is dat de wendbaarheid wat minder is dan met guts en klopper.

overigens was mijn vraag of er iemand zelf ervaring heeft met dat apparaat. Iemand reactie daarop?

grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur

Hallo,

Weer wat verder gewerkt met mijn Woodpecker van Gelmatools en een filmpje weten te maken. Mijn burijnen en gutsen (stuk of acht) zijn van Milani uit Italie. Maten zijn van 10 tot 25 mm, kromming 2 tot halfrond, en ook gekropt. Ik heb dit jaar ook aan een relief van 60*40*6 cm gewerkt met deze machine en dat gaat goed. Met de klopper ben je iets wendbaarder, niet precieser, want de Woodpecker snijdt als een mes door de boter en heeft geen enkele neiging om 'door te schieten of uit de bocht te vliegen'.

Er zijn ook adapters verkrijgbaar zodat je bijvoorbeeld Stubai zou kunnen gebruiken, daar heb ik niet voor gekozen. Er is ook een Mini Woodpecker die wat slanker is.

Ook hier, geen enkel belang bij deze handel.

Als ik weer eens iets kleiners onderhanden neem zal ik weer filmpje plaatsen.

groeten, Hans van Wijk
 
Hoi Hans,

Leuk om jouw aan het werk te zien met de woodpecker.
Ik ben meer onder de indruk van het beeld wat je maakt ....... ( benieuwd naar het eindresultaat.)

Ik hou erg van de rust van het "simpele kloppen", het heeft iets ............... rust gevend. (voor mij )
Hetzelfde heb ik met carving dmv motorzaag. Erg mooi en kunstig maar die herrie, niks voor mij.
Ik begrijp wel dat je idd voor die grotere beelden zoekt naar een snellere en minder inspannende manier.

Gr Edwin ( ps. ben jij 2 oktober ook in Zutphen ? )
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Edwin,

Bij dit beeld ben ik begonnen met cirkelzaag/vlak&vandikte bank, toen kettingzaag, toen carving disc op haakse slijper, en nu meer de afwerking met handgutsen / klopper en woodpecker. tenslotte Festool rotex...

Ik denk dat ik inmiddels de helft minder zwaar ben dan aan het begin, en dan is wat power wel fijn. De Woodpecker is veel minder lawaaiig dan de kettingzaag of carvers.

Het Wenge beeldje van plm 30 cm (apart topic) is nog steeds wel zoals deze er ook uit komt te zien, hoewel de forse maat en andere kleur wel een andere (stoere) indruk geeft.

Op dit moment heb ik 2 oktober gereserveerd om naar Zutphen te gaan, maar het is nogal een afstand dus helemaal zeker ben ik niet.

groet, Hans van Wijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.